Modererade/borttagna trådar

Diskussion gällande forumet
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Modererade/borttagna trådar

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Jag skulle gärna vilja att fler inlägg skickas till modererade inlägg istället för att tas bort helt och hållet, samt att var gång en del av en tråd flyttas så infogar moderatorn en länk till den tråd med de modererade inläggen.

Det hela för att få en insyn i vad som slutligen får moderatorerna att inverka, en möjlighet att läsa dem (oftast intressanta men typiskt OT), att motverka att folk känner sig censurerade (med en enkel hänvisning till att det de diskuterar inte är förenligt med antingen tråden eller våra regler), att motverka att trådar behöver låsas (modererade inlägg som inte har föranlett en varning t.ex.).

Dessutom vore det intressant om de modererade inlägg som föranlett en varning kan få en kommentar av den ansvariga moderatorn (jag vet inte, men hoppas innerligt att varningar först utdelas efter en diskussion mellan moderatorer för så många delforum som möjligt). Det kan kan säkerligen anses som att vi "hänger ut" "förbrytarna" men visar egentligen vilken nivå som går över gränsen, och visar vad moderatorerna gör i öppenhet. Och det anser jag vara ganska viktigt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Modererade/borttagna trådar

Inlägg av vulfgar »

Vi flyttar alla bortmodererade inlägg till tavlan Modererade inlägg, men givetvis kan vi missa någon gång. Meningen är att det ska finnas en motivering i den borttagna delen av tråden och det hamnar också en länk till det flyttade inlägget i den delen av tråden som är kvar. Detta gjorde vi för att alla som ville skulle få insyn i vad som tagits bort.
Dom inlägg som medlemmar själva raderat hamnar däremot inte i Modererade inlägg utan i papperskorgen som är dold.
Vi diskuterar lite om man kan göra på ett annat (enklare) sätt så det är möjligt att vi ändrar detta så småningom, men givetvis så kommer vi att ha (minsta) samma öppenhet oavsett hur vi kommer att göra.

När det gäller varningar så vill vi inte gå ut offentligt med en sådan av hänsyn till den som blivit varnad. Tidigare fanns det en "galgbacke" som inte uppfattades positivt. Jag kan säga så mycket att en varning delas inte ut av en enda moderator, utan vi har en överläggning och/eller omröstning först. Det är alltid lite tveeggat detta med hänsyn till den enskilde kontra öppenhet. Meningen är ju att allt sådant här ska rapporteras till LoCo-rådet när det är igång och då kan dom granska vårt agerande och har på så sätt kontroll på att vi inte agerar godtyckligt. Eftersom reglerna vi har i forumet är ganska nya så är det inte heller säkert att sådant som "slinker igenom" idag gör det imorgon.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag vill bara säga att jag håller med Mekaniserad Apelsin. Jag tror på: ALLA borttagna inlägg flyttas till den låsta tavlan. Alla borttagna inlägg och låsta trådar skall motiveras enligt reglerna och alla skall kunna läsa motiveringen.
Yttrandefriheten är viktig. Dom inskränkningar som görs måste kunna diskuteras. Men även praktiskt: Jag tror forum blir stabilare om modereringen sker mer strikt efter regler. Mindre kraft komer då förhoppningsvis att ödas på att diskutera moderering.  :)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 20 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

ycc, nu är jag inte riktigt med på vad du menar med detta
Jag tror forum blir stabilare om modereringen sker mer strikt efter regler.
Menar du att du vill ha mer moderering, att vi ska moderera mera, eller menar du att modereringen idag inte skulle följa reglerna?

När det gäller tavlan "Modererade inlägg" jämfört med papperskorgen så hamnar det som man själv skrivit och raderat i papperskorgen, det som vi tar bort - bortsett från ren spam, tomma inlägg eller inlägg som inläggsskapren själv bett oss att radera - hamnar i Modererade inlägg med en förklaring.

Orsaken till att vi valt att inte istället göra papperskorgen "publik" är att när man raderar dit så skapas ingen länk och det blir ingen motivering till varför inlägget flyttades. Papperskorgen töms ju också ibland. Nuvarande system innebär alltså lite mer jobb, men blir tydligare med sina motiveringar. Det är - som jag nämnde i det förra inlägget - möjligt att vi hittar ett bättre sätt och då kommer vi att byta. Givetvis är alla förslag välkomna.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ett till förslag är ju "Tråd låst", nu kan den som vill nappa tag
i trådar i det oändliga....om och om igen

Funkar också bra i de flesta forum... 8)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

plun skrev: Ett till förslag är ju "Tråd låst", nu kan den som vill nappa tag
i trådar i det oändliga....om och om igen

Funkar också bra i de flesta forum... 8)
Detta kanske börjar närma sej OT, men jag tycker att sambandet med topic är såpass nära att det kan gå in. Om Mekaniserad Apelsin har en annan uppfattning så får h*n påpeka detta så delar jag tråden.  :)

Det funkar utmärkt att låsa trådar här med. Den som startat en tråd kan låsa den och det går också fint att skicka en anmälan om man vill att en tråd ska låsas.

