hur installerar jag?
hur installerar jag?
pakethanteraren är ju trevlig och såddär, men ibland så finns ju inte det man vill ha eller så hittar man att ladda ner via någon hemsida någonstans. frågan är hur man installerar ett paket jag hämtar från internet.
var lägger sig programmen sen, vilken katalog alltså?
sen har jag problem med tv-out. någon som har tips där? har en bärbar acer.
var lägger sig programmen sen, vilken katalog alltså?
sen har jag problem med tv-out. någon som har tips där? har en bärbar acer.
hur installerar jag?
Jag antar till att börja med att du har aktiverat de programvarukällor i förrådet som finns, men ändå inte hittar det du vill ha.
Om det är en .deb-fil (hoppas
) så måste du starta en terminal, och skriva sudo dpkg -i filnamn.deb. Till nästa version finns det en grafisk paketinstallerare - gdebi - men den finns alltså inte i breezy.
Om du inte kan hitta någon .deb-fil heller så börjar det bli knepigare. RPM-filer går att konvertera till .deb-filer med alien, och sedan kan du installera dessa som jag skrev innan. Om du bara hittar källkodspaket, då börjar det bli riktigt knepigt. Först av allt måste du antagligen se till att ha paketet build-essentials som innehåller kompilator och lite annat. Det här beror lite på vilket språk programmet är skrivet i. Sen måste du se till att installera de -dev-paket du behöver. Jag brukar helt enkelt försöka kompilera källkoden, och när det inte går pga någon saknad fil så laddar jag ner det -dev-paketet med närmst namn.
Sedan packar du upp källkodspaketet, och går till mappen som skapades med en terminal. Skriv sedan
Nu bör det vara installerat.
Programmen lägger sig i enlighet med FHS
För att kunna svara på hur du får tv-ut att funka måste du berätta vem som tillverkat ditt grafikkort.
Om det är en .deb-fil (hoppas

Om du inte kan hitta någon .deb-fil heller så börjar det bli knepigare. RPM-filer går att konvertera till .deb-filer med alien, och sedan kan du installera dessa som jag skrev innan. Om du bara hittar källkodspaket, då börjar det bli riktigt knepigt. Först av allt måste du antagligen se till att ha paketet build-essentials som innehåller kompilator och lite annat. Det här beror lite på vilket språk programmet är skrivet i. Sen måste du se till att installera de -dev-paket du behöver. Jag brukar helt enkelt försöka kompilera källkoden, och när det inte går pga någon saknad fil så laddar jag ner det -dev-paketet med närmst namn.

Sedan packar du upp källkodspaketet, och går till mappen som skapades med en terminal. Skriv sedan
Kod: Markera allt
./configure
make
sudo make install
Programmen lägger sig i enlighet med FHS
För att kunna svara på hur du får tv-ut att funka måste du berätta vem som tillverkat ditt grafikkort.
hur installerar jag?
[quote="ozamosi"]För att kunna svara på hur du får tv-ut att funka måste du berätta vem som tillverkat ditt grafikkort.[/quote]
Eller i de allra flesta fall: vem som försett tillverkaren med chipset:en.
Ati, Nvidia, S3, Intel?
Eller i de allra flesta fall: vem som försett tillverkaren med chipset:en.

Ati, Nvidia, S3, Intel?
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
hur installerar jag?
[quote="diego"]var lägger sig programmen sen, vilken katalog alltså?[/quote]
i linux ska inte hela program ligga på ett visst ställe, utan filerna är uppdelade i olika delar av filsystemet qav praktiska skäl, dock är det enkelt att starta programmen. om progammet inte har lagt sig i menyn så kan man starta det genom att göra en genväg till <namn på programmet>
i linux ska inte hela program ligga på ett visst ställe, utan filerna är uppdelade i olika delar av filsystemet qav praktiska skäl, dock är det enkelt att starta programmen. om progammet inte har lagt sig i menyn så kan man starta det genom att göra en genväg till <namn på programmet>
hur installerar jag?
Jag får ett felmeddelande i Synaptic package manager att jag måste installera dokumentfilen jdk-1_5_0-doc-zip och att den ska installeras i temp mappen med root rättigheter. Nåväl jag laddade ner den packade upp den och lade den i temp samtidgt som jag prickade för att jag skulle få skriv och starträttigheter för den. Ändå fortsätter detta felmeddelande att komma. Jag förstår att jag gör något fel men inte vad! Kan någon hjälpa mig?
När jag ändå är på tråden.. jag har installerat freemind och den finns med som ikon bland programstarterna och den startar men får ett grått fält över sig och menyerna försvinner när jag trycker på dem. Har försökt att installera om men samma sak händer igen. Jag har installerat både hjälp plugin och SVG plugin om det har någon betydelse.
Hindrik
När jag ändå är på tråden.. jag har installerat freemind och den finns med som ikon bland programstarterna och den startar men får ett grått fält över sig och menyerna försvinner när jag trycker på dem. Har försökt att installera om men samma sak händer igen. Jag har installerat både hjälp plugin och SVG plugin om det har någon betydelse.
Hindrik
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
hur installerar jag?
Hindrik, detta har väl inte alls med ämnet att göra? Det är inte första gången vi behöver påpeka detta... Nu tar du och letar upp en tråd som handlar om just dina frågor eller startar en nya/nya! Jag hoppas att jag inte behöver säga till dig fler gånger!
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
hur installerar jag?
Hej! Jag är helt ny på Linux, och jag valde ubuntu för dess sköna feeling.
Jag fattar inte alls hur man installerar program som man laddat ner.
Tex Myth TV. Det finns inte i den fina listan med program som man snabbt kan installera smärtfritt och snabbt.
Finns det ingen programbit som letar ignom katalogn man packat upp på tex användarmappen och sen bara installerar programmet, om det går?
Två saker till: Måste programmen jag laddar ner vara skrivna för en speciell skrivbordsmiljö för att fungera?
Du skulle göra mig såå lycklig om jag fick veta hur man laddar ner och installerar myth TV
samt ett program som tillåter att man kan skriva in japanska i ubuntu utan att skifta språk på alla menyer.
(se programmet SCIM)
Jag fattar inte alls hur man installerar program som man laddat ner.
Tex Myth TV. Det finns inte i den fina listan med program som man snabbt kan installera smärtfritt och snabbt.
Finns det ingen programbit som letar ignom katalogn man packat upp på tex användarmappen och sen bara installerar programmet, om det går?
Två saker till: Måste programmen jag laddar ner vara skrivna för en speciell skrivbordsmiljö för att fungera?
Du skulle göra mig såå lycklig om jag fick veta hur man laddar ner och installerar myth TV
samt ett program som tillåter att man kan skriva in japanska i ubuntu utan att skifta språk på alla menyer.
(se programmet SCIM)
hur installerar jag?
Nu har jag en tråd att moderera här som heter "hur installerar jag?".
Tråden handlar om "tv-out", "ett program för att skriva japanska", "om program är skrivna för en viss skrivbordsmiljö" och lite-lite om "vart program hamnar efter man har installerat dom".
Synnerligen svåradministrerad tråd. Jag tror jag låser den och sätter den klistrad under titeln "Så här ska inte trådar fungera".
Tråden handlar om "tv-out", "ett program för att skriva japanska", "om program är skrivna för en viss skrivbordsmiljö" och lite-lite om "vart program hamnar efter man har installerat dom".
Synnerligen svåradministrerad tråd. Jag tror jag låser den och sätter den klistrad under titeln "Så här ska inte trådar fungera".