Nej, siffrorna gäller bara de 1107 som har gjort ett aktivt val.trixon skrev:Har alla som inte gjort ett aktivt val ubuntu som sin dist?Lars skrev: 89,4% Ubuntu, 6,5% Kubuntu, 2,8% Xubuntu och 1,3% server.
Funderar på kubuntu forum
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Funderar på kubuntu forum
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Vi har pratat om separata kubuntu och xubuntu-tavlor men det har fallit på att det ju ofta är amma saker som man behöver hjälp med, tex olika hårdvara och då blir det ju lite virrigt var man ska ställa sina frågor, i hårdvara eller "smak"-tavlan.
Det kanske vore bättre att lösa med separata gnom, kde och xfce-tavlor?
Givetvis finns ju möjligheten att skapa nya tavlor, men det är ju bra med lite genomtänkt struktur.
Spåna gärna fler idéer så ska vi försöka sammanfatta och komma med förslag.
Givetvis finns ju möjligheten att skapa nya tavlor, men det är ju bra med lite genomtänkt struktur.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Jag skulle vilja se Kubuntu tavla med undertavlor. Kubuntuforumet har nog det lättaste forumet som jag har sett.vulfgar skrev: Vi har pratat om separata kubuntu och xubuntu-tavlor men det har fallit på att det ju ofta är amma saker som man behöver hjälp med, tex olika hårdvara och då blir det ju lite virrigt var man ska ställa sina frågor, i hårdvara eller "smak"-tavlan.
För olika distro, lätt att komma till rätt sektion och få snabb hjälp. http://kubuntuforums.net/
- vulfgar
- ung forumnörd
Om jag fattar dej rätt så vill du ha uppdelat ubuntu/kubuntu/xubuntu med likadana undertavlor för alla dessa smaker?
Jag funderar då lite på andra varianter tex server-versionen, edubuntu, scibuntu, fluxbuntu? Hur göra med dom som frågar om Mint osv?
En annan sak som poppar upp i skallen är att det ju skiljer sej en del mellan olika versioner såsom dapper, edgy, feisty och snart gutsy. Ska vi ha särskilda tavlor för dom också?
Nackdelen med uppdelning är att det blir en väldig massa tavlor och att risken finns att det blir väldigt få som svarar, men det kanske inte är skäl nog att låta bli att dela upp. Vi införde det här med smak och version i profilen just för att det ska synas vad man använder, särskilt när man är ny så att man får rätt hjälp, men det är kanske inte tillräckligt.
Är det kanske bara vissa tavlor som skulle behöva delas upp eller alla supporttavlor?
Jag funderar då lite på andra varianter tex server-versionen, edubuntu, scibuntu, fluxbuntu? Hur göra med dom som frågar om Mint osv?
En annan sak som poppar upp i skallen är att det ju skiljer sej en del mellan olika versioner såsom dapper, edgy, feisty och snart gutsy. Ska vi ha särskilda tavlor för dom också?
Nackdelen med uppdelning är att det blir en väldig massa tavlor och att risken finns att det blir väldigt få som svarar, men det kanske inte är skäl nog att låta bli att dela upp. Vi införde det här med smak och version i profilen just för att det ska synas vad man använder, särskilt när man är ny så att man får rätt hjälp, men det är kanske inte tillräckligt.
Är det kanske bara vissa tavlor som skulle behöva delas upp eller alla supporttavlor?

borde skapa en ny tråd om detta....för denna tråd blir fel. och forumet kommer väl finnas 1 månad innan den ryker...bokade upp på manufrog, första månaden gratis 
Så en ny tråd om just forumets förbättringar här inne.

- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Olika skrivbordsmiljöer borde täckas upp av program->skrivbord.
När en person ställer en fråga ser man ju konsekvent vilken skrivbordsmiljö denne använder.
När en person ställer en fråga ser man ju konsekvent vilken skrivbordsmiljö denne använder.
Abusus non tollit usum
- vulfgar
- ung forumnörd
jag kan dela upp tråden om du vill, hojta till bara!Zinden skrev: borde skapa en ny tråd om detta....för denna tråd blir fel. och forumet kommer väl finnas 1 månad innan den ryker...bokade upp på manufrog, första månaden gratis

Jo men grundbulten i Zindens resonemang är ju att få Kubuntuanvändarezero gravity skrev: Olika skrivbordsmiljöer borde täckas upp av program->skrivbord.
som enbart diskuterar Kubuntu och inget annat.
Helt ointressant om någon hoppar in och ska ge sin gnomesyn eller annan syn..

Här i forumet är ju inget fridslyst angående att hålla rena trådar om något.
(Eller har inte varit

Hursomhelst så borde det funka även här...

vi kan köra här, ingen fara.
Jag skulle vilja kanske se
Exprimentverkstaden bli "Gutsy" eller är den till för både nya program som kan innehålla buggar och gutsy? Lite mer specifik i "description" kanske?
Ska tänka lite mer om forumet och hur det kan bli bättre, ska ha i åtanke att kubuntu är mycket färre användare med....
Återkommer senare med vettigare svar
Och precis som plun säger så är det mer så jag vill ha. Kubuntu för sig, ubuntu för sig. Inte folk som bråkar att använd den för dittan till dattan.
Jag skulle vilja kanske se
Exprimentverkstaden bli "Gutsy" eller är den till för både nya program som kan innehålla buggar och gutsy? Lite mer specifik i "description" kanske?
Ska tänka lite mer om forumet och hur det kan bli bättre, ska ha i åtanke att kubuntu är mycket färre användare med....
Återkommer senare med vettigare svar

Och precis som plun säger så är det mer så jag vill ha. Kubuntu för sig, ubuntu för sig. Inte folk som bråkar att använd den för dittan till dattan.
- vulfgar
- ung forumnörd
Hehe, att du inte vill ha bråk har jag förstått. 
Visst är det intressant att spåna lite och hoppas vi får ut några bra idéer i slutändan. Om jag har fattat rätt så är det inte bara själva skrivbordet som skiljer kubuntu från ubuntu, utan även lite annat. Vore det bra med att börja med att bena ut skillnaderna? Alltså inte dom rent skrivbordsmässiga, utan om det finns andra skillnader som kanske är lite svårare att få grepp om.

Visst är det intressant att spåna lite och hoppas vi får ut några bra idéer i slutändan. Om jag har fattat rätt så är det inte bara själva skrivbordet som skiljer kubuntu från ubuntu, utan även lite annat. Vore det bra med att börja med att bena ut skillnaderna? Alltså inte dom rent skrivbordsmässiga, utan om det finns andra skillnader som kanske är lite svårare att få grepp om.

Jag tror idéen är bra oavsett om det är kubuntu eller xubuntu. Alla dialekter har sina egna problem och kanske är det bra att dela upp det.
Om du vill starta eget är det helt okey men jag tror communityt vinner på att lägga alla ägg i samma korg då vi här har en rätt så stabil korg att lägga äggen i och ännu är det inte riktigt full.
Många ägg blev det
Om du vill starta eget är det helt okey men jag tror communityt vinner på att lägga alla ägg i samma korg då vi här har en rätt så stabil korg att lägga äggen i och ännu är det inte riktigt full.
Många ägg blev det

Vi använder enbart de officiella versionerna.vulfgar skrev: Om jag fattar dej rätt så vill du ha uppdelat ubuntu/kubuntu/xubuntu med likadana undertavlor för alla dessa smaker?
Dv.s Ubuntu,Kubuntu,Xubuntu,Edubuntu.
Forumet som jag har skrapat ihop är redan begraven med en fin sten där det står: RIP

Och håller med Trill, officiella versionerna borde gälla bara. Vad vi än bestämmer....

