Får inte fram disken
SV: Får inte fram disken
Vad har du för filsystem på den?
Du lär montera den för att den skall dyka upp.
Du lär montera den för att den skall dyka upp.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Oj det frågar du mig hur ser jag det ??
haft det här drygt en vecka funkar bra så jag tänker fortsätta att ha det .
Spelar typ inga spel chattar och surfar och lånar musik det funkar fint till det alldrig segt som med Win-Xp *S*
haft det här drygt en vecka funkar bra så jag tänker fortsätta att ha det .
Spelar typ inga spel chattar och surfar och lånar musik det funkar fint till det alldrig segt som med Win-Xp *S*

Nyfiken .
Öppna terminalen (Program / Tillbehör / Terminal)
Och skriv sudo fdisk -l
Då listas alla dina hårddiskar.
Det är Device Boot och System som jag vill veta.
Och skriv sudo fdisk -l
Då listas alla dina hårddiskar.

Tack .. Jag fick fram det här ..
Disk /dev/hda: 61,4 GB, 61492838400 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 7476 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/hda1 * 1 7288 58540828+ 83 Linux
/dev/hda2 7289 7476 1510110 5 Utökad
/dev/hda5 7289 7476 1510078+ 82 Linux växling / Solaris
Disk /dev/hda: 61,4 GB, 61492838400 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 7476 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/hda1 * 1 7288 58540828+ 83 Linux
/dev/hda2 7289 7476 1510110 5 Utökad
/dev/hda5 7289 7476 1510078+ 82 Linux växling / Solaris
Nyfiken .
Nu förvirrar svenskan mig totalt.. Vet inte vad som menas med "Utökad"?
Jag gillar inte när OS är på svenska för det försvårar och förvirrar bara..
Kanske någon annan har mer kunskap om detta?
Jag gillar inte när OS är på svenska för det försvårar och förvirrar bara..

Kanske någon annan har mer kunskap om detta?
Ok ja du jag själv har typ inge aning heller fattar att den är partionerad och så men förstår inte hur man kan nyttja partisionerna
Nyfiken .
Utökad i detta fall betyder "Extended"Hund skrev: Nu förvirrar svenskan mig totalt.. Vet inte vad som menas med "Utökad"?
dvs.
/dev/hda1 är en primary partition
/dev/hda2 är en extended partition som isig inte innhåller något annat än logiska partitioner
/dev/hda5 är en logisk partition som ligger i extenden partition.
mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning
blogg @ Gargamel.NU
Ärligt talat gjorde det där mig inte alls någe klokare? Vad är nyttan med en "utökad" partition?Barre skrev:Utökad i detta fall betyder "Extended"Hund skrev: Nu förvirrar svenskan mig totalt.. Vet inte vad som menas med "Utökad"?
dvs.
/dev/hda2 är en extended partition som isig inte innhåller något annat än logiska partitioner
mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning

Nä svaret var väll samma sak fast på engelska eller *S*
en annan sak jag har problem med är att jag kan se filmer men får inge ljud
en annan sak jag har problem med är att jag kan se filmer men får inge ljud
Nyfiken .
Nyttan med en utökad partition är endast att du får möjlighet att skapa fler än fyra (4) partitioner på en disk. Här gör den varken till eller från.
Vad gäller Platser så ser du hda1 som Filsystem. Den utökade och swap-partitionen syns däremot aldrig. Om du dessutom haft separat /home-partition så skulle den dykt upp som Hemmapp.
Övriga partitioner såsom USB-pinnar/diskar och andra partitioner på hda-disken dyker upp under Platser med sina rätta namn (labels).
Vad gäller Platser så ser du hda1 som Filsystem. Den utökade och swap-partitionen syns däremot aldrig. Om du dessutom haft separat /home-partition så skulle den dykt upp som Hemmapp.
Övriga partitioner såsom USB-pinnar/diskar och andra partitioner på hda-disken dyker upp under Platser med sina rätta namn (labels).
Ok nu fattar jag tack för det var inte så inveklat som det verka .
Nyfiken .
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Så hann någon göra ett inlägg före migBowmore skrev: Nyttan med en utökad partition är endast att du får möjlighet att skapa fler än fyra (4) partitioner på en disk. Här gör den varken till eller från.

