Little John ställer sin plats som admin till förfogande
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Little John ställer sin plats som admin till förfogande
Vårt forum växer så det knakar.
I dagsläget är Little John huvud-admin för både forumet och portalen. Portalen är det som LJ känner står honom närmast om hjärtat. Det är portalen som han vill lägga sin framtida energi och kreativitet på i första hand.
Det går inte att sköta bägge dessa delar på ett för honom tillfredsställande sätt. Han har helt enkelt inte har tid och vill hellre kunna koncentrera sig på att göra ett fantastiskt arbete inom ett projekt snarare än att fördela sin tid mellan flera projekt och känna sig otillräcklig i tid.
En ny huvud-admin kommer att utses och Lj kommer fortfarande att vara en engagerad medlem här och samtidigt fortsätta som portal-admin.
MVH
Bossieman och Urban
I dagsläget är Little John huvud-admin för både forumet och portalen. Portalen är det som LJ känner står honom närmast om hjärtat. Det är portalen som han vill lägga sin framtida energi och kreativitet på i första hand.
Det går inte att sköta bägge dessa delar på ett för honom tillfredsställande sätt. Han har helt enkelt inte har tid och vill hellre kunna koncentrera sig på att göra ett fantastiskt arbete inom ett projekt snarare än att fördela sin tid mellan flera projekt och känna sig otillräcklig i tid.
En ny huvud-admin kommer att utses och Lj kommer fortfarande att vara en engagerad medlem här och samtidigt fortsätta som portal-admin.
MVH
Bossieman och Urban
* Detta meddelande har granskats av FRA *
SV: Little John ställer sin plats som admin till förfogande
nyfiken: Hur går egentligen valet av en admin till?
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Till exempel så här:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,8633.0.html
Eftersom vi fortfarande har ett gäng admins kvar kommer det inte omedlebart att bli något nyval. Admingruppen får känna efter om de behöver förstärkning. Likaså får de inom sig utse en "huvudadministratör" om de anser sig behöva göra det.
Eftersom vi fortfarande har ett gäng admins kvar kommer det inte omedlebart att bli något nyval. Admingruppen får känna efter om de behöver förstärkning. Likaså får de inom sig utse en "huvudadministratör" om de anser sig behöva göra det.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Jag hoppas inte att det bli så nästa gång. Det innebär i att nuvarande admins kan utse precis vem de vill till ny admin sålänge det inte är någon som en majoritet av forumet tycker illa om, och jag tror inte att det finns en enda person som är så illa omtyckt.Urban Anjar skrev: Till exempel så här:
Bättre vore att göra som vi gjorde med locorådet, det var 100 % demokratiskt ;-)
mvh Janne
- Urban Anjar
- Kontakt:
Adminarna är ju demokratiskt valda, se länken ovan. Alla röstade för, så det fanns ingen kritik eller tveksamhet runt de namnen.Jan Braunisch skrev:Jag hoppas inte att det bli så nästa gång. Det innebär i att nuvarande admins kan utse precis vem de vill till ny admin sålänge det inte är någon som en majoritet av forumet tycker illa om, och jag tror inte att det finns en enda person som är så illa omtyckt.Urban Anjar skrev: Till exempel så här:
Bättre vore att göra som vi gjorde med locorådet, det var 100 % demokratiskt ;-)
mvh Janne
Att de inom sig utser någon som för gruppens talan eller som håller ihop det inre arbetet är fortfarande demokratiskt även om det mer lutar åt representativ demokrati.
Vi har ju till exempel inget val till riksdagens talman. Vi väljer riksdagsledamöter och dessa väljer en talman.
Adminarnas "talman" blev i detta fallet Vulfgar, och det valet tror jag vi alla kan vara nöjda med.
Jag tycker inte att det är demokratiskt att en grupp människor (vilka var det förresten?) utser vilka de tycker ska vara admins och sedan tillåts folk rösta för eller emot, där ingen vet vad det senare alternativet innebär.Urban Anjar skrev: Adminarna är ju demokratiskt valda, se länken ovan.
Vi kan inte veta hur många som var tveksamma till namnen, eftersom man antagligen inte röstar nej bara för att man är tveksam.Urban Anjar skrev: Alla röstade för, så det fanns ingen kritik eller tveksamhet runt de namnen.
En annan svaghet med hur utnämningen skedde är att vi inte vet om de personer som flest personer hade velat ha som admins blev admins. Kanske hade admingruppen sett helt annorlunda ut om valet skulle gått till som med LoCorådet?
Det kan vara värt att påpeka att jag inte på något sätt är missnöjd med vilka som blev moderatorer, utan bara på hur de valdes.
Detta hade jag inga negativa åsikter om alls, men det såg förstås ut så eftersom jag citerade hela ditt inlägg, sorry.Urban Anjar skrev: Att de inom sig utser någon som för gruppens talan eller som håller ihop det inre arbetet är fortfarande demokratiskt även om det mer lutar åt representativ demokrati.
Vi har ju till exempel inget val till riksdagens talman. Vi väljer riksdagsledamöter och dessa väljer en talman.
Adminarnas "talman" blev i detta fallet Vulfgar, och det valet tror jag vi alla kan vara nöjda med.
mvh Janne
Håller fullständigt med dig, det var inte särskilt demokratiskt.Jan Braunisch skrev:Jag tycker inte att det är demokratiskt att en grupp människor (vilka var det förresten?) utser vilka de tycker ska vara admins och sedan tillåts folk rösta för eller emot, där ingen vet vad det senare alternativet innebär.Urban Anjar skrev: Adminarna är ju demokratiskt valda, se länken ovan.Vi kan inte veta hur många som var tveksamma till namnen, eftersom man antagligen inte röstar nej bara för att man är tveksam.Urban Anjar skrev: Alla röstade för, så det fanns ingen kritik eller tveksamhet runt de namnen.
En annan svaghet med hur utnämningen skedde är att vi inte vet om de personer som flest personer hade velat ha som admins blev admins. Kanske hade admingruppen sett helt annorlunda ut om valet skulle gått till som med LoCorådet?
Det kan vara värt att påpeka att jag inte på något sätt är missnöjd med vilka som blev moderatorer, utan bara på hur de valdes.
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Om jag förstått det hela rätt så menar ni på att vem som helst ska kunna väljas till moderator? En tråd där man nominerar folk, sedan pollas det om detta och de låt säga 5 stycken som får flest röster blir administratörer? 