Och håller med Trill, officiella versionerna borde gälla bara. Vad vi än bestämmer....
- vulfgar
- ung forumnörd
Hur skulle det vara upplagt då?
Ett exempel:
Installation och konfigurering av *buntu Linux
-Ubuntu - undertavlor Installation och uppdatering / Hårdvara
-Kubuntu - undertavlor Installation och uppdatering / Hårdvara
-Xubuntu - undertavlor Installation och uppdatering / Hårdvara
-Edubuntu - undertavlor Installation och uppdatering / Hårdvara
-Nätverk och servrar
Vore det bättre med all hårdvara under samma? Skiljer det sej där mellan smakerna?
Eller kan tex Edubuntu ligga under Ubuntu, den använder väl också gnome?
När det gäller program och terminalen så spelar väl knappast smaken någon roll? Då funkar det väl likadant oavsett vilken variant, bara skillnad på om man använder synaptic eller adept. (Fö så använde jag synaptic istället för adept när jag körde kubuntu i början, gillade inte adept)
Kanske server ska vara enbart under Nätverk och servrar?
Ett exempel:
Installation och konfigurering av *buntu Linux
-Ubuntu - undertavlor Installation och uppdatering / Hårdvara
-Kubuntu - undertavlor Installation och uppdatering / Hårdvara
-Xubuntu - undertavlor Installation och uppdatering / Hårdvara
-Edubuntu - undertavlor Installation och uppdatering / Hårdvara
-Nätverk och servrar
Vore det bättre med all hårdvara under samma? Skiljer det sej där mellan smakerna?
Eller kan tex Edubuntu ligga under Ubuntu, den använder väl också gnome?
När det gäller program och terminalen så spelar väl knappast smaken någon roll? Då funkar det väl likadant oavsett vilken variant, bara skillnad på om man använder synaptic eller adept. (Fö så använde jag synaptic istället för adept när jag körde kubuntu i början, gillade inte adept)
Kanske server ska vara enbart under Nätverk och servrar?

Egentligen en ren "disciplin"/kunskapsfråga att se att någon kör Kubuntu ochvulfgar skrev: Hur skulle det vara upplagt då?
inte blanda ihop begreppen och skriva sådant som inte hör till en konkret
Kubuntufrågeställning.
Kubuntu är och kommer ännu mer att vara fokuserat på GUI funktioner
i och med KDE4.

- vulfgar
- ung forumnörd
Jo, det var ju så vi tänkte när vi införde det här med smak och version i profilen. Vi gjorde ju då den bedömningen att det var bättre än egna tavlor. Nu verkar det i alla fall som om zinden - och kanske fler - inte tycker det fungerar tillräckligt bra och kanske är det så. Med en mer "egen" forumdel så kanske även andra intressanta delar som hör till dom olika varianterna kommer upp mer till diskussion. Idag tycks vissa som inte kör gnome känna sej lite åsidosatta, vissa har ju frågat om dom får lov att fråga i forumet öht när dom kör kubuntu.plun skrev:
Egentligen en ren "disciplin"/kunskapsfråga att se att någon kör Kubuntu och
inte blanda ihop begreppen och skriva sådant som inte hör till en konkret
Kubuntufrågeställning.
Skadar inte att diskutera saken med jämna mellanrum i alla fall, oavsett vad vi kommer fram till. Forumet växer ju också så det knakar så något som var ett vettigt beslut för 3 månader sedan kanske inte är det idag eller imorgon. Om något inte fungerar bra så måste det ju ändras till något bättre.

Jag tycker att det skulle vara bra med ett generellt forum om kubuntu... till en början kan det vara till för både support och andra saker men sedan kanske man kan dela upp det om det blir mycket aktivitet där. Vad krävs för att ett beslut ska tas?
mvh Janne
mvh Janne
Pressen från oss 
Så att dem känner att vi vill ha KDE / Kubuntu Sektion

Så att dem känner att vi vill ha KDE / Kubuntu Sektion

Kanske två olika tavlor under skrivbord kunde vara något. Jag tror inte att det är rätt väg att gå att helt avskilja Kubuntu från Ubuntu. Det är ändå samma system bortsett från det grafiska.
Blir det aktuellt med Kubuntu sektion, så ställer jag upp som moderator. (förutsätter att jag inte kommer med i loco rådet)