Windows EFTER Ubuntu

Magnuntu

Windows EFTER Ubuntu

Inlägg av Magnuntu »

Tjo

Jag hittar guider hur man kan installera Ubuntu efter Windows överallt, men hur gör jag för att installera Windows efter Ubuntu? Jag skulle behöva det i och med spel och vissa program som inte finns, men jag vill absolut inte överge Ubuntu.

Måste jag installera Windows först?

EDIT: Jag hittade den här länken vilken verkar fungera perfekt. Om ni har andra tips, tipsa mig! Jag återkommer med mer info om detta lyckas. :)
Senast redigerad av 1 Magnuntu, redigerad totalt 25 gånger.
Vill du ha en Linuxtidning? Skriv under här!
Musik som du aldrig har hört den förr
Bowmore

SV: Windows EFTER Ubuntu

Inlägg av Bowmore »

Den länken visar väl hur man kör Windows via en Linuxemulator typ Crossover, VMware eller varför inte Virtualbox. Vill man köra spel finns också Wine för detta. Men var det det du ville? Eller vill du ha en skarp (separat) Windowsinstallation?
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Jag vill iallafall ha dual-boot...iallafall tills EVE-online släpps till Linux
Magnuntu

Inlägg av Magnuntu »

Tanken var en ren Windows-installation, eftersom Wine inte har fungerat som väntat de gånger jag har testat. Men Qemu ser lovande ut.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Klistret på min tråd hade visst försvunnit.  8)

Men nu är den tillbaka. Se:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,3965.0.html :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Kanske värt att prova Qemu. Har själv ingen erfarenhet av den, åtminstone inte än. Annars har du Emils guide att ta till  :D
Rizado

Inlägg av Rizado »

Du vill installera windows efter att linux är installerat och dualboota?

Så här gjorde jag igår:

1. I installerat linux system eller nån random liveskiva körs:

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/hdX of=/media/USB/446backup.mbr bs=446 count=1
Detta sparar de första 446 bytesen av mbr till en fil vid namn 446backup.mbr på en USBsticka. Lägg den vart ni vill men den måste gå att få tag på från en live skiva.

2. Ändra partitioner och installera Windows. Efter det är gjort boota en liveskiva och kör:

sudo dd if=/media/USB/446backup.mbr of=/dev/hdX bs=446 count=1
Detta skriver tillbaka de 446 sparade bytesen till mbr.

3. Nästa steg är att lägga till Windows i grub. Starta datorn som vanligt, nu borde grub starta Ubuntu. När det är klart öppna /boot/grub/menu.lst med valfri redigerare (tex vim, nano, gedit eller kate).
Lägg till

title           Windows
root            (hd0,0)
makeactive
chainloader     +1
Efter "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST"
Ändra "root (hd0,0)" till var windows ligger. Den första 0an betyder ungefär samma sak som hda eller sda. Den andra är partitionsnumret. 0 är 1. I detta fallet ligger windows alltså på hda1.

Det finns andra sätt att lösa det på, man kan tex köra grub-install /dev/hda men jag gjorde inte detta då jag kör mjukvaruraid och det blir fruktansvärt bökigt.

Master Boot Record (MBR) är de första 512 bytesen på en disk. Här ligger partitionstabellen och "bootloadern" (grub, lilo eller windows egna). De 446 första bytesen är bootloadern, sedan följer 2 bytes som alltid är samma (???) och tillsist 64 bytes partitionstabell. De sista vill vi inte röra.
Användarvisningsbild
Lobo

Inlägg av Lobo »

Rizado skrev: Du vill installera windows efter att linux är installerat och dualboota?

Så här gjorde jag igår:

1. I installerat linux system eller nån random liveskiva körs:

sudo dd if=/dev/hdX of=/media/USB/446backup.mbr bs=446 count=1
Detta sparar de första 446 bytesen av mbr till en fil vid namn 446backup.mbr på en USBsticka. Lägg den vart ni vill men den måste gå att få tag på från en live skiva.

2. Ändra partitioner och installera Windows. Efter det är gjort boota en liveskiva och kör:

sudo dd if=/media/USB/446backup.mbr of=/dev/hdX bs=446 count=1
Detta skriver tillbaka de 446 sparade bytesen till mbr.

