BBS

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
sn0wman

BBS

Inlägg av sn0wman »

Tänkte dra igång en telnet bbs :) var ju några år sen man pyssla med sådant när fido net ägde upp allt :)

Nån som kör bbs på ubuntu här?, har några tips på programvara som funkar etc.. :)
Okänd

SV: BBS

Inlägg av Okänd »

sn0wman skrev: ...fido net ägde upp allt :)
Usenet kom sedan.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Hmm låter som ett intressant projekt. Har själv inte provat bbs genom telnet
min tid på bbs var way before internet. Pipande modem osv :p och saltade tele räkningar :(
sn0wman skrev: Tänkte dra igång en telnet bbs :) var ju några år sen man pyssla med sådant när fido net ägde upp allt :)

Nån som kör bbs på ubuntu här?, har några tips på programvara som funkar etc.. :)
Bild
Bild
Bild
Bild
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Till er som inte har förstått vad tråden handlar om:

BBS:er användes flitigt under 80-talet och tidigt 90-tal innan internet blev stort bland allmänheten. Dessa drevs ofta av entusiaster med ett modem som man kunde koppla upp sig mot. Hastigheten låg på 4800, 9600, 14400 bps och så småningom på svindlande 28800 bps. Om BBS:en var populär kunde det ofta tuta upptaget, och när man väl var inne fick man skynda sig eftersom Televerket debiterade per minut, speciellt om man ringde utanför sitt eget riktnummerområde.

BBS:erna hade ett textbaserad gränssnitt som styrdes med ANSI-koder (används fortfarande i terminalen på Ubuntu) för att få färgad text, man kunde delta i diskussionforum, skicka e-post (via Fidonet) och dela filer via X-, Y- och Z-modem. Det kunde ta en dag eller två innan e-post kom fram eftersom den levererades genom en lång (eller kort) kedja av modem som endast anslöt någon gång per dag. På BBS:erna fanns också ofta en lista med telefonnummer till andra BBS:er så att man kunde "surfa" runt bland dem.

Tyvärr känner jag inte till någon telnet-programvara för detta, men kolla på Fidonets hemsidor.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

delade tråden då den gått OT. Den andra delen finns här
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11694.0.html
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
sn0wman

Inlägg av sn0wman »

vulfgar skrev: delade tråden då den gått OT. Den andra delen finns här
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11694.0.html
Det där hängde jag inte med på :D, kom till en sida som handla om forums där och det är ju inte riktigt vad jag är ute efter:P

Jag är alltså ute efter att få lite info om BBS programvara iomed att BBS'er är ju en sorts servers så är väll det här rätt del av forumet att fråga på.

börjat pillra lite med synchronet själv men är mer ute efter RemoteAcess liknande system alt PCBoard, Dagens Fidonet etc anslutningar där.. om nån där ute i ethern har koll så hojta till :)

Ps. lars, bra genomgång för de som inte var med, dock glömde du 56k6/2k4 modemen där det började o slutade :) jag körde min Whiskas BBS på en amiga 500+ med 2 diskdrivar o ett 2400 bauds modem :> kan ju också nämnas att en BBS behövde inte bara bestå av en nod (lina), utan kunde ha fler telefonabbonemang kopplade till sig och på det sättet ha flera users online. Fidonet var ett utmärkt sätt att få kontakt på, dock så var det nog själva fildelningen samt Doors (spel) som folk anslut till bbsen för att få tillgång till. (Iaf på de bbser jag var cosysop, samt min egen).

Telnet programvara funkar "ok" med vanlig telnet, dock kan man tappa vissa ansi tecken.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Ok, missuppfattade lite... :P

Då kanske detta kan vara till mer hjälp:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_BB ... Unix_based :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"