Brädgårdar (#) i filnamnet

hupp

Brädgårdar (#) i filnamnet

Inlägg av hupp »

Undersökte hur Emacs fungerade och upptäckte sedan att filen "#test#" hade skapats (förutom den fil "test" som jag medvetet hade skapat). Försökte först radera filen i terminalen, men lyckades inte. Använde då det grafiska gränssnittet och kunde enkelt radera filen (högerklicka och välja ta bort).

Nu undrar jag, vad innebär de två brädgårdarna i filnamnet och vad krävs det för specialmanöver för att radera en sådan fil?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Brädgårdar (#) i filnamnet

Inlägg av johanre »

I terminalen:

Kod: Markera allt

rm "#test#"
Användarvisningsbild
DrMegahertz
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av DrMegahertz »

När du redigerar en redan existerande fil i Emacs så skapar den en "brädgårds-fil" med dina ändringar för att de inte ska gå förlorade om Emacs skulle krascha. :)

Och jag antar att # är reserverat av skalet själv för någon specifik uppgift och därför måste du ange ett backslash innan brädgården på följande sätt;

rm \#test\#

:)
BildAre you shpongled? Bild
hupp

Inlägg av hupp »

DrMegahertz skrev: När du redigerar en redan existerande fil i Emacs så skapar den en "brädgårds-fil" med dina ändringar för att de inte ska gå förlorade om Emacs skulle krascha. :)

Och jag antar att # är reserverat av skalet själv för någon specifik uppgift och därför måste du ange ett backslash innan brädgården på följande sätt;

rm \#test\#

:)
Tydligt och upplysande svar! Det tackar vi för! :-)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

# används för att skriva kommentaren i skript-filer, så allting efter # ignoreras helt.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"