Vista-upplevelse
Vista-upplevelse
Windows Vista har ju varit ute ett par månader nu och jag har än så länge inte ”kännt” på det utan endast sett några filmer på youtube eller liknande. På forum har jag läst både om hur bra vissa tycker att det är och vissar ratar det totalt. Självklart vill jag bilda min egen uppfattning och som KTH-studerande har man tillgång till MSDN så jag kunde ladda ner Windows Vista Business gratis och bränna på DVD. Jag installerade det på min MacBook vilket gick problemfritt. Dessutom behövde man inte skriva in licenskoden förrän om 30 dagar så jag valde Ultimate-versionen istället bara för att prova och se hur den är eftersom den ”har allt”. Annars hade jag gått miste om en del gött som Media center. Nedan har jag punktat upp några wow-upplevelser (sen kan ju wow ha flera betydelser). Ingeting om huruvida man övervakas av Microsoft utan bara själva användningsupplevelsen.
Fördelar:
* Vista startar något snabbare än Mac OS X eller Ubuntu.
* Windows Media Center verkar trevligt. Har inte provat ut det ordentligt men verkar som sagt lovande (restriktioner såsom filformat etc vet jag inget om).
* Windows sidebar är ju den list på sidan av skärmen där man kan lägga småprogram. Finns ju motsvarande i Ubuntu. På Macen trycker man dock en tangentknapp och får upp alla widgets. Det tycker jag är att föredra så att man slipper bli störd när man jobbar.
* Prefetch – Windows laddar in ofta använda program så att de startar snabbt första gången efter en omstart. (Finns också liknande för Ubuntu).
Nackdelar:
* Att hitta rätt i kontrollpanelen är lika svårt som i tidigare versioner. Att man sen störs av ”User account control” som ofta frågar om det var jag som startade en viss aktivitet och vill fortsätta eller avbryta, är mycket irriterande. Jag antar att många kommer stänga av den eller inte ens bry sig av vad de klickar på.
* De sa att Vista skulle ha ett mycket renare interface än tidigare Windows-versioner men jag tycker fortfarande det är alldeles för plottrigt om man jämför med Mac OS X och Gnome. Sen har det pratats mycket om Aero och transparenta fönster. Jag är inte särskilt imponerad iallafall! Dessutom så har jag problem med videor i både VLC och Mplayer. Skulle jag använda Vista ”på riktigt” skulle jag stänga av allt onödigt så det blir Classic. Då blir man förvisso av med Flip 3D och att kunna se miniatyrer av de program som man har öppna när man vilar markören i programraden.
* Många dialogrutor eller informationsrutor dyker som sig bör upp i Windows. Allt började ju med det läskiga gemet i MS Office för många år sen. Så här blev det när jag skulle installera ett program:
”The publiser could not be verified. Are you sure you want to run this software?”
Klickar på Yes.
”An unidentified program wants access to your computer.” Då kan man klicka ”Allow” eller ”Cancel”.
På liknande sätt när man pluggar in usb-minnen/möss etc med en massa bubblor om att ny hårdvara har hittats och att den ska installeras och sen om hur lyckat det blev. En mus är det ju bara att röra lite på så vet man om den funkar eller ej.
* Windows Movie Maker (liknar exakt det som i Windows XP Pro) duger väl som filmredigerare men man kan ju bara spara som wmv eller avi (för DV-kameror så filerna blir monstruösa). Gjorde misstaget för några år sedan när jag inte visste bättre och exporterade en film jag gjort som wmv. Ung och dum....
Som sagt, allt är inte pest men inte heller blev det något av de utlovade guldet och gröna skogarna. Jag har dock inget behov av att använda Windows så snart kommer den partitionen få lämna plats för bättre saker.
Fördelar:
* Vista startar något snabbare än Mac OS X eller Ubuntu.
* Windows Media Center verkar trevligt. Har inte provat ut det ordentligt men verkar som sagt lovande (restriktioner såsom filformat etc vet jag inget om).
* Windows sidebar är ju den list på sidan av skärmen där man kan lägga småprogram. Finns ju motsvarande i Ubuntu. På Macen trycker man dock en tangentknapp och får upp alla widgets. Det tycker jag är att föredra så att man slipper bli störd när man jobbar.
* Prefetch – Windows laddar in ofta använda program så att de startar snabbt första gången efter en omstart. (Finns också liknande för Ubuntu).
Nackdelar:
* Att hitta rätt i kontrollpanelen är lika svårt som i tidigare versioner. Att man sen störs av ”User account control” som ofta frågar om det var jag som startade en viss aktivitet och vill fortsätta eller avbryta, är mycket irriterande. Jag antar att många kommer stänga av den eller inte ens bry sig av vad de klickar på.
* De sa att Vista skulle ha ett mycket renare interface än tidigare Windows-versioner men jag tycker fortfarande det är alldeles för plottrigt om man jämför med Mac OS X och Gnome. Sen har det pratats mycket om Aero och transparenta fönster. Jag är inte särskilt imponerad iallafall! Dessutom så har jag problem med videor i både VLC och Mplayer. Skulle jag använda Vista ”på riktigt” skulle jag stänga av allt onödigt så det blir Classic. Då blir man förvisso av med Flip 3D och att kunna se miniatyrer av de program som man har öppna när man vilar markören i programraden.
* Många dialogrutor eller informationsrutor dyker som sig bör upp i Windows. Allt började ju med det läskiga gemet i MS Office för många år sen. Så här blev det när jag skulle installera ett program:
”The publiser could not be verified. Are you sure you want to run this software?”
Klickar på Yes.
”An unidentified program wants access to your computer.” Då kan man klicka ”Allow” eller ”Cancel”.
På liknande sätt när man pluggar in usb-minnen/möss etc med en massa bubblor om att ny hårdvara har hittats och att den ska installeras och sen om hur lyckat det blev. En mus är det ju bara att röra lite på så vet man om den funkar eller ej.
* Windows Movie Maker (liknar exakt det som i Windows XP Pro) duger väl som filmredigerare men man kan ju bara spara som wmv eller avi (för DV-kameror så filerna blir monstruösa). Gjorde misstaget för några år sedan när jag inte visste bättre och exporterade en film jag gjort som wmv. Ung och dum....
Som sagt, allt är inte pest men inte heller blev det något av de utlovade guldet och gröna skogarna. Jag har dock inget behov av att använda Windows så snart kommer den partitionen få lämna plats för bättre saker.
SV: Vista-upplevelse
Jo och det här är ju rena mörkret...hanzukun skrev: Självklart vill jag bilda min egen uppfattning och som KTH-studerande har man tillgång till MSDN så jag kunde ladda ner Windows Vista Business gratis och bränna på DVD.

