Grön Göling skrev:
Shadow skrev:
en kompis farsa när han pratade med supporten.
S| Kan du öppna den här datorn?
P| Vänta, ska bara gå och hämta skruvmejseln.
S = support P = pappan
För att vara seriös och jättetrist ett tag nu då.....
Det
ÄR inte lätt att inte prata dator! Jag gör det t.ex. inte.

Jargongen är något som man är helt obekant med och då många ställen dessutom skaffar sig en helt egen jargong och terminologi för saker och ting, så blir det inte lättare precis. Vad är då naturligare än att man associerar till något man är välbekant med och vet mer om, skruvmejslar t.ex.?
Det här är egentligen ett problem som alltför många bara skiter i. Särskilt de som är inne i tugget och vet vad det handlar om. Alltför mycket uttrycks, både i tal och skrift, på ett opedagogiskt sätt som mest verkar ägnat att framkalla märkliga missförstånd hos "
newbies" samt skrattsalvor hos de initierade.
Här borde nog egentligen Ubuntu ha en
stor uppgift. Att översätta innetugget till något som t.o.m. en
comp eejit som jag skulle kunna begripa.
Och har någonsin ett inlägg postats i fel forumdel, så är det väl kanske detta....
Ja, visst, vi ska förklara så gott vi kan. Jag har till exempel skrivit den här: <a class="postlink" href="
http://www.it.hik.se/handledning/folder ... ing/folder ... ordbok.pdf</a> . Den borde räta ut ett eller annat frågetecken.
Samtidigt finns det ord; facktermer, jargong, slang, i alla sammanhang. Lyssna på ett gäng läkare, golfare, snickare eller seglare. Massor med ord med oklar betydelse för den ickeinitierade.
Ett tu tre står man där och letar efter synvinkeln eller försöker mata kölsvinet om ens nyblivna kompisar/kolleger är på det humöret

.