Nu är det ju inte alltid (men ofta) som en anmälan om en tråd/ett inlägg föranleder en åtgärd, det är inte säkert att vi och/eller trådskaparen håller med om den förslagna åtgärden.
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

vulfgar, plun, trevligt att få svar av er  :)
vulfgar skrev: ycc, nu är jag inte riktigt med på vad du menar med detta
Jag tror forum blir stabilare om modereringen sker mer strikt efter regler.
Menar du att du vill ha mer moderering, att vi ska moderera mera, eller menar du att modereringen idag inte skulle följa reglerna?
Jag tror det vore bra om modereringen följde regler mer strikt. Man skulle klarare se varför moderering har skett, efter vilken regel det har modererats. Hur ett sådant system skulle påverka graden av moderering är jag inte säker på. Kanske skulle det leda till mindre moderering. Jag tror att ju klarare deltagarna känner diskussionsreglerna och deras tillämpning, ju bättre är det. Det blir förhoppningsvis mindre diskussion om hur enstaka trådar modererats. Däremot skulle reglerna för moderering kunna diskuteras.

Här är ett exempel där jag inte förstått efter vilken regel moderering skett:
SV: LoCo-rådet eller hur att vara opartiskt  « Svar #80 skrivet: 15 Juni, 2007, 21:29 » 
--------------------------------------------------------------------------------
Eftersom den här tråden tjänat sitt syfte, så låser jag den. 
Jag tycker det kan vara svårt att avgöra vilket syfte en diskussion har. Olika deltagare kanske uppfattar olika syften? Jag förstår inte varför man inte lämnat tråden öppen, vilket väl är huvudregeln? Men det finns alltså en regel som säger att trådar skall låsas när ett visst syfte uppnåtts?
plun skrev: ... nu kan den som vill nappa tag i trådar i det oändliga....om och om igen
Det är väl kul när diskussioner får fortgå  ;)
vulfgar skrev: ... det som vi tar bort - bortsett från ren spam, tomma inlägg eller inlägg som inläggsskapren själv bett oss att radera - hamnar i Modererade inlägg med en förklaring.
Jag tror att det funnits fler inlägg i den här tråden, inlägg som inte hamnat på tavlan för modererade inlägg. Jag vet förstås inte om dom är borttagna på författarens eget initiativ. Kanske vore klarare om det i sådana fall markerades "inlägg borttagna på författarens initiativ"?
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

När det gäller modereringen så försöker vi följa reglerna. Nu är det ju så att regler alltid kan tolkas olika. Jagg tycker det är lite svårt att kommentera den delen av ditt inlägg, det vore enklare om du kom med något exempel.  :) När det gäller off topic så säger reglerna
Inlägg som är off topic kan redigeras utan förvarning och motivering, men om möjligt så försöker vi meddela personen varför dennes inlägg är redigerat med en kort motivering.

Ibland låses trådar pga att den som skapat tråden önskar det, att meningen med tråden uppfyllts. Om man önskar öppna en sådan tråd så kan man anmäla ett inlägg- förslagsvis det som nämner att tråden låses - och motivera varför. Om det verkar OK så öppnas tråden igen. Nu är det ju en del trådar som låses av den som startat tråden och då vill inte vi gå in och öppna utan att kontakta trådskaparen först. Det går ju också att skapa en ny tråd där man hänvisar till den ursprungliga. I vissa fall slås då sådana trådar ihop om dom handlar om samma sak.
Det hela handlar helt enkelt om att försöka ha lite ordning bland trådarna så att det blir lätt att hitta i forumet och det uppnås bla genom låsning, delning, flyttning, sammanslagning osv av trådar. Det handlar också om att försöka hålla en bra trivsel och ton. Att låsa en tråd är också ett sätt att dämpa en dispyt som håller på att gå överstyr, det är en av dom åtgärder vi kan använda för att hålla ordning. När allt lugnat sej så kan en sådan tråd låsas upp igen. Andra åtgärder är att redigera och/eller radera inlägg. (Fast raderingarna hamnar nu istället i Modererade inlägg).