Visst fungerar Vista men man måste ju inse varför MS är så generösa mot
användare som går en utbildning. $$$ kommer ju efter utbildningen då någon inte kan tänka sig något annat än XP/Vista eller MS Office..
Sen märker man ganska snabbt att det mesta är ju XP fast med snyggare utseende.
MS strök ju det mesta av nya funktioner när man körde fast runt 2005.
Sen är Vistas adminhantering ett mörker dvs UAC som du kommer att märka
när du vill installera något eller ändra på någon
systemfunktion.
Plus det här som finns gömt i Vista som debatteras friskt om....
http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/p ... a_cost.txt
Starta ett "Våga Vägra Vista" inom KTH....

Horribelt...Plus det här som finns gömt i Vista som debatteras friskt om....
Starta ett "Våga Vägra Vista" inom KTH.... Cheesy
Jo visst är det så om man tar sig igenom dokumentet....Sid skrev:Horribelt...Plus det här som finns gömt i Vista som debatteras friskt om....
Starta ett "Våga Vägra Vista" inom KTH.... Cheesy
I den engelskspråkiga världen så spreds sig då dokumentet överallt.
MS svarade så här angående detta:
http://windowsvistablog.com/blogs/windo ... swers.aspx
"Industrin/marknaden tvingade oss"....

En passande artikel.... 
http://www.idg.se/2.1085/1.112932
Hur det kan komma sig att en av världens största ljudkortstillverkare inte
har fullt fungerande drivare för Vista....
Dito gäller för nVidia....
http://www.idg.se/2.1085/1.105435
Undra vad det är för "lager" som MS byggt in som man har sådana problem med...

http://www.idg.se/2.1085/1.112932
Hur det kan komma sig att en av världens största ljudkortstillverkare inte
har fullt fungerande drivare för Vista....

Dito gäller för nVidia....
http://www.idg.se/2.1085/1.105435
Undra vad det är för "lager" som MS byggt in som man har sådana problem med...

Det är konstigt när hårdvaran fungerar i Linux, men inte i Vista trots att den har lanserat.
Knölandet med drivrutiner skall tillverkaren av manicken göra färdigt innan!
Folk betalar ju faktiskt för hårdvaran fortfarande....
Knölandet med drivrutiner skall tillverkaren av manicken göra färdigt innan!
Folk betalar ju faktiskt för hårdvaran fortfarande....

