LACIE D2 ETHERNET DISK

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

LACIE D2 ETHERNET DISK

Inlägg av Maxim »

Hej en fråga jag har en LACIE D2 ETHERNET DISK MINI GIGABIT 500GB LAN/USB2 på mitt nätverk som jag når i platser men jag når inte den i tex Listen musik player. så nu undar jag hur jag ska kunna nå den i Listen. i rhythmbox når jag den fint och kan lägga till min musik i bibloteket. men i Listen är det tvärstopp..Har läst lite här om mounta diskar kan det vara det? jag skulle vilja ha disken på skirvbordet oxså
men drar jag över den från platser så kopieras filerna bara och det vill jag inte.så här ligger den under platser smb://edmini/musik/MP3.
Macchi

SV: LACIE D2 ETHERNET DISK

Inlägg av Macchi »

Jag minns inte om man kan man klippa in smb://edmini/musik/MP3 i Rhythmbox.

Annars:

Det låter som att du skulle behöva "montera" den externa hårddisken permanent på din /etc/fstab.
Då kommer man åt den externa hårddisken utan att behöva ange lösenord eller något.
Det är bra för en stationär dator inom samma nätverk, läs mer här:
http://www.justlinux.com/nhf/Filesystem ... ently.html

VARNING: Minsta fel vid redigering av /etc/fstab kan stoppa hela systemet!

Börja med att skapa en oskrivbar säkerhetskopia av /etc/fstab:

Kod: Markera allt

sudo cp /etc/fstab /etc/fstab.backup
sudo chmod a-w /etc/fstab.backup

Läs taxten i länken. En sådan här rad ska läggas i din /etc/fstab:
//servername/sharename /mountdirectory smbfs username=windowsuserename,password=windowspassword 0 0

Till sist kan du skapa en länk på skrivbordet till monteringspunkten.

För en bärbardator skulle jag istället rekommendera en lösning med fuse-smbfs eftersom. Då kan du lägga  kommandot för att "montera" den externa hårddsken i "System->Preferences->Sessions". Det gäller bara enstaka användare och kan ha vissa fördelar när man använder datorn någonannastans. 
/M
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"