Ipod Problem!Snälla jag är desperat!
-
Ipod Problem!Snälla jag är desperat!
Jag bryter ihop! jag har försökt att lägga till och tabort musik från min ipod i TVÅ veckor!!! jag har provat amarok (men jag förstår mig inte på den, ja jag är lite trög) och nu använder jag Rhythembox som jag tycker är sympatisk och enkel.
Jag har även installerat GTKpod men får problem (Filen med checksumma har storleken 0 byteKunde inte skapa checksumma från itunesdbUtökad information kommer inte att användas.
Import av iPod-databasen misslyckades: 'Ogiltig sökning till position 0 (längd 4) i filen '/media/VICTOR/iPod_Control/iTunes/iTunesDB'.')
och när jag raderar allt på gtkpoden så finns musiken fortfarande kvar när jag går in på ipoden. och jag kan inte fylla på med mer musik.
Så, Om någon kan hjälpa mig att styra upp detta Helst i Rhythembox så skulle jag vara mer än tacksam
ska nämligen på semester imorgon söndag och BEHÖVER musik.
MVH
Victor
Jag har även installerat GTKpod men får problem (Filen med checksumma har storleken 0 byteKunde inte skapa checksumma från itunesdbUtökad information kommer inte att användas.
Import av iPod-databasen misslyckades: 'Ogiltig sökning till position 0 (längd 4) i filen '/media/VICTOR/iPod_Control/iTunes/iTunesDB'.')
och när jag raderar allt på gtkpoden så finns musiken fortfarande kvar när jag går in på ipoden. och jag kan inte fylla på med mer musik.
Så, Om någon kan hjälpa mig att styra upp detta Helst i Rhythembox så skulle jag vara mer än tacksam
ska nämligen på semester imorgon söndag och BEHÖVER musik.
MVH
Victor
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
SV: Ipod Problem!Snälla jag är desperat!
Jag avskydde gtkpod när jag använde det, främst för att det är kladdigt, oinitiutivt och svåranvänt, så du är i gott sällskap.victorpajas skrev: Jag har även installerat GTKpod men får problem

Somliga har sagt att de har lättare med "exaile!", jag hade dock problem med att musik inte tagits bort och/eller lagts till ibland...
Min riktiga rekommendation är rockbox, det lägger du dock inte in på din ubuntu-dator utan på din ipod. Det är ett alternativt firmware som har större stöd för olika musikfiler än ipods egna samt en massa andra funktioner. (Dessutom har du kvar det normala firmwaret, det är bara att hålla in en knapp när ipoden startar upp.) Det bästa för dig i sammanhanget är dock att man inte måste använda itunes krångliga sätt att lägga musikfilerna på ipoden utan du får placera dem som du vill själv.
Men för att få mer info, när du kopplar in ipoden i datorn, hoppar inte den fram i rhythmbox då?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
ipoden syns i rhythembox, men jag kan inte redigera den...
jag kolla upp detta med rockbox, den verkar ju super. men jag har lite problem att installera...uppenbarligen så finns det ett program som laddar ner det åt dig, men jag fattar inte riktigt, vad det betyder texten kommer ifrån: http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/M ... ssCompiler
och det står följande:
n the tools/ directory of your checked out Rockbox source code, there's this shell script called rockboxdev.sh that will perform the cross-compiler installation for you fully automatically.
When run, it will first prompt you for what architecture to build for, and then it'll proceed to download, unpack, build and install both binutils and the proper gcc version for you. For sh, it will even patch the gcc accordingly.
When using this script, you do not need to follow the rest of this instruction below this point. That is only for pure manual installation.
jag fattar inte hur man installerar det, jag är väldigt nybörjare med ubuntu och linux, fattar inga termer eller så
skulle du kunna hjälpa mig med vad och hur jag gör detta, vore uppskattat
mvh
victor
jag kolla upp detta med rockbox, den verkar ju super. men jag har lite problem att installera...uppenbarligen så finns det ett program som laddar ner det åt dig, men jag fattar inte riktigt, vad det betyder texten kommer ifrån: http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/M ... ssCompiler
och det står följande:
n the tools/ directory of your checked out Rockbox source code, there's this shell script called rockboxdev.sh that will perform the cross-compiler installation for you fully automatically.
