Virtuella servrar i linux

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
mattiash

Virtuella servrar i linux

Inlägg av mattiash »

Ska rodda om lite med med servrar och ska nog fan köra dom i vmware.

Men jag måste ju först installera vmware servern på någon maskin först.
Frågan är då är det någon som testat att köra wmvare från terminal och kan då komma åt dom virtuella servranas grafiska gränsnitt ??

För då skulle ju livet bli så mycket lättare kan jag bara köra in en wmware på en ubuntuserver och sedan bara lägga på dom virtuella servrna på den.

Om det nu inte skulle gå vilken är den lättase linux dist som man kan använda.

// matte
frippe

SV: Virtuella servrar i linux

Inlägg av frippe »

Jag installerade VMWare Server på min Ubuntuserver. Det gick åt att jag installerade lite utvecklingspaket först för VMWare behövde kompileras om för att passa min kärna.

Därefter rullar allt på, jag kan ansluta till VMWare med en webbläsare och där bevaka och till viss del styra servrarna, men det går även bra att ansluta med VMWares egna grafiska gränssnitt Server Console och den behöver du inte installera på servern utan du kan köra den på en arbetsstation och ansluta över nätet.

Jag använde den här HowTo:n http://www.howtoforge.com/ubuntu_vmware_server (jag kör Dapper drake på min server)
mattiash

Inlägg av mattiash »

Tjena !

Låter strålande ska testa detta under nästa vecka får vi se hur det går.
Hitta även denna how to

http://www.bjornes.net/vmware-server-in ... on-ubuntu/

Men en sak som jag undrar över är att en manegemnt sak som finns med hittar jag inte nu.
Tror det kan vara så att vmware tag bort den ?

Kan man från terminaln starta stoppa och hoppa mellan dom olika servrarna ??

// matte
frippe

Inlägg av frippe »

VMWare bjuder på två verktyg för ”management”.
Management Interface – Ett webbaserat gränssnitt
VMware Server Linux client package – som bl.a. innehåller Linux VMware Server Console
De är båda separata nerladdningar från VMWares hemsida.

Jag har ärligt talat aldrig tänkt tanken på att använda terminalen för att hantera de olika servrarna. Jag ansluter till min ubuntu-server via Server Console och styr de olika servrarna den vägen.
Macchi

Inlägg av Macchi »

Jag rekommenderar det grafiska användargränsnittet till VMWare server under installation och konfiguration av virtuella maskiner.  Använd antigen a)VMWare-mui för att styra genom en webläsare eller b)anslut från en annan arbetsstation som också har VMWare servern.

Sedan kan man använda ssh för drift och underhåll av virtuella servrar utan X o dyl. För servrar med X kan man använda t ex freenx.

Ställ in så att de aktuella virtuella maskinerna kommer igång vid systemstart på värdsystemet. Konfigurera gärna fasta IP-adresser för dina virtuella servrar, då vet man alltid var de finns i nätverket. Det kan också vara bra att ange namn och ipadress på /etc/hosts.

Ännu en kommentar: Ett bra värdsystem är Ubuntu Dapper 6.06 Long Term Support.
/M
mattiash

Inlägg av mattiash »

Tack för alla svar !

Nu har jeg en klar bild över hu jag ska göra.
Ska försöka sätta ihop dessa under vecakn innan midsommar.

Men har en till klurig fråga.
Jag ska nämligen clustra mina virtuella servrar tänkte jag.
Och jag tänkte försöka vara så lat att jag sätter upp en virtuel server med openmosix i sedan
bara kopiera den virtuella server och starta upp en till kopia av den och ändra ip.

På så sätt få upp flera servrar som ser likadana ut och som alla e clustrade.
Kan man flytta/ kopiera en virtuell server och starta upp den på en annan fysik maskin ?

