Du vill installera windows efter att linux är installerat och dualboota?
Så här gjorde jag igår:
1. I installerat linux system eller nån random liveskiva körs:
Kod: Markera allt
sudo dd if=/dev/hdX of=/media/USB/446backup.mbr bs=446 count=1
Detta sparar de första 446 bytesen av mbr till en fil vid namn 446backup.mbr på en USBsticka. Lägg den vart ni vill men den måste gå att få tag på från en live skiva.
2. Ändra partitioner och installera Windows. Efter det är gjort boota en liveskiva och kör:
sudo dd if=/media/USB/446backup.mbr of=/dev/hdX bs=446 count=1
Detta skriver tillbaka de 446 sparade bytesen till mbr.
3. Nästa steg är att lägga till Windows i grub. Starta datorn som vanligt, nu borde grub starta Ubuntu. När det är klart öppna /boot/grub/menu.lst med valfri redigerare (tex vim, nano, gedit eller kate).
Lägg till
title Windows
root (hd0,0)
makeactive
chainloader +1
Efter "### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST"
Ändra "root (hd0,0)" till var windows ligger. Den första 0an betyder ungefär samma sak som hda eller sda. Den andra är partitionsnumret. 0 är 1. I detta fallet ligger windows alltså på hda1.
Det finns andra sätt att lösa det på, man kan tex köra grub-install /dev/hda men jag gjorde inte detta då jag kör mjukvaruraid och det blir fruktansvärt bökigt.
Master Boot Record (MBR) är de första 512 bytesen på en disk. Här ligger partitionstabellen och "bootloadern" (grub, lilo eller windows egna). De 446 första bytesen är bootloadern, sedan följer 2 bytes som alltid är samma (???) och tillsist 64 bytes partitionstabell. De sista vill vi inte röra.