When run, it will first prompt you for what architecture to build for, and then it'll proceed to download, unpack, build and install both binutils and the proper gcc version for you. For sh, it will even patch the gcc accordingly.
When using this script, you do not need to follow the rest of this instruction below this point. That is only for pure manual installation.
jag fattar inte hur man installerar det, jag är väldigt nybörjare med ubuntu och linux, fattar inga termer eller så
skulle du kunna hjälpa mig med vad och hur jag gör detta, vore uppskattat
mvh
victor
Du ansluter iPoden, den kommer upp i listan på Rhythmbox.
Du drar valfri låt till iPoden.
När du är klar högerklickar du på den och väljer Eject, väntar tills den är helt avmonterad och klar.
Fungerar inte det?
Du drar valfri låt till iPoden.
När du är klar högerklickar du på den och väljer Eject, väntar tills den är helt avmonterad och klar.
Fungerar inte det?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Jag säger som Mekaniserad apelsin, rockbox.
Enda nackdelen är batteritiden.. Men annars så fungerar det precis så som ipoden borde ha fungerat från början.. Inget itunes harv eller så, bara "droppa" på musiken så är det klart.
Enda nackdelen är batteritiden.. Men annars så fungerar det precis så som ipoden borde ha fungerat från början.. Inget itunes harv eller så, bara "droppa" på musiken så är det klart.
-
Problemet är att nu har jag raderat allt på ipoden, MEN det är inte borta?! blädrar du bland artister och spår så står det tomt. MEN när du koll ahur mkt minne det är kvar så står det att det är fullt.
se nnär du går in på ipoden genom datorn så finns det i mappen "musik" 50 mappar med musik, dom är inte sorterade på ng sätt utan dom är kodade,tror jag,. kan jag ta bort alla dom och sätta in musik där igenom?
se nnär du går in på ipoden genom datorn så finns det i mappen "musik" 50 mappar med musik, dom är inte sorterade på ng sätt utan dom är kodade,tror jag,. kan jag ta bort alla dom och sätta in musik där igenom?
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Du kan ta bort all musik i den mappen (dvs ta bort katalogerna FXX, där XX är siffror, som ligger i Music-katalogen...). Anledning till att det blivit som det blivit (det ligger musik kvar, men den syns inte någonstans) är att den fil på ipoden som håller koll på vilka filer som finns (och vad som finns i dem osv, dvs en databas) har tömts, medan filerna finns kvar. Har hänt mig en gång oxå. "Kodningen" som du nämner är ett sätt att förhindra att du använder ipoden till att flytta musiken från en dator till en annan, väldigt lätt att komma förbi iofs.victorpajas skrev: se nnär du går in på ipoden genom datorn så finns det i mappen "musik" 50 mappar med musik, dom är inte sorterade på ng sätt utan dom är kodade,tror jag,. kan jag ta bort alla dom och sätta in musik där igenom?
Den väg du beskrivit är den absolut krångligaste, jag rekommenderar dig att läsa manualen för din typ av ipod: http://www.rockbox.org/manual.shtml, just nu funkar bara zipfilerna med html-sidor, tyvärr. Kan dock varna att om du har en ipod nano med helt hölje så funkar inte rockbox. Alltså, nanos med plastframsida (som är vitt eller svart) och aluminiumbaksida funkar, nanos med helt hölje i samma färg (röd, rosa, blå, svart eller ljusgrå?) funkar inte.victorpajas skrev: ipoden syns i rhythembox, men jag kan inte redigera den...
jag kolla upp detta med rockbox, den verkar ju super. men jag har lite problem att installera...