När det gäller den här tråden http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11542.0.html så har jag ingen aning. Mycket möjligt att inläggen raderats av den som skrivit dom, det är i alla fall den vanligaste anledningen till raderade inlägg.
Det är väl kul när diskussioner får fortgå  Med glimten i ögat (blinkande)
Jag håller med, åtminstone när tonläget är trevligt som i den här tråden.  :)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

vulfgar skrev:
Det är väl kul när diskussioner får fortgå  Med glimten i ögat (blinkande)
Jag håller med, åtminstone när tonläget är trevligt som i den här tråden.  :)
Word!
Okänd

Inlägg av Okänd »

ycc skrev: vulfgar, plun, trevligt att få svar av er  :)

plun skrev: ... nu kan den som vill nappa tag i trådar i det oändliga....om och om igen
Det är väl kul när diskussioner får fortgå  ;)

Njau... inom allting så finns det gränser när en diskussion eller debatt leder någon vart.
Därför har man då uppfunnit det här med en moderator.

Vidare är man inom en förening så kan då gärna en ordförande gå in och avsluta
en tråd och sedan stänga dito.

Det kan bli mycket olyckligt i ett forum där medlemmar kommer och går.

Vidare om det är långa trådar så finns det vissa som inte orkar/för lata med att kolla igenom en hel tråd och missar saker som redan diskuterats.

Så mer moderering och mer stängda trådar... ;)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

OBS: svammelvarning från min sida!
vulfgar skrev: Ibland låses trådar pga att den som skapat tråden önskar det, att meningen med tråden uppfyllts. Om man önskar öppna en sådan tråd så kan man anmäla ett inlägg- förslagsvis det som nämner att tråden låses - och motivera varför. Om det verkar OK så öppnas tråden igen. Nu är det ju en del trådar som låses av den som startat tråden och då vill inte vi gå in och öppna utan att kontakta trådskaparen först. Det går ju också att skapa en ny tråd där man hänvisar till den ursprungliga. I vissa fall slås då sådana trådar ihop om dom handlar om samma sak.
Det här tycker jag är lite olyckligt. Eller rättare sagt, jag ogillar att trådar låses för att trådskaparen (eller administrationen) ser sitt(/ett) problem som löst eller liknande, och hoppas se mindre av det i framtiden (det är iofs inte ofta hänt nu). Det är, som du säger, förvisso möjligt att kontakta administrationen för att låsa upp en tråd, men det kan ofta vara en onödig barriär.

Jag tänker främst på trådar där folk bett om råd att installera eller konfigurera något program och fått ett svar, som de är nöjda med (det fungerar) och låser tråden. Att rådet i sig ledde till t.ex. ett osäkert system är inte bara dumt, om det får stå oemotsagt så tar dessutom andra och följer rådet (sökfunktion), eller blir rekommenderade samma procedur, så sprider sig "farsoten".

Så enligt min åsikt borde trådar bara låsas om de absolut måste. (Att min definition på måste i det här fallet är aldrig är en annan femma  ;))
plun skrev: Så mer moderering och mer stängda trådar... ;)
Min tanke blir då, mer moderering, mindre låsta trådar.

Det är därför jag önskar att inlägg som föranlett en varning ska finnas kvar och vara markerade för det, den som svarar på ett sådant inlägg måste därmed inse att denne går nära gränsen för att själv bryta mot reglerna och ta hänsyn, helst avstå. bla bla bla...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mekaniserad Apelsin skrev: Jag tänker främst på trådar där folk bett om råd att installera eller konfigurera något program och fått ett svar, som de är nöjda med (det fungerar) och låser tråden. Att rådet i sig ledde till t.ex. ett osäkert system är inte bara dumt, om det får stå oemotsagt så tar dessutom andra och följer rådet (sökfunktion), eller blir rekommenderade samma procedur, så sprider sig "farsoten".

Så enligt min åsikt borde trådar bara låsas om de absolut måste. (Att min definition på måste i det här fallet är aldrig är en annan femma  ;))
Jo det finns olika syn på detta och att det just finns massvis med sk "modererade"
forum som vill ha ordning på diskussionerna.

Såg ett bra exempel hos Neowin som verkligen fått igång sin *nix avdelning bland
allt "Windoze"

No Distro Trolling allowed  ;) 

http://www.neowin.net/forum/index.php?showtopic=332583

Sen angående hur man gör saker så finns då Feistys hjälpfil som man då bör
kolla in, det är ingen slump att man valt vissa vägar.