//matte
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

mattiash skrev: Kan man flytta/ kopiera en virtuell server och starta upp den på en annan fysik maskin ?
Ja, absolut. T.ex. kan man från vmwares web ladda ner ett stort antal virtuella images.  :D
mattiash

Inlägg av mattiash »

Fan kom på en sak som jag nu måste fråga.
Jag har ju en tanke om att clutra mina LTSP servrar så att dom får dela lite på kraften.

Men nu kom jag på att det bästa vore ju att clustra host systemen.
Kan jag sätta upp 5 stycken ubuntu 6.06 clustra dom så att dom samarbetar.
Sedan lägga på virtuella servrar på dom efter.
Och då om jag vill uppdatera eller köra någon annan server e det ju redan clustrat.
Tror nu detta e en bra ide eller e det bättre att clustra dom virtuella ltsp servrarna ?

Sedan fråga två jag vill att min fysiska maskin ska ha ett ip tex 10.0.0.3
Och sedan vill jag att den virtuella ska ha en annan tex 192.168.0.3
Funkar det ??

Då kan jag ju ha bättre koll på dom olika maskinerna.

Ut i solen igen // matte
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Fråga 1: Teoretiskt sätt så går det att göra men det kanske vore bättre om du berättade vad du egentligen försöker göra innan jag svarar; det blir lättare att ge ett bra svar om man förstår problemet som skall lösas.

Fråga 2: Ja, det går absolut att göra.
Macchi

Inlägg av Macchi »

Hej MattiasH,

Har du titta på 2X?
Om jag tolkar dig rätt finns allt du beskriver redan färdigt i deras produktutbud och några delar är öppenkällkod el gratis. Läs gärna en av deras whitepappers om tunnaklienter och virtuella maskiner.
Jag har ännu inte provat deras produkter men det verkar vara intressant.
/M
mattiash

Inlägg av mattiash »

Tjena ska försöka förklara

Jag har idag en main server som kör ldap apache ja alla sånna bra saker.

Men sedan har jag två stycken ltsp servrar som jobbar mot två olika klasser.
En för mina elever från 6 till 8 år.
Sedan har jag en till ltsp server som mina äldre elever jobbar mot.

Strulet som jag har är att servrana som jag fått är av lite olika prestanda
Så jag tänkte i sommar clustra ihop dom med openmosix.
Detta för att kraften  ska användas bättre.

Men nu har jag ju även beslutat att lägga dessa ltsp servrar som virtuella servrar.

Och då funderar jag på att istället för att clustra ltsp servrana istället clustra host maskinerna för vmware.
Då skulle jag bara kunna installera nya virtuella servrar och då skulle dom ju vara clustrade redan från början.
Tex om man uppdaterar ltsp servrana till en nyare version.

Skulle väll vara som att ha en bra jävla server med flera virtuella servrar på.

Låter det rörigt då e det helt rätt. Ska under nästa vecka börja med detta och då kan det bli änu mer spännande.

// matte
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

OK, mattiash. Men vad är det för prestanda problem du har? Skulle det visa sig att du t.ex. har rena I/O problem på en eller två av servrarna så finns risken att du bygger ett kluster där alla delar i det lider av I/O problem...  :-\
Senast redigerad av 1 johanre, redigerad totalt 15 gånger.
mattiash

Inlägg av mattiash »

Jag har lite ojäma perstanda på burkarna.
Och jag skulle vilja fördela kraften hos dom jag har lite bättre.

Typ av servrar 2X733 mhz 700 ram
                        1X733 mhz 500 ram

en ny server har 2X800 mhz och 3 gig i ram

Jag kommer då bygga så dom besta burkarna får den största belastingen men jag skulle även vilja mer dela kraften mellan brukarna.

Alla burkarna har scsi och funderar på att uppdatera dom till gig nätverk men vet inte om det behövs.

Ska även för framtiden vilja ha mer kunskap i cluster då det känns viktigt då jag kommer över en del burkar som inte har topp prestanda men som man kan använda.

// matte
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

För mig låter det som om du framförallt har för lite minne. Om du kör vmware-server på alla dessa maskiner så skulle jag minst rekommendera 1-2