-
Mekaniska satsuman och ni andra är ju KUNGAR! hur faan ni vet så mkt är för mig mycket imponerande, och att ni kan förklarade på ett bra sätt...mållös!
men lite mer hjälp behöver jag.
när jag ska ladda ber rockbox så förstår jag inte hur man fixar rockboxdev.sh det står ng om käll kåder osv...se tidigare inlägg.
nu när jag har tagit bort alla mappar från ipodens musik mapp. kan jag föra in mi nmusik genom att dra musiken från mitt biblotek till musik mappen i ipod?
rhythembox ka ninte identifiera min ipod nu? hur gör jag
mvh
victor
när jag ska ladda ber rockbox så förstår jag inte hur man fixar rockboxdev.sh det står ng om käll kåder osv...se tidigare inlägg.
nu när jag har tagit bort alla mappar från ipodens musik mapp. kan jag föra in mi nmusik genom att dra musiken från mitt biblotek till musik mappen i ipod?
mvh
victor
Vet inte hur du försöker installera rockbox. Men jag installerade genom att dra ner rockbox filerna, packa upp dem och föra över dem till root på ipoden.victorpajas skrev: Mekaniska satsuman och ni andra är ju KUNGAR! hur faan ni vet så mkt är för mig mycket imponerande, och att ni kan förklarade på ett bra sätt...mållös!
mvh
victor
Efter det var jag tvungen att installera bootloadern, va ett simpelt program som man i princip bara trycker på "i" som i install.. ;P
När jag gjort det så var de klart. Med den bootloadern gick det dock inte att starta apples original. Den tog inte bort den eller så, utan den startade upp rockbox direkt.
Sen är det bara att droppa in filerna på din ipod.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Om du håller in mittenknappen och menu (den uppåt) i en stund så startar ipoden om, kvickt som attan såp sätter du på knapplåset, och vips så sätter ipodens gamla firmware igång (iaf fungerar det så på nano). Väntar du till precis när rockbox startar med att fippla över knapplåset så återställs rockbox inställningar, bra att veta när man sätter textfärgen och bakgrundsfärgen till samma.fabsy skrev: Med den bootloadern gick det dock inte att starta apples original. Den tog inte bort den eller så, utan den startade upp rockbox direkt.

1. Nope, det räcker inte med att föra över musiken till musicmappen, tyvärr. Apple tyckte att det var dåligt, och hittade på ett låst system så att det skulle vara krångligt att använda annat än itunes. Tur nog så ska t.ex. rhythmbox, amarok och foobar2000 (windows program) fixa det exemplariskt numera.victorpajas skrev: nu när jag har tagit bort alla mappar från ipodens musik mapp. kan jag föra in mi nmusik genom att dra musiken från mitt biblotek till musik mappen i ipod?
2. Du tog bara bort FXX-katalogerna? vad händer när du kopplar i din ipod? kommer din ipod fram på skrivbordet?
Ah! de visste jag inte, thnx.Mekaniserad Apelsin skrev:Om du håller in mittenknappen och menu (den uppåt) i en stund så startar ipoden om, kvickt som attan såp sätter du på knapplåset, och vips så sätter ipodens gamla firmware igång (iaf fungerar det så på nano). Väntar du till precis när rockbox startar med att fippla över knapplåset så återställs rockbox inställningar, bra att veta när man sätter textfärgen och bakgrundsfärgen till samma.fabsy skrev: Med den bootloadern gick det dock inte att starta apples original. Den tog inte bort den eller så, utan den startade upp rockbox direkt.![]()
Men hur fungerar det med batterierna på nanon? Rockbox slukar mitt batteri (ipod video g5).
Förstår inte varför den ska göra det.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Nanon hade rätt taskiga batterier till att börja med, tyvärr... Och de slits under för var dag som går. just nu är jag nere i ca 5 timmar och 20 minuter med ipods egna firmware och ca 5 timmar med rockbox.fabsy skrev: Men hur fungerar det med batterierna på nanon?
