Drivrutiner till Nvidia orsakar grava problem

jilvero

Drivrutiner till Nvidia orsakar grava problem

Inlägg av jilvero »

Jahapp, vart ska man börja?

Jag har stött på en kaskad av problem, dels för att jag är ovan ubuntuanvändare, men allt beror inte på det.
Vi börjar med att jag bootar med ubuntu cdn. Jag väljer start or install ubuntu. Statusbaren går lite fram och tillbaks, sedan laddar den från vänster till höger, och BAM så svartnar skärmen. "Analog. Out of range. 35.4 kHz / 79 Hz" står det. Lösning till det ska tydligen finnas i /etc/x11/... nånting. Jag startar om och väljer safe graphics mode, och kommer in i ubuntu och där kan jag installera. Där ser även terminalen ut. Well, jag startar om, tar ut cdn, och bootar genom GRUB. BAM, skärmen svartnar. "out of range...". Då väljer jag att gå till terminalen (ctrl + alt + F1). Och BAM så stöter man på nästa problem. Terminalen ser HELT fuckad ut. Det går inte att urtyda någon text. WTF tänker jag typ och försöker mata in kommandon för nvidia drivrutiner. Jag tror att den vill att jag ska skriva in pass efter att jag skrivit "sudo apt-get install nvidia-glx", så jag gör det. Dock ser jag ju inte hur ubuntu svarar. Jag ser däremot att efter jag skrivit passet så blir en rad tom, och de nästkommande två raderna har text, varav den andra jag tror är "den vanliga", alltså där man skriver kommandon.

Det är ungefär så långt jag kommit. Sen vet jag heller inte hur jag ska avinstallera ubuntu och eftersom jag kör dualboot så har jag windowsfiler på samma hårddisk, men självklart inte på samma partition. Därmed kan jag ju inte formatera hela disken.

Mitt grafikkort är Nvidia GeForce 6600 GT

Några tips?

Kan tillägga att jag fått igång Ubuntu 6.06 efter många om och men, men 7.04 går bara inte! Extra tack till #ubuntu-se för all hjälå jag fått där.

MVH Jilvero
Senast redigerad av 1 jilvero, redigerad totalt 29 gånger.
Okänd

SV: Drivrutiner till Nvidia orsakar grava problem

Inlägg av Okänd »

Envy , både GUI samt om du inte har nåt GUI

http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/162

:)
jilvero

Inlägg av jilvero »

Fortfarande ser jag inte vad jag skriver i terminalen. Dessutom går det väl inte att lägga in drivers när man bootar från cdn?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo men du verkar ju ha installerat Ubuntu  ???
Sen har jag aldrig varit med om att även terminalen bryter ihop  ???

Om det är så så testa med "alternate" ISOn

http://se.releases.ubuntu.com/7.04/

Ta INTE 64 bitars versioner.

jilvero

Inlägg av jilvero »

Provade att installera alternate, men det förändrade ingenting.
Okänd

Inlägg av Okänd »

jilvero skrev: Provade att installera alternate, men det förändrade ingenting.
Återstår bara Edgy spåret och uppgradering till Feisty.

http://se.releases.ubuntu.com/6.10/

Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Jag har också ett nVidia 6600 GT och hade en hel del problem med installationen/live-cd'n med både Edgy & Dapper.

Edgy fick jag aldrig att fungera via live-cd'n. Däremot så fungerade Dapper efter en del trix och fix. Därefter har jag uppdaterat från Dapper till Edgy till Feisty. Fungerar väldigt bra.

Så, pröva att köra det den vägen precis som plun föreslår. Fungerar det inte med Edgy så peta in Dapper.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
jilvero

Inlägg av jilvero »

Hur uppdaterar ni mellan versioner? Kör ni bara in edgy när ni är inne i dapper och uppdaterar eller? Kommer saker och ting se likadant ut som Feisty efter att jag uppdaterat? Kommer jag kunna hämta feistypaket?
Senast redigerad av 1 jilvero, redigerad totalt 30 gånger.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

jilvero skrev: Hur uppdaterar ni mellan versioner? Kör ni bara in edgy när ni är inne i dapper och uppdaterar eller? Kommer saker och ting se likadant ut som Feisty efter att jag uppdaterat? Kommer jag kunna hämta feistypaket?
Hej igen, då skall vi se.. Det var så länge sedan jag uppdaterade från Dapper->Edgy och från Edgy->Feisty så jag var tvungen att surfa runt lite för att få mer info.

När man uppdaterar systemet måste man göra det i sekventiell ordning (man kan alltså inte uppgradera direkt från dapper till feisty).

1. Installera Dapper Drake (6,06)
2. Uppgradera till Edgy Eft (6.10) genom att följa dessa instruktioner (hämtat från: https://help.ubuntu.com/community/EdgyUpgrades):
Upgrading using Update Manager

If you want to upgrade from 6.06 LTS to 6.10, run the following command (either via ALT-F2 or a terminal):

Kod: Markera allt

gksu "update-manager -c" 
The -c (or equivalently --check-dist-upgrades) switch instructs Update Manager to look for upgrades. By default, the Ubuntu 6.06 LTS release will not offer that automatically because of its long support cycle and high stability.

If you have a working network connection, it should then inform you about a new release and offer to upgrade your system.

If you have the Edgy Alternate Install CD (not the Desktop CD), you can save bandwidth by using:

Kod: Markera allt

gksu "sh /cdrom/cdromupgrade" 

3. Uppdatera från Edgy till Feisty. Följ den här utmärkta guiden: http://ubuntu-se.org/drupal/node/207

Feisty kommer att se likadant ut och fungera (du kan t.ex. hämta feisty-paket) som om du hade installerat det direkt.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"