Plus att allting som finns i Ubuntus förråd är godkänt för användning i Feisty.

Oavsett hur övertygad man är om att en viss metod ska läras ut.... 8)

Jag tror sedan att det blir samma utveckling i Sverige där de som tycker om *nix som mjukvara söker sig till forum där man skippar de återkommande ideologiska ofta meningslösa diskussionerna som man inte kan göra något åt.

:)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

plun skrev: Plus att allting som finns i Ubuntus förråd är godkänt för användning i Feisty.

Kul att du formulerar dig precis så.
Du har varit den största förespråkaren på att allt måste läras ut via GUI.
Jag har i massor av trådar frågat dig vart jag hittar denna hjälpfil och du har fortfarande inte svarat mig.
Jag kör Feisty server och saknar GUI.
Vart hittar jag denna hjälpfil?
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

plun skrev: Plus att allting som finns i Ubuntus förråd är godkänt för användning i Feisty.

Jag och en tidigare användare (DimensionX ? ? ?) hade en tidigare "diskussion" där han hade gjort en hjälpguide till vnc genom ssh (för att öka säkerheten). Problemet med guiden var att den efterlämnade vnc så att den lyssnade aktivt på sin port från alla adresser, och därigenom gjort arbetet meningslöst. Vi bröt mot en del av ubuntus forumregler om jag inte missminner mig, men kom till slut i konsensus (kanske främst för att en användare faktiskt följt tråden och fått vnc hackat av något fulskript som försökt starta kommandoprompten i windows och installera en trojan), och bad administrationen att rensa bort den fullkomligt idiotiska tråd vi skapat.

Där har vi inte en diskussion om metod att installera, och vncservern är i ubuntus förråd, så vi kommer till något annat. Det kryper fortfarande i ryggraden när folk ger råd till hur man installerar vnc, och inte nämner osäkerheten i det protokollet, eller värre, när folk får hjälp att gå förbi ett säkerhetshål, men glömmer att täppa igen sagda hål. Jag vill inte att sådana trådar låses, eftersom de måste bli uppmärksammade på problemet.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mekaniserad Apelsin skrev:

Jag och en tidigare användare (DimensionX ? ? ?) hade en tidigare "diskussion" där han hade gjort en hjälpguide till vnc genom ssh (för att öka säkerheten). Problemet med guiden var att den efterlämnade vnc så att den lyssnade aktivt på sin port från alla adresser, och därigenom gjort arbetet meningslöst. Vi bröt mot en del av ubuntus forumregler om jag inte missminner mig, men kom till slut i konsensus (kanske främst för att en användare faktiskt följt tråden och fått vnc hackat av något fulskript som försökt starta kommandoprompten i windows och installera en trojan), och bad administrationen att rensa bort den fullkomligt idiotiska tråd vi skapat.

Där har vi inte en diskussion om metod att installera, och vncservern är i ubuntus förråd, så vi kommer till något annat. Det kryper fortfarande i ryggraden när folk ger råd till hur man installerar vnc, och inte nämner osäkerheten i det protokollet, eller värre, när folk får hjälp att gå förbi ett säkerhetshål, men glömmer att täppa igen sagda hål. Jag vill inte att sådana trådar låses, eftersom de måste bli uppmärksammade på problemet.
Jo men precis det var jag ute efter angående att "städa upp" i forumet.

Det får inte finnas guider som är delvist helt felaktiga.

Angående just serverfunktioner är det ännu viktigare att man har guider med
konsensus samt att man håller guiderna "ajour".

Men nu lever vi i ett Jantelags samhälle samt att "credits" är så viktigt... 8)

Hursomhelst är det ännu värre med sådant som lärs ut som enbart är att
försöka vidmakthålla saker man lärt sig under en "längre resa".  ;)

Feistys hjälpfil är skriven utifrån en nybörjares utmaningar samt behov av
att förenkla sin utforskning av Ubuntu samt Linux.

Plus att man i princip tagit bort det sk "trappsteget" som fanns förut...ett
fåtal klarade detta "trappsteg".... resten försvann till Windoze igen... 8)
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

plun skrev: Angående just serverfunktioner är det ännu viktigare att man har guider med
konsensus samt att man håller guiderna "ajour".
Ok, plun, nu börjar du komma över till ett helt annat problem och en helt annan diskussion, och jag ser inte hur det skulle kunna avhjälpas med låsta trådar.

