Hur fungerar dvd::rip för er?

Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Hur fungerar dvd::rip för er?

Inlägg av Hund »

Har prövat dvd::rip en gång för att rippa en dvd, jag velade bara ha vissa delar så det blev X antal klipp.
Fungerade väldigt bra men på vissa klipp blev det "störningar" på bilden.
Blev som små streck över bilden till och från, så jag prövade att rippa samma klipp men blev samma sak?

Har ni råkat ut för detta?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Hur fungerar dvd::rip för er?

Inlägg av webaake »

Just de problemen har jag inte haft men en massa andra med dvd::rip. Jag testade först 098.4 som finns i Feisty, sedan kompilerade jag själv 098.6, samt ffmpeg och transcode, som dvd::rip bygger på. Allting krånglade ändå; vissa dvd gick inte alls att rippa, dvd::rip crashade.
En massa krångliga inställningar trots det pretentiösa GUI:t - framförallt på 'inbränd' text - man fick testa 3-4 små rippar innan man fick texten vit med svart skugga. Osynk på ljudet (och texten).

Så därför testade jag HandBrake istället och det verkar vara kanon! Jag installerade senaste SVN versionen (CLI - command line interface) och har lyckats rippa två fina filmer med inbränd text utan problem. Inga 'testrippar' behövdes egentligen, allt blev rätt.

HandBrake har bl a en stor fördel; när du installerar det får med nästan allt som behövs inuti HandBrake som t ex; ffmpeg, xvid, lame m fl bibliotek som behövs.

Jag rippar för att kunna spela på min standalone DVD-spelare (ESS-chip) och för att kunna få plats med fyra divx/xvid på en DVD-skiva och HandBrake verkar kunna klara det fint!

TIPS: om det som följde med din Ubuntu version inte funkar - lär dig att kompilera själv!
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"