Jag är ju en uttalad nybörjare när det gäller Linux i allmänhet och Ubuntu i synnerhet. Höll på lite med Unix kring 1990, men inte på någon högre nivå.
När jag använde Windows XP (vilket jag i och för sig kommer att fortsätta att göra tills jag känner att det inte längre behövs) hade jag god hjälp av ett program som heter AllChars .
Någon som vet något liknande för Linux?
Vad jag vill göra är det som AllChars gjorde för mig i Windows:
Enkelt skriva specialtecken. I AllChars kunde man få fram ett copyrighttecken genom att trycka Ctrl, släppa Ctrl, sedan co. På samma sätt kunde man göra ett promilletecken: Ctrl, släpp, %%.
Makron: I AllChars kunde jag skriva några tecken som sedan blev ersatta med andra tecken, inklusive \t och \n om jag ville. Man definierade ett starttecken, jag valde "<". I mitt fall blev, om jag skrev "<mvhja" byttes texten ut mot följande (funkade i alla program där man kan skriva text):
"Vänliga hälsningar
Johnny Andersson"
Eller om jag skrev "<da" byttes strängen genast ut mot "2007-06-24", alltså dagens datum, ja ni fattar säkert vart jag vill komma...
Som sagt, någon som vet något till Linux som gör samma sak eller i alla fall delvis samma sak? Någon sa att det går att göra något liknande i Linux utan att man behöver installera något extra program för det. Kan detta stämma?
Mvh
Johnny
Specialtecken och makron i Ubuntu?
- Johnny Rosenberg
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
-
SV: Specialtecken och makron i Ubuntu?
Många specialtecken finns med redan från början, det stämmer. AltGr+s ger ß, AltGr+skift+0 ger °, AltGr+skift+c ger ©, AltGr+2 ger ², AltGr+8 ger ™, AltGr+a ger æ o.s.v. Du får prova dig fram.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Oj då, det visste jag inte! Provade just och det fungerar, men det blir inte exakt som du skrev.Lars skrev: Många specialtecken finns med redan från början, det stämmer. AltGr+s ger ß, AltGr+skift+0 ger °, AltGr+skift+c ger ©, AltGr+2 ger ², AltGr+8 ger ™, AltGr+a ger æ o.s.v. Du får prova dig fram.
AltGr ä ger æ. AltGr a ger däremot ª...
AltGr 8 ger i mitt fall [, precis som det står på tangentbordet...
Shift AltGr 0 ger °. AltGr 0 ger, precis som mitt tangentbord säger, }.
Men jag antar att det kan skilja lite på olika tangentbord kanske. Jag har ett trådlöst Logitech LX710, om det säger något...
Hittar i alla fall inget promilletecken, men det kanske jag inte kommer att använda oftare än att jag kan ta fram det på annat sätt, exempelvis Infoga Specialtecken i OpenOffice.org.
Tack!
-
OK, jag kör med ett lätt modifierat brittiskt tangentbord, det kanske är därför. Under program -> tillbehör -> teckentabell kan du få fram alla tecken du kan tänkas behöva.
- Johnny Rosenberg
- Kontakt:
Tog just en titt på det. Där hittade jag en hel del kul, men jag såg också att en hel del verkar saknas där. Många tecken visades bara som en fyrkant med tecknets kod inuti.Lars skrev: OK, jag kör med ett lätt modifierat brittiskt tangentbord, det kanske är därför. Under program -> tillbehör -> teckentabell kan du få fram alla tecken du kan tänkas behöva.
Något bra tips om hur jag kan få tabellen mer komplett? Några musiksymboler skulle inte vara så dumt, exempelvis. Hittade några få, men det finns ju så många fler.