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Givetvis kan omröstningar mm skötas bättre i framtiden.
Nuvarande admins plockades från moderatorgruppen och sedan hölls en omröstning om ifall dessa kunde godkännas av forumsmedlemmarna. Det är av många anledningar ett lämpligt förfarande att man gör så. Ett par skäl:
- Administratörer och moderatorer vet att dom fungerar bra tillsammans - nog så viktigt.
- Administratörerna har lärt sej dels hur själva forumssystemet fungerar och dels vilken arbetsordning vi har. Det första finns det säkert många andra som kan också, men det andra är också bra att känna till och kommer med lite erfarenhet.
Det finns givetvis fler anledningar, men detta är 2 viktiga. Visst kan det förekomma undantag, som skulle kunna plockas in direkt, men oftast är det nog bra att gå "moderatorsvägen" först, då får man också känna på hur mycket jobb det är och om man trivs med det. Vi vill vara flera administratörer just för att det inte ska bli vacuum om någon slutar, utan allt ska rulla på som vanligt i forumet.
Det är lite svårt ibland att hitta bästa sättet att tillsätta folk och alla förslag till förbättringar är givetvis välkomna. Bara för att vi hittills gjort på ett visst sätt så måste inte det vara det bästa.
Jag kan hålla med dej här, Jan Braunisch
Vi ska i alla fall titta på alla tillsättningsförfaranden och se vilka förbättringar vi kan göra. Förslag är ju - som jag skrev ovan - välkomna.
Nuvarande admins plockades från moderatorgruppen och sedan hölls en omröstning om ifall dessa kunde godkännas av forumsmedlemmarna. Det är av många anledningar ett lämpligt förfarande att man gör så. Ett par skäl:
- Administratörer och moderatorer vet att dom fungerar bra tillsammans - nog så viktigt.
- Administratörerna har lärt sej dels hur själva forumssystemet fungerar och dels vilken arbetsordning vi har. Det första finns det säkert många andra som kan också, men det andra är också bra att känna till och kommer med lite erfarenhet.
Det finns givetvis fler anledningar, men detta är 2 viktiga. Visst kan det förekomma undantag, som skulle kunna plockas in direkt, men oftast är det nog bra att gå "moderatorsvägen" först, då får man också känna på hur mycket jobb det är och om man trivs med det. Vi vill vara flera administratörer just för att det inte ska bli vacuum om någon slutar, utan allt ska rulla på som vanligt i forumet.
Det är lite svårt ibland att hitta bästa sättet att tillsätta folk och alla förslag till förbättringar är givetvis välkomna. Bara för att vi hittills gjort på ett visst sätt så måste inte det vara det bästa.
Jag kan hålla med dej här, Jan Braunisch
Är man bara tveksam till något av namnen så röstar man kanske inte nej, men om man absolut saknar förtroende för någon så gör man det sannolikt.Vi kan inte veta hur många som var tveksamma till namnen, eftersom man antagligen inte röstar nej bara för att man är tveksam.
Vi ska i alla fall titta på alla tillsättningsförfaranden och se vilka förbättringar vi kan göra. Förslag är ju - som jag skrev ovan - välkomna.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

