Jag har avänt mig av xubuntu tag nu.. testade tor / privoxy (fick jätte konstigt problem, kunde inte koppla ur och in tor via tor button på Firefox och köra..jätte konstigt).. sedan har jag även tagit ner firestarter och som addons till FF så lagt in track me not, ref controle och noscript.. funkar väl ok.
Vad jag undrar är om ni vet ngr bra sidor (helst på svenska) som berättar om hur man kan göra sin (x)ubuntu säker på nätet. Att inte ge ifrån massa info när webläsare används, gör datorn ngrlunda anonym när man använder olika p2p, webläsare, IM program.. ssh, ssl etc etc hur ip-table funkar att få gpgp att fungera och lättats avänds..
Ja helt enkelt en bra sida eller e-bok (eller kombination av de båda) som ger en nybörjare bra start men även fördjupning. Specielt nu när folk verkar mestadels bara utnyttja och jävlas med de som inte kan.. när regeringen smyger in (klubbar lagar) som ger dem rätt (och förbereder att lättare kunna ändra grundlagar) att utanvidare avlyssna, spåra, köra man in the middle..
De är ju läskigt att veta att ens data som skickas, kan påvägen förändras av ngn, eller falsk information tillbaks så att man ger ut info som till fel personer.. med mera..
sitter för tillfället och googlar runt, men hittar mest info på engelska och ryska

ha det så bra..
mvh
//ADrop
Edit: till andra som är intresserade kom jag över denna sida angående gpgp:
http://www.ubuntulinux.se/node/1298