Teckensnitt

Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Teckensnitt

Inlägg av Johnny Rosenberg »

Som sagt i annan tråd, relativt ny när det gäller Linux och Ubuntu...

Jag har en fråga som gäller teckensnitt.

Ser att jag inte alls har de teckensnitt jag är van vid från min tidigare användning av Windows XP. Särskilt oroande är det när det gäller OpenOffice.org (som jag för övrigt använt sedan version 1.0.2 eller om det var 1.0.3, men har nu givetvis senaste versionen installerad, både i Windows och här i Ubuntu), eftersom jag har tänkt att använda mina dokument i både Linux och Windows, med OpenOffice.org i båda fallen (jag försöker bojkotta MS Office så gott det går, exporterar hellre till PDF om jag ska skicka något till någon som inte stöd för OpenDocument-formaten). Använder jag ett teckensnitt när jag skapar dokumentet måste ju detta finnas överallt där jag kan tänkas vilja öppna filen. Jag använder normalt Arial till nästan allt och den liknar ju Helvetica väldigt mycket, men inte ens Helvetica fann jag i min Ubuntuinstallation.

Finns något "standardpaket" jag kan installera som ger mig tillgång till alla teckensnitt jag är van vid från gamla uråldriga Windows XP? Exempelvis WingDings, WebDings, Arial och många fler.

Fast egentligen borde jag kanske inte ha annat än rena UNICODE-teckensnitt installerade... Minns att jag en gång hade Arial UNICODE installerat i Windows och det var bra. Där fanns till och med tecknet (P) med (P med en ring runt) som används exempelvis på kommersiella audio-CD och liknande. Tyvärr var inte omvärlden speciellt kompatibel mot detta teckensnitt så det blev problem när dokument skulle utbytas.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Lars

SV: Teckensnitt

Inlägg av Lars »

Paketet msttcorefonts innehåller en del typsnitt som Microsoft släppte fria för några år sedan, det innehåller både Arial, Times New Roman och en del andra. Men jag vet inte om ℗ finns med. Sedan kan man ju inkludera typsnitten i PDF:en om man vill det.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Ja, msttfcorefonts är bra, men det heter väl msttfcorefonts ?
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Okänd

Inlägg av Okänd »

Rekommenderar även Redhats Liberation fonts

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9594.0.html

:)
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

Lars skrev: Paketet msttcorefonts innehåller en del typsnitt som Microsoft släppte fria för några år sedan, det innehåller både Arial, Times New Roman och en del andra. Men jag vet inte om ℗ finns med. Sedan kan man ju inkludera typsnitten i PDF:en om man vill det.
...sa han och skrev ett ℗ i sitt svar... Hm... hur gjorde du det? Själv kopierade jag ditt...

Men visst, ℗ fanns med i msttcorefonts. Webdings, U+F0E8, enligt OpenOffice.org Writer.

Tack!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

oGGe skrev: Ja, msttfcorefonts är bra, men det heter väl msttfcorefonts ?
Det jag just installerade hette i alla fall msttcorefonts, utan f.
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Jaha. jag tänkte ju på ttf, som bland annat Windows använder för sina Fonts.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Kontakt:

oGGe skrev: Jaha. jag tänkte ju på ttf, som bland annat Windows använder för sina Fonts.
Det tänkte jag med på. Antar att ttf betyder true type font eller liknande. Antar därför att msttcorefonts betyder MicroSoft True Type CORE FONTS. Med msttfcorefonts hade det ju i så fall blivit MicroSoft True Type Fonts CORE FONTS, alltså "Fonts" två gånger...

Nåja, kanske helt onödigt att försöka reda ut detta, se det som lösa funderingar bara...
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Jo, iofs :)
Behöver du hjälp?
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

Lyfter på hatten och tackar, jag har försökt bli av med det där skräpet ett tag...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"