aj! jag hade missat att moderator och administratör är olika saker, så jag har blandat dem hejvilt 
Att det är bra att administratörer först är moderatorer inser jag förstås. Man kanske kan låta folk rösta vem/vilka av moderatorerna som ska bli administratörer när det behövs sådana?
Det viktigaste tycker jag iaf är att man inte har några omröstningar där personer föreslås och sedan får folk godkänna eller inte. Jag tror aldrig att resultatet för en sådan omröstning kan bli Nej, så det ger bara ett sken av demokrati.

Att det är bra att administratörer först är moderatorer inser jag förstås. Man kanske kan låta folk rösta vem/vilka av moderatorerna som ska bli administratörer när det behövs sådana?
Det viktigaste tycker jag iaf är att man inte har några omröstningar där personer föreslås och sedan får folk godkänna eller inte. Jag tror aldrig att resultatet för en sådan omröstning kan bli Nej, så det ger bara ett sken av demokrati.
Så går det till med valberedning, man röstar för eller emot valberedningensförslag.Jan Braunisch skrev: Jag tycker inte att det är demokratiskt att en grupp människor (vilka var det förresten?) utser vilka de tycker ska vara admins och sedan tillåts folk rösta för eller emot, där ingen vet vad det senare alternativet innebär.
Det ligger på de som skall rösta att förkovra sig i den information som de tycker är nödvändigt att läsa på innan man väljer.Jan Braunisch skrev: Vi kan inte veta hur många som var tveksamma till namnen, eftersom man antagligen inte röstar nej bara för att man är tveksam.
Om man inte tycker att informationen finns får man fråga efter den.
Om man är tveksam och väljer att lägga ner sin röst har man absolut rätten att välja att inte delta i valet.
Förmodligen...Jan Braunisch skrev: En annan svaghet med hur utnämningen skedde är att vi inte vet om de personer som flest personer hade velat ha som admins blev admins. Kanske hade admingruppen sett helt annorlunda ut om valet skulle gått till som med LoCorådet?
Vi lär oss ständigt och hela tiden.