3. Nästa steg är att lägga till Windows i grub. Starta datorn som vanligt, nu borde grub starta Ubuntu. När det är klart öppna /boot/grub/menu.lst med valfri redigerare (tex vim, nano, gedit eller kate).
Lägg till

title           Windows
root            (hd0,0)
makeactive
chainloader     +1
Efter "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST"
Ändra "root (hd0,0)" till var windows ligger. Den första 0an betyder ungefär samma sak som hda eller sda. Den andra är partitionsnumret. 0 är 1. I detta fallet ligger windows alltså på hda1.

Det finns andra sätt att lösa det på, man kan tex köra grub-install /dev/hda men jag gjorde inte detta då jag kör mjukvaruraid och det blir fruktansvärt bökigt.

Master Boot Record (MBR) är de första 512 bytesen på en disk. Här ligger partitionstabellen och "bootloadern" (grub, lilo eller windows egna). De 446 första bytesen är bootloadern, sedan följer 2 bytes som alltid är samma (???) och tillsist 64 bytes partitionstabell. De sista vill vi inte röra.

Detta bokmärks för kan säkert komma till nytta någon gång.  :)

//Lobo
Magnuntu

Inlägg av Magnuntu »

Vilken guide!

Jag kör fortfarande Qemu dock, men får samma bluescreen (!) som fick mig att lämna windows. Ingen aning vad det kan bero på, men jag ska se hur det fungerar och följa ditt tips om jag får den att försvinna :)
Magnuntu

Inlägg av Magnuntu »

Jag försöker följa den, men i steg när jag startar datorn så bootar inte Ubuntu, utan Windows... :(
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Mange Muck skrev: Jag försöker följa den, men i steg när jag startar datorn så bootar inte Ubuntu, utan Windows... :(
Vilken guide? Min eller "Rizado"'s?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Rizado

Inlägg av Rizado »

Mange Muck skrev: Jag försöker följa den, men i steg när jag startar datorn så bootar inte Ubuntu, utan Windows... :(
Om det är min guide du menar så har något blivit fel antingen när du gjorde backupen eller när du skrev tillbaka den. Steg 1 måste göras med en fungerande bootloader alltså innan du börjat installera windows. Om det inte fungerar får du köra Emil.s guide. Det bör inte vara så svårt.

Ett allmänt tips är att med jämna mellanrum göra en backup av hela mbr dvs köra:

sudo dd if=/dev/hdX of=/path/to/backup/512backup.mbr bs=512 count=1
När man grejar med olika partitioneringsverktyg är det lätt hänt att man råkar ta bort någon partition eller på annat sätt förstöra partitionstabellen. Men även om man tagit bort en partition i tex fdisk så finns den fortfarande kvar, och sålänge man inte börjar skriva över datan så kan man få tillbaka allt som det var genom att skriva tillbaka backupen. Faktum är att så fort man ska göra något med parted eller fdisk eller något annat så bör man göra en backup.

dd är fö ett fantastiskt verktyg :)
Magnuntu

Inlägg av Magnuntu »

Jag menade Rizados, men den fungerade inte (jag gjorde troligtvis fel). Sedan provade jag Emils guide, vilken jag också förmodligen krånglade till. Så nu har jag installerat om allt på min första hårddisk och bootar med tre operativsystem. Windows, Ubuntu och PCLinuxOS. Tyvärr ser det ut som att jag kommer lämna Ubuntu p.g.a. PCLOS, det är grymt. Men vi får se, jag kanske snart märker att det inte är så bra :)
Rizado

Inlägg av Rizado »

Mange jag tror du har fastnat för kde! Testa Kubuntu istället för Ubuntu, det har samma paketsystem som ubuntu så du kan installera samma paket precis som i ubuntu fast det är kde.

Installera kubuntu-desktop i ubuntu så får du hela kubuntu.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

vad är PCLOS?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Galgalid skrev: vad är PCLOS?
Förmodar det är PCLinuxOS man syftar på. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Magnuntu

Inlägg av Magnuntu »

Rizado skrev: Mange jag tror du har fastnat för kde! Testa Kubuntu istället för Ubuntu, det har samma paketsystem som ubuntu så du kan installera samma paket precis som i ubuntu fast det är kde.

Installera kubuntu-desktop i ubuntu så får du hela kubuntu.
Du har en poäng där, men samtidigt så gillar jag adminstrationssystemet och kontrollcentret. Jag ska prova kubuntu dock så får vi se :)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"