restore to default?

katxor

restore to default?

Inlägg av katxor »

Tjena!

Jag kör xubuntu på min extremt gamla laptop. den fungerade fint fint och jag fick till och med beryl att fungera någorlunda hyfsat. iallafall kuben flöt på.
Sen pillade jag lite på inställningar som genomskinlighet och ändrade storlek på text och ikoner och gud vet vad mer jag gjorde... efter det så krashar beryl hela tiden, så min fråga lyder.

finns det något sätt förutom att installera om allt för att få default inställningarna?
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Användarvisningsbild
PsySine

SV: restore to default?

Inlägg av PsySine »

katxor skrev: Tjena!

Jag kör xubuntu på min extremt gamla laptop. den fungerade fint fint och jag fick till och med beryl att fungera någorlunda hyfsat. iallafall kuben flöt på.
Sen pillade jag lite på inställningar som genomskinlighet och ändrade storlek på text och ikoner och gud vet vad mer jag gjorde... efter det så krashar beryl hela tiden, så min fråga lyder.

finns det något sätt förutom att installera om allt för att få default inställningarna?
Beryl har antagligen en osynlig mapp i din hemmapp där den lagrar alla inställningar. Om du skulle hitta den och ta bort den borde beryl återställas helt.
katxor

Inlägg av katxor »

men det är inte beryl jag vill återställa det är allt annat.
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

katxor skrev: men det är inte beryl jag vill återställa det är allt annat.
Hela systemet?

Då är det nog enklast att installera om.

Men om du inte pillat med några systemfiler så räcker det med att ta bort alla inställningar till alla program.
Öppna en terminal, skriv "cd ..", skriv "sudo rm -rf *användarnamn*", sen "sudo mkdir *användare*". Sen "Ctrl + Alt + Backspace" om du inte gör det i virtuella terminalen.

Eller så tar du bort din användare och skapar en ny.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Emil.s skrev:
katxor skrev: men det är inte beryl jag vill återställa det är allt annat.
Hela systemet?

Då är det nog enklast att installera om.

Men om du inte pillat med några systemfiler så räcker det med att ta bort alla inställningar till alla program.
Öppna en terminal, skriv "cd ..", skriv "sudo rm -rf *användarnamn*", sen "sudo mkdir *användare*". Sen "Ctrl + Alt + Backspace" om du inte gör det i virtuella terminalen.

Eller så tar du bort din användare och skapar en ny.
Med en liten varning för att du bör skapa den nya användaren innan du tar bort det gamla användarkontot. Se dessutom till att ge det nya kontot de  rättigheter (sudo) du behöver för att kunna administrera maskinen - även det innan du tar bort det gamla kontot.
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Emil.s skrev: Men om du inte pillat med några systemfiler så räcker det med att ta bort alla inställningar till alla program.
Bara för att jag har tråkigt, följande kommando gör allt det ovan:

Kod: Markera allt

cd ~/.. & rm -rf $USER & mkdir $USER
Det tar dock bort alla filer du har, förutom systemfilerna. Dvs alla inställningar för din användare samt hela din media-samling, dokument osv. Alltså inte att rekommendera.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
katxor

Inlägg av katxor »

Mekaniserad Apelsin skrev: [
Det tar dock bort alla filer du har, förutom systemfilerna. Dvs alla inställningar för din användare samt hela din media-samling, dokument osv. Alltså inte att rekommendera.
Precis vad jag är ute efter, jag har bara nån skitfilm jag tankade ner för att kolla om vlc funkade i övrigt inget viktigt.  din kod ger nya användaren sudo rättigheter?
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det som står är följande:

cd ~/..
Detta tar dig till .., som finns i ~/ (din hemkatalog), för två punkter betyder katalogen under/över (glömmer alltid åt vilket håll trädet växer ;)) där man befinner sig. D.v.s. du skulle kunna ersätta det med cd /home eftersom ~/ är samma sak som /home/användarnamn.

rm -rf $USER
Detta tar bort (rm - remove) rekursivt (r - recursive) och tvingande (f - force) allt som heter $USER, men $USER är värdet på miljövariabeln som innehåller ditt användarnamn (USER), och du kan således ersätta det med rm -rf användarnamn om du vill (och det känns lättare).

mkdir $USER
Detta skapar en ny katalog (mkdir - make directory) med samma namn som värdet på variabeln USER, och du kan således lika gärna skriva mkdir användarnamn

&
Betyder bara att du skall göra nästkommande också, "och", helt enkelt.

Så om du vet ditt användarnamn kan du alltså ersätta den raden med följande, för att göra det "tydligare" (byt ut "användarnamn" mot ditt användarnamn):
cd /home
rm -rf användarnamn
mkdir användarnamn

Det som händer är alltså att du tar bort hela din användares hemkatalog, och sedan skapar en ny (tom). Du hanterar alltså inte på något sätt användarens rättigheter eller grupptillhörigheter, utan bara filerna som ägs av användaren. Således bör det inte bli några problem :)

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
katxor

Inlägg av katxor »

fungerade tyvärr inte, samma "små ikoner och text" och diverse andra saker är fortfarande kvar.
borde finnas nån "restore system" knapp :)
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

katxor skrev: fungerade tyvärr inte, samma "små ikoner och text" och diverse andra saker är fortfarande kvar.
borde finnas nån "restore system" knapp :)
Efter du tagit bort din hemmapp, logga ut och in.

Alternativt (om du vill vara riktigt otroligt säker) kan du logga ut dig i det grafiska, trycka ctrl-alt-F1, logga in och genomföra samma kommando som ovan, och sedan  trycka ctrl-alt-F7. Då har du garanterat återställt allt som har med din användare att göra.
katxor

Inlägg av katxor »

gjorde det. och samma inställningar var kvar.  :'(
Ubuntu 7.10
Xubuntu 7.10
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Om du skapar en ny användare, med ett helt annat användarnamn, funkar det då?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Emil.s skrev: Om du skapar en ny användare, med ett helt annat användarnamn, funkar det då?
Om du skapar en ny användare, kan du öppna filen /etc/group och se till att lägga till ditt nya användarnamn på de rader där ditt gamla står t.ex:

groupname:55::stoffeponken

ska ändras till

groupname:55::stoffeponken,sid

starta sedan om datorn. Efter det så har din nya användare samma rättigheter i systemet som din gamla.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"