fsck på fjärrdator
- maths57
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
fsck på fjärrdator
Jag sitter med 3 datorer här hemma. På den äldsta (komponenter från början av 2000-talet) har jag installerat Ubuntu 6.04. Men jag har varken skärm, tangentbord eller mus inkopplad. Jag sätter på datorn genom att trycka på startknappen. För att stänga av den loggar jag in antingen med FreeNX eller SSH. Men nu till min fråga. Efter 30 uppstarter vill Ubuntu köra fsck. Det kommer jag inte att se resultatet av eftersom jag inte har någon skärm inkopplad. Hittar fsck inkonsistenser vill den att man kör programmet manuellt. Hur gör jag? Kan jag köra fsck när jag loggar in med FreeNX eller SSH för att undvika att programmet körs automatiskt utan att jag ser det? Några tips?
SV: fsck på fjärrdator
Hej Maths57,
Det är alldeles riktigt att efter 30 uppstarter kommer filsystemen att kontrolleras. Det är bara bra att detta görs automatiskt annars skulle väldigt få mänskliga användare kunna hålla reda på sådant i huvudet.
Naturligtvis lyfter du upp en intressant fråga men för att vara ärlig har jag personligen aldrig sett så alvarliga problem som skulle stoppa hela uppstarten. Det är bra att kontrollera loggarna regelbundet och om du är rädd för att det skulle uppstå problem t ex vid fjärromstart kan du använda RAID 1. Med rätt konfiguration kan man vara ganska säker på att systemet fungerar. Men vill du ha redundanta system så har du redan tre maskiner, det är bara att skapa en Linux-HA kluster...
Tillbaka till vanlig användning av maskinen: jag brukar använda EXT3 eller i vissa fall ReiserFS, båda är väldigt bra. Min erfarenhet av över 200 Linux-installationer är att journalsystemet fungerar utmärkt även vid mindre alvarliga missbruk av strömbrytaren. Ett exempel på sådan är min sons dator (7år, sonen och datorn) en bokstavligen grön återvinningsmaskin med Edgy och Gcompris. Den fungerar väldigt bra trots att lillebror som är 4 år råkar ibland sätta på och stänga av datorn lite hur som helst.
Dock allt har sina gränser, särskild krångligt kan det bli när man stötter på hårddiskar som börjar fallera. Värst är det när hårddisken inte kraschar "helt" på en gång. Det kan ta lite tid att hitta orsaken eftersom journalsystemet rättar till vissa mindre fel och man kan börja tro att systemet är igång igen. Dock senare riskerar man stötta på liknande problem om och om igen.
Men man kan gardera sig för en hel del: regelbundet preventivt byte av hårddiskar efter x år ( 2 < x < 5) och RAID 1.
Det är alldeles riktigt att efter 30 uppstarter kommer filsystemen att kontrolleras. Det är bara bra att detta görs automatiskt annars skulle väldigt få mänskliga användare kunna hålla reda på sådant i huvudet.
Naturligtvis lyfter du upp en intressant fråga men för att vara ärlig har jag personligen aldrig sett så alvarliga problem som skulle stoppa hela uppstarten. Det är bra att kontrollera loggarna regelbundet och om du är rädd för att det skulle uppstå problem t ex vid fjärromstart kan du använda RAID 1. Med rätt konfiguration kan man vara ganska säker på att systemet fungerar. Men vill du ha redundanta system så har du redan tre maskiner, det är bara att skapa en Linux-HA kluster...
Tillbaka till vanlig användning av maskinen: jag brukar använda EXT3 eller i vissa fall ReiserFS, båda är väldigt bra. Min erfarenhet av över 200 Linux-installationer är att journalsystemet fungerar utmärkt även vid mindre alvarliga missbruk av strömbrytaren. Ett exempel på sådan är min sons dator (7år, sonen och datorn) en bokstavligen grön återvinningsmaskin med Edgy och Gcompris. Den fungerar väldigt bra trots att lillebror som är 4 år råkar ibland sätta på och stänga av datorn lite hur som helst.
Dock allt har sina gränser, särskild krångligt kan det bli när man stötter på hårddiskar som börjar fallera. Värst är det när hårddisken inte kraschar "helt" på en gång. Det kan ta lite tid att hitta orsaken eftersom journalsystemet rättar till vissa mindre fel och man kan börja tro att systemet är igång igen. Dock senare riskerar man stötta på liknande problem om och om igen.
Men man kan gardera sig för en hel del: regelbundet preventivt byte av hårddiskar efter x år ( 2 < x < 5) och RAID 1.
/M
Du kan alltid konfigurera ditt system att tillåta inloggning via serieporten.
Och om någonting gör att nätverket inte vill fungera så kan du ansluta någon annan dator via en seriekabel (kräver dock att init har körts, så du kommer inte åt någon grub eller så)
jag har själv inte gjort detta på Ubuntu, men jag hittade ett gammalt bokmärke som fortfarande levde
http://www.vanemery.com/Linux/Serial/se ... nsole.html
kan kanske ge dig en liten knuff i rätt riktning..
edit: Ahh.. jag såg ju faktiskt att det går att sätta serieporten som System Console, det kanske är det bästa alternativet...
Och om någonting gör att nätverket inte vill fungera så kan du ansluta någon annan dator via en seriekabel (kräver dock att init har körts, så du kommer inte åt någon grub eller så)
jag har själv inte gjort detta på Ubuntu, men jag hittade ett gammalt bokmärke som fortfarande levde

http://www.vanemery.com/Linux/Serial/se ... nsole.html
kan kanske ge dig en liten knuff i rätt riktning..
edit: Ahh.. jag såg ju faktiskt att det går att sätta serieporten som System Console, det kanske är det bästa alternativet...
Senast redigerad av 1 Barre, redigerad totalt 28 gånger.
blogg @ Gargamel.NU
-
Man kan tydligen få Grub att använda serieporten också.
ahh... man lär sig något varje dagLars skrev: Man kan tydligen få Grub att använda serieporten också.

Tack Lars
blogg @ Gargamel.NU
- maths57
Det blev mycket intressant på en gång. Men min, kanske inte helt befogade, oro är att datorn ska stanna under uppstarten för att fsck hittar något och vill att jag personligen ska göra något. Fast jag håller med dig Macchi, att ext3 är bra. Ubuntu 6.04 och 7.04 verkar också väldigt stabila. Jag har faktiskt inte stött på så många tillfällen sedan jag gick över till Ubuntu när fsck har funnit några problem. (Med Fedora Core 2 kraschade det hela tiden.) Så det här är inget stort problem. Eftersom jag i princip bara uppdaterar systemet och skyfflar lite filer emellan, så borde det inte kunna hända så mycket. Jag tänkte att det kanske gick att förebygga problem. Blir det problem vid starten får jag väl plugga in bildskärmen och tangentbordet.
Vet någon om det finns någon bra beskrivning av fsck på nätet? Jag har letat lite utan att hitta vad jag ville ha. Manualsidan känns lite svår, för mig iaf.
Vet någon om det finns någon bra beskrivning av fsck på nätet? Jag har letat lite utan att hitta vad jag ville ha. Manualsidan känns lite svår, för mig iaf.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
I boken "the Official Ubuntu Book" som jag köpte av GGS-Data står det att man i filen /etc/default/rcS kan ändra FSCKFIX-raden till följande:
FSCKFIX=yes
Ovanstående gör att fsck automatiskt kommer att fixa problem som detekteras utan att man själv behöver göra något. Om man inte gör ovanstående ändring så står det att om fel upptäcks så kommer man att få en massa frågor som endast filsystemsutvecklare förstår och att man troligen känner att man måste välja Yes på alla frågorna vilket leder till en väldig massa tryckande på Y-knappen.
FSCKFIX=yes
Ovanstående gör att fsck automatiskt kommer att fixa problem som detekteras utan att man själv behöver göra något. Om man inte gör ovanstående ändring så står det att om fel upptäcks så kommer man att få en massa frågor som endast filsystemsutvecklare förstår och att man troligen känner att man måste välja Yes på alla frågorna vilket leder till en väldig massa tryckande på Y-knappen.
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Tack!!!Christian Johansson skrev: I boken "the Official Ubuntu Book" som jag köpte av GGS-Data står det att man i filen /etc/default/rcS kan ändra FSCKFIX-raden till följande:
FSCKFIX=yes
Jag hade två veckors downtime på min server, i andra ändan av landet, som hade kunnat avstyras med hjälp av att ha ändrat det där. Blev två veckor efter med en hel del arbete pga det...
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Ingen orsak
.

- maths57
Ja, frågorna som dyker upp är verkligen något för filsystemsutvecklare! Jag har helt enkelt svarat yes på allt.
Det låter som om jag ska investera i den där boken. Men först ska jag nog göra den där FSCKFIX fixen. Tack för tipset!
Det låter som om jag ska investera i den där boken. Men först ska jag nog göra den där FSCKFIX fixen. Tack för tipset!