Min ambition med tråden var att få bort ordet "nyliga". Det verkar som om det finns stöd för att byta "nyliga inlägg" mot "senaste inlägg".
Sedan gäller det "nya inlägg". Personligen tycker jag det skall heta "nytillkomna inlägg", men kan motvilligt, t.v. acceptera "nya inlägg". Jfr "Nya tittare"/"Nytillkomna tittare". (Min orsak till tvekan är bl.a. att "nya inlägg" kan leda till en del lustiga formuleringar: "På midsommarafton har det inte skrivits så många inlägg. Idag är dom nya inläggen gamla.") Men OK, låt "nya inlägg" stå kvar t.v., vad mig beträffar i alla fall.
Sedan var ju en annan formulering uppe till diskussion i tråden, också på sidan:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php
Klickar man
"Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök."
så hamnar man på sidan
"Nyliga olästa ämnen"
på denna sida kan man även klicka
"Alla olästa ämnen"
I mitt system uppstår problem med dessa funktioner. Såvitt jag förstår av Googlande och även från detta forum så har mjukvaran problem på denna punkt. Olästa inlägg som skrevs även innan senaste besöket finns ofta med. Man får väl dock namnge efter den ambition programvaran har. Jag tror det blir:
"Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök."
ändras till
"Visa olästa inlägg sedan ditt senaste besök."
"Nyliga olästa ämnen"
ändras till
"Olästa inlägg sedan ditt senaste besök."
(Egentligen borde det väl stå "ämnen med olästa inlägg" etc. istället för "olästa inlägg". Men för min del kan vi hoppa det t.v.

Således, mitt förslag:
"nyliga inlägg" -> "senaste inlägg" (två gånger på startsidan, enligt tidigare inlägg)
"Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök." -> "Visa olästa inlägg sedan ditt senaste besök."
"Nyliga olästa ämnen" -> "Olästa inlägg sedan ditt senaste besök"
Vad gäller Lars lista:
"Antal nyliga inlägg att visas på forumindex:" torde ändras till
"Antal senaste inlägg att visas på forumindex:"
Förmodligen kan man t.v. också ändra alla "nyliga" till "nya" i dessa formuleringar:
Nedan följer en lista över alla nyliga felmeddelanden som denna användare har orsakat eller upplevt.
Nedan finns en lista över alla nyliga felmeddelanden som kommit från denna IP-adress.
Inaktivera nyliga inlägg
Tittar på en lista över nyliga ämnen
Blir det fel så får vi väl ändra när strängarna dyker upp efterhand.
Jag har säkert rört ihop det på flera ställen. Ber att få utfärda ett förebyggande: "SORRY!"