-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
- Kontakt:
Strunta i Vista och använd Ubuntu istället.
Trevlig midsommar !
Trevlig midsommar !
Bästa hälsningar,
Gunne
Gunne
Som student på Chalmers har vi också samma sak. Då KTH, och chalmers utbildar väldigt många "software engineers" så kan det ju vara bra att dessa har tillgång till en del saker för att senare kunna jobbba på ett företag. Om företag jag ska jobba på använder viss Microsoft mjukvara är det ju bara bra om jag är familär med det. Heller använder jag microsoft program än går arbetslös...plun skrev:Jo och det här är ju rena mörkret...hanzukun skrev: Självklart vill jag bilda min egen uppfattning och som KTH-studerande har man tillgång till MSDN så jag kunde ladda ner Windows Vista Business gratis och bränna på DVD.
Visst fungerar Vista men man måste ju inse varför MS är så generösa mot
användare som går en utbildning. $$$ kommer ju efter utbildningen då någon inte kan tänka sig något annat än XP/Vista eller MS Office..
Sen märker man ganska snabbt att det mesta är ju XP fast med snyggare utseende.
MS strök ju det mesta av nya funktioner när man körde fast runt 2005.
Sen är Vistas adminhantering ett mörker dvs UAC som du kommer att märka
när du vill installera något eller ändra på någon
systemfunktion.
Plus det här som finns gömt i Vista som debatteras friskt om....
Starta ett "Våga Vägra Vista" inom KTH....
//Lobo
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det har uppenbarligen ändrats en del sedan jag gick på KTH. Jag blev klar 2002 och då var Windows-datorer sällsynta. Under min studietid använde vi Digital UNIX i Q-huset, Solaris på NADA och Linux hemma, mot slutet gick elektro över till Linux. Det gick rykten om att det fanns NT-datorer någonstans, men jag såg aldrig till dem.
Jo det finns ju även goda skäl att bekanta sig med WindowsvärldenLobo skrev: Som student på Chalmers har vi också samma sak. Då KTH, och chalmers utbildar väldigt många "software engineers" så kan det ju vara bra att dessa har tillgång till en del saker för att senare kunna jobbba på ett företag. Om företag jag ska jobba på använder viss Microsoft mjukvara är det ju bara bra om jag är familär med det. Heller använder jag microsoft program än går arbetslös...

Men människan är ju av naturen "lat" och det vet då MS som generöst
tillhandahåller MSDNAA avtalet eftersom många då inte behöver anstränga sig särskilt mycket samt då vänjer sig med tex MS Office.
Vista tar ju 10 minuter på en modern snabb dator att installera och det mesta
är direkt körklart...

Jo, självklart har Microsoft en baktanke med att ge bort deras program gratis. De vill ju vänja in folk med deras program. De är ju smarta iallafall...
På KTH är det dessvärre mest Windows-datorer men det finns en del Solaris och Red Hat-datorer. IT-personalen verkar inte kunna bättre. Nu har vi precis uppdaterat till XP från Win2000 så nu kanske man slipper att få upp andra användares hemmappar när man loggar in....
Jag vet att Vista har omdebatterats rejält angående "content protection" etc men alltför få känner till sånt när de köper en dator. Jag ville bara prova själva upplevelsen som ges i Vista och kan bara konstatera att det är skräp och inget för mig. Det är ju trots allt det visuella som säljer OS:et som kan bli avgörande för nya användare.
På KTH är det dessvärre mest Windows-datorer men det finns en del Solaris och Red Hat-datorer. IT-personalen verkar inte kunna bättre. Nu har vi precis uppdaterat till XP från Win2000 så nu kanske man slipper att få upp andra användares hemmappar när man loggar in....
Jag vet att Vista har omdebatterats rejält angående "content protection" etc men alltför få känner till sånt när de köper en dator. Jag ville bara prova själva upplevelsen som ges i Vista och kan bara konstatera att det är skräp och inget för mig. Det är ju trots allt det visuella som säljer OS:et som kan bli avgörande för nya användare.
MS har haft 5 år på sig(typ) från att xp lanserades till att Vista lanserades. Med detta i åtanke borde de väl ända ha gjort ett bättre jobb. Bakåtkompabiliteten till xp-program är hemsk, de visulla effekterna är ingenting mot beryls, säkerheten är....windows-kvalitet på den ja(Vi vet alla vad det innebär). På min skola drog vår IT-tekniker in Vista på en dator och när han tryckte på "stäng av" så försattes den i vänteläget. Att hitta inställningen så att datorn verkligen stängdes av tog en evighet att hitta. Verkar som om MS vägrar lyssna(eller ens tänka) på vad konsumenterna vill. Det verkar som om de flyger omkring i nån skum värld där det växer windows-ikoner på träd och där problem inte existerar -.-'. Hade spel-utvecklarna gett ut en GNU/Linux-version hade MS fått starkt minskade inkomster. Väldigt många är intresserade av att prova på någon linux-distro, men drar sig för det för att det är krångligt att spela. Det ser dock ut som om detta är på väg att ändras 
Våga vägra Vista!
BTW: CCP Games arbetar för tillfället tillsamamns med Cedega-folket på en Linux-klient av deras spel EVE-online(http://eve-online.com/.

Våga vägra Vista!
BTW: CCP Games arbetar för tillfället tillsamamns med Cedega-folket på en Linux-klient av deras spel EVE-online(http://eve-online.com/.
Senast redigerad av 1 Galgalid, redigerad totalt 24 gånger.
- nicefinger
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
När jag studerade på chalmers fick man OS/2 hemskickat brevlådan .. vet inte om nån nånsin använde det.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.