På videon kan det kanske dras mer batterier om du tittar på film mycket, eftersom ipoden då inte drar nytta av videokretsen ordentligt ännu, skulle jag komma över en ipod video så kanske jag kunde ta reda på det, fast mest troligt är att jag skulle byta den mot en iaudio x5l.

Hehe, kollar iofs inte på video. Det är jäkligt trist bara. Vore ju guld om man kunde ha likvärdig batteritid på rockbox och original.Mekaniserad Apelsin skrev:Nanon hade rätt taskiga batterier till att börja med, tyvärr... Och de slits under för var dag som går. just nu är jag nere i ca 5 timmar och 20 minuter med ipods egna firmware och ca 5 timmar med rockbox.fabsy skrev: Men hur fungerar det med batterierna på nanon?
På videon kan det kanske dras mer batterier om du tittar på film mycket, eftersom ipoden då inte drar nytta av videokretsen ordentligt ännu, skulle jag komma över en ipod video så kanske jag kunde ta reda på det, fast mest troligt är att jag skulle byta den mot en iaudio x5l.![]()
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det jobbas på det... Jag skulle dock just nu hellre vilja ha fler plattformar, men eftersom jag själv inte bidrar till utvecklingen så har jag väl ingen rätt att klaga.fabsy skrev: Vore ju guld om man kunde ha likvärdig batteritid på rockbox och original.
-
Sista frågan!
Nu hittar inte verken amarok, rhythembox eller GTKpod ipoden. rhyhtmebox får jag fel medelande (se tidigare inlägg).
ipoden sysns på datorn, men inga program kan koplla sig till den...
by the way, jag har en ipod 40gb 4generation tror jag.
fattar fortfarande inte hur man installerar rockboxdev.sh, fast jag läser introduktionerna. (se tidigare inlägg).
tack för hjälpen.
MVH
Victor
Nu hittar inte verken amarok, rhythembox eller GTKpod ipoden. rhyhtmebox får jag fel medelande (se tidigare inlägg).
by the way, jag har en ipod 40gb 4generation tror jag.
fattar fortfarande inte hur man installerar rockboxdev.sh, fast jag läser introduktionerna. (se tidigare inlägg).
tack för hjälpen.
MVH
Victor
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Du har aldrig beskrivit vad du får för felmeddelande i rhythmbox, så jag vet inte hur jag ska hjälpa dig. Eftersom ipoden ploppar upp på skrivbordet är det antagligen inget fel på den.victorpajas skrev: rhyhtmebox får jag fel medelande (se tidigare inlägg).
[ ... ]
Angående rockboxdev.sh, så tja, du ska INTE använde rockboxdev.sh, så då var det löst.

Om du läser mitt inlägg ovan hade du nu vetat att du först skulle ladda ner filen som passar din version av ipod på http://build.rockbox.org/ (längst ner på sidan, där bilderna på musikspelarna är). Är du osäker på vilken ipod du har så kolla med fördel på http://en.wikipedia.org/wiki/IPod#Models.
Packa upp innehållet på din ipod (observera att innehållet är gömda filer, du kan i nautilus (det program du använder för att kolla runt vilka filer du har på datorn) välja att visa gömda filer i menyn). Efter det ska du ladda in en bootloader. Det finns oxå beskrivet i http://download.rockbox.org/manual/rockbox-ipod4gray/rockbox-buildch2.html#x4-60002g för ipod generation 4.
Om du inte har generation 4 hittar du din dokumentation på http://www.rockbox.org/manual.shtml.
Hittade ett trevligt program för folk som inte "orkar" gå igenom manualen..
http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/Main/RockboxUtility Den känner av vad man har för ipod och installerar/avinstallerar bootloader och rockbox.
Man kan även ladda ner teman osv via programmet..
Fungerar under Windows/OSX/Linux.
http://www.rockbox.org/twiki/bin/view/Main/RockboxUtility Den känner av vad man har för ipod och installerar/avinstallerar bootloader och rockbox.
Man kan även ladda ner teman osv via programmet..
Fungerar under Windows/OSX/Linux.