Angående serverfunktioner håller jag helt och fullt med dig (och det är tyvärr det enda i ditt inlägg som jag tänker besvara, resten diskuteras mycket flitigt i en massa andra trådar och har inget med den här diskussionen att göra). Att hålla guider ajour är idag aningen krångligt (såvitt jag förstått) då inlägg låses efter en viss tid och inte går att ändra. Det är alldeles underbar funktion annars (jag var lite skepsisk till en början men älskar det nu) men för howto's och guider är det extremt krångligt med låsta första-inlägg.

Jag ville genom mitt inlägg skapa opinion för att:
  • Inga inlägg ska modereras bort, endast flyttas.
  • Att modereringar och varningar sker öppet (inte för att hänga ut folk utan för att skapa genomskinlighet i modereringskårens arbete och därmed skapa acceptans).
  • Att ytterst få trådar ska låsas.
Kan vi hålla diskussionen till det?

Ta exemplet jag nämnde tidigare, jag hade önskat att:
1. Jag och min antagonist hade fått varsin varning för våra regelöverträdelser.
2. Våran "diskussion" skulle ha flyttats till modererade inlägg (dock ej låsts).
3. Att de modererade inläggen skulle ha kommenterats i den aktuella tråden (med länk till dem) samt i den modererade tråden skulle fått en kommentar om att vi fått varsin varning och vilken paragraf i regelverket som vi ansågs ha brytit.

Sedan hade det varit underbart om min (okända) antagonist hade fått möjligheten att uppdatera sin guide, så den visade mina ytterst intelligenta tillägg efter att vi hade nått konsensus. :D

Edit: ändrade får till för. Dessutom älskade jag ditt uttryck (plun): "delvis helt"
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 21 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Min åsikt är att HOWTOs ska in i wiki-strukturer av något slag och bara bör hänvisas till i forumtrådar. Allt författande bör istället ske där det enkelt kan revideras av alla. Hur det ska bli så i praktiken vet jag inte. Folkbildning kanske? ;)

I övrigt håller jag med dig till 100%
Okänd

Inlägg av Okänd »

Nejdå allt det här är enbart vilken "kultur" som ska råda... ;)

Det går mycket bra att kombinera "gräsrötter" med
någon form av ordning   8)

Enbart en fråga om att "vilja".. nu kämpar ett fåtal febrilt
för att något "diffust" ska bestå.

Det mesta bottnar i en vilsenhet med den nya situationen med Feisty.

Vem tog "min" mjukvara och gjorde det till som alla enkelt kan
installera och använda....  ???

Vem tog min syn på Ubuntu  ???

Troligen någon form av "baksmälla" över åratal av misslyckanden med
massvis med användare.

Den enkla bistra sanningen.... enbart att glömma det som varit och
vara glad över att det blivit så här... :D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Ta exemplet jag nämnde tidigare, jag hade önskat att:
1. Jag och min antagonist hade fått varsin varning för våra regelöverträdelser.
2. Våran "diskussion" skulle ha flyttats till modererade inlägg (dock ej låsts).
3. Att de modererade inläggen skulle ha kommenterats i den aktuella tråden (med länk till dem) samt i den modererade tråden skulle fått en kommentar om att vi fått varsin varning och vilken paragraf i regelverket som vi ansågs ha brytit.
Nu känner jag inte igen den här händelsen alls, var det längesen? Jag kan inte ge några kommentarer alls till punkt 1 pga att jag inte alls vet vilken tråd/händelse det rör.

2. så fungerar det nu, bortsett från att bara moderatorer kan skriva i trådarna när dom hamnat där.

3. Bortmodererade trådar/inlägg ska kommenteras om anledning tll att dom bortmodererats. Alltid i Modererade inlägg och i många fall även i tråden/tavlan som dom togs bort ifrån.
Däremot går vi inte ut offentligt med varningar. Kanske vi ska göra det, men jag tror ändå att det bästa är att LoCo-rådet får gå igenom varningen i efterhand och bedöma om den var riktig. om vi delat ut en felaktig varning så kan den ju i så fall upphävas.
Användarvisningsbild
PsySine

Inlägg av PsySine »

Först vill jag säga att jag inte tycker att man ska kunna låsa trådar som man har skapat själv. Bara för att man har startat en diskussion eller dylikt ska man väl inte kunna avsluta den?

Sedan undrar jag hur vanligt det är att ni delar ut varningar? Hur många gånger har ni tagit bort någons skrivrättigheter?

mvh Janne
Skriv svar

Återgå till "Forum"