Vad härligt det är att se att de flesta av oss tycker att det blir bättre och bättre för varje aktivitet.
Och när bi alla anser att det inte finns utrymme för förbättring kan vi lika gärna lägga ner, för då lider vi av högmod

blogg @ Gargamel.NU
- vulfgar
- ung forumnörd
Word!Barre skrev:
Vi lär oss ständigt och hela tiden.
Vad härligt det är att se att de flesta av oss tycker att det blir bättre och bättre för varje aktivitet.
Och när bi alla anser att det inte finns utrymme för förbättring kan vi lika gärna lägga ner, för då lider vi av högmod

Jag tycker att vi ska ha demokrati istället. Inte för att valberedningen hade fel eller något, utan bara för att det kommer bli mer rätt och det inte går att fuska sig förbi det systemet (ingen kan styra vilka som blir adminstratörer osv.).Barre skrev:Så går det till med valberedning, man röstar för eller emot valberedningensförslag.Jan Braunisch skrev: Jag tycker inte att det är demokratiskt att en grupp människor (vilka var det förresten?) utser vilka de tycker ska vara admins och sedan tillåts folk rösta för eller emot, där ingen vet vad det senare alternativet innebär.
Jag röstade faktiskt ja i den här omröstningen men det var i brist på bättre alternativ.
- vulfgar
- ung forumnörd
Menar du att föreningar inte fungerar demokratiskt? Eller att Sverige gör det?Trill skrev:Jag tycker att vi ska ha demokrati istället. Inte för att valberedningen hade fel eller något, utan bara för att det kommer bli mer rätt och det inte går att fuska sig förbi det systemet (ingen kan styra vilka som blir adminstratörer osv.).Barre skrev:Så går det till med valberedning, man röstar för eller emot valberedningensförslag.Jan Braunisch skrev: Jag tycker inte att det är demokratiskt att en grupp människor (vilka var det förresten?) utser vilka de tycker ska vara admins och sedan tillåts folk rösta för eller emot, där ingen vet vad det senare alternativet innebär.

Jag tycker att vi ska ha en valberedning men jag vill ha bättre röstningsmöjligheter, t.ex välja på alla ur Moderatorsgruppen. Dv.s mer demokrati.vulfgar skrev:Menar du att föreningar inte fungerar demokratiskt? Eller att Sverige gör det?Trill skrev:Jag tycker att vi ska ha demokrati istället. Inte för att valberedningen hade fel eller något, utan bara för att det kommer bli mer rätt och det inte går att fuska sig förbi det systemet (ingen kan styra vilka som blir adminstratörer osv.).Barre skrev:Så går det till med valberedning, man röstar för eller emot valberedningensförslag.Jan Braunisch skrev: Jag tycker inte att det är demokratiskt att en grupp människor (vilka var det förresten?) utser vilka de tycker ska vara admins och sedan tillåts folk rösta för eller emot, där ingen vet vad det senare alternativet innebär.![]()
Senast redigerad av 1 Trill, redigerad totalt 28 gånger.
För min del så räcker det att kontaktpersonerna utser en administratör som de anser passar för rollen och så hanterar denne forumet precis efter egna önskemål eller så röstar medlemmarna om en administratör som under sin tid agerar fritt med moderatorer, uppbyggnad och av. fler "administratörer".
Förtroendeposter får man pga. ett förtroende vilket för mig är samma sak som att man lämnar alla beslut åt denne person.
Gillar man inte det man ser så röstar man helst enkelt på en annan person nästa gång.
Förtroendeposter får man pga. ett förtroende vilket för mig är samma sak som att man lämnar alla beslut åt denne person.
Gillar man inte det man ser så röstar man helst enkelt på en annan person nästa gång.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Ja, som vanligt finns det olika åsikter och vi försöker så gott det går att balansera mellan dem. Ibland går det för snabbt och blir för toppstyrt för några. Ibland går det för sakta och blir för mycket snack för andra.
Att kontaktpersonerna ska ha något att göra med vem som blir administratör tycker jag inte låter något vidare. Folk har bara röstat på att de ska vara kontaktpersoner, inte att de ska ha befogenheter för sådant.rancor skrev: För min del så räcker det att kontaktpersonerna utser en administratör som de anser passar för rollen och så hanterar denne forumet precis efter egna önskemål eller så röstar medlemmarna om en administratör som under sin tid agerar fritt med moderatorer, uppbyggnad och av. fler "administratörer".
//Janne