Tilläggas kan dock att man i en utökad partition kan stoppa in fler partitioner, dvs hda1 och hda2 är egentligen helt vanliga partition, två av de fyra man kan ha på en hårddisk (här kallad regeln om fyra). Men hda2 är egentligen inte en partition, den luras med att kunna gömma partitioner i sig, som inte räknas i "regeln om fyra", så helt plötsligt kan man ha fler partitioner än fyra på en disk. Ubuntu har för vana att alltid lägga swap i en sådan partition...
Apråpå ljudet kan det bero på flera saker, prova att söka i forumet alternativt öppna en ny tråd.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Nu vart det lite mycket info igen *S* men det löser sig jätte nöjd med den senaste veckan datan har alldrig jobbat så tyst som nu .
Nyfiken .
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Sju stycken styrelseledamöter satt på möte och skulle lista ut vilka regler som skulle gälla för deras nya fina vita låda... De hade redan bestämt att det enda man fick stoppa i den vita lådan var blå lådor (eftersom styrelseledamot #5 tyckte bäst om blått, efter vitt förstås). Vad man stoppade i de blå lådorna brydde sig de inte om, ledamot #2 tänkte spara musik, ledamot #6 rapporter om gräsväxten i närke under 60-talet och ledamot #7 tänkte spara sin samling av bilder på läddklädda damer i sina blå lådor.
Efter mycket diskuterande kom de fram till att man skulle få ha hur många blå lådor man ville i en vit, så länge man inte ville ha fler än 4. Efter att ha beslutat det såg ledamot #3 glad ut och frågade sig varför någon skulle behöva fler än 4 blå lådor. Så bestämdes det.
Efter ett par år så hade man byggt massor med maskiner som använde de vita lådorna, och några ledamoter hade börjat vilja ha fler än 4 blå lådor i en vit låda. Men när man försökte stoppa i fem eller fler blå lådor i den vita lådan så funkade inte maskinerna längre. Så man hade möte igen...
"Varför bestämde vi att man bara får ha fyra blå lådor?" gnällde ledamot #4.
"Varför ska alla ha så många blå lådor?" gnylltade ledamot #1
"Vart tog min samling av pinup-fotografier vägen?" yrde ledamot #7 (efter en hårddiskkrasch).
"Jag har en idé," sa ledamot #3 "om vi låter en cyanfärgad box (de är ju endå bara ljusblå egentligen), ersätta en blå box, så man får ha hur många blåa lådor man vill, om man inte vill ha fler än 4, och en av de blå får vara cyanfärgad."
"Men det ändrar väl ingenting" sa de andra ledamöterna
"Jo," sa ledamot #3 "för i den cyanfärgade får man ha hur många gröna boxar man vill, men bara gröna lådor, och inga andra färger på lådorna."
"Jippie" sa alla ledamoterna.
Så idag kan man ha vita lådor, där man får stoppa i max fyra lådor och de ska ha en nyans av blå. Max en av de blå får vara ljusblå, och i den får man stoppa hur många lådor man vill, bara de är gröna.
vit låda= hårddisk
blå låda= primär partition
cyan låda= utökad partition
grön låda= logisk partition
Efter mycket diskuterande kom de fram till att man skulle få ha hur många blå lådor man ville i en vit, så länge man inte ville ha fler än 4. Efter att ha beslutat det såg ledamot #3 glad ut och frågade sig varför någon skulle behöva fler än 4 blå lådor. Så bestämdes det.
Efter ett par år så hade man byggt massor med maskiner som använde de vita lådorna, och några ledamoter hade börjat vilja ha fler än 4 blå lådor i en vit låda. Men när man försökte stoppa i fem eller fler blå lådor i den vita lådan så funkade inte maskinerna längre. Så man hade möte igen...
"Varför bestämde vi att man bara får ha fyra blå lådor?" gnällde ledamot #4.
"Varför ska alla ha så många blå lådor?" gnylltade ledamot #1
"Vart tog min samling av pinup-fotografier vägen?" yrde ledamot #7 (efter en hårddiskkrasch).
"Jag har en idé," sa ledamot #3 "om vi låter en cyanfärgad box (de är ju endå bara ljusblå egentligen), ersätta en blå box, så man får ha hur många blåa lådor man vill, om man inte vill ha fler än 4, och en av de blå får vara cyanfärgad."
"Men det ändrar väl ingenting" sa de andra ledamöterna
"Jo," sa ledamot #3 "för i den cyanfärgade får man ha hur många gröna boxar man vill, men bara gröna lådor, och inga andra färger på lådorna."
"Jippie" sa alla ledamoterna.
Så idag kan man ha vita lådor, där man får stoppa i max fyra lådor och de ska ha en nyans av blå. Max en av de blå får vara ljusblå, och i den får man stoppa hur många lådor man vill, bara de är gröna.
vit låda= hårddisk
blå låda= primär partition
cyan låda= utökad partition
grön låda= logisk partition
More Mekaniserad at http://blippe.se.
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Lådorna var kul och instruktiva
. Kärvar det inte också ibland när man försöker öppna två blå lådor samtidigt? En blå och en grön går alltid bra. Åtminstone i något läge tror jag det kan uppstå problem att "se" en primär partition från en annan primär partition? Stämmer det?

Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 28 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Jag ber om ursäkt hund, men jag fick uppfattningen av att det var försvenskningen som gjorde dig förvirrad eftersom du skrev att det var svenskan som gjorde dig förvirradHund skrev:Ärligt talat gjorde det där mig inte alls någe klokare? Vad är nyttan med en "utökad" partition?Barre skrev:Utökad i detta fall betyder "Extended"Hund skrev: Nu förvirrar svenskan mig totalt.. Vet inte vad som menas med "Utökad"?
dvs.
mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning![]()

blogg @ Gargamel.NU
Jag trodde det var ngn dum svensk översättning eftersom jag inte har någon "Extended"-partition.Barre skrev:Jag ber om ursäkt hund, men jag fick uppfattningen av att det var försvenskningen som gjorde dig förvirrad eftersom du skrev att det var svenskan som gjorde dig förvirradHund skrev:Ärligt talat gjorde det där mig inte alls någe klokare? Vad är nyttan med en "utökad" partition?Barre skrev:Utökad i detta fall betyder "Extended"Hund skrev: Nu förvirrar svenskan mig totalt.. Vet inte vad som menas med "Utökad"?
dvs.
mer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Disk_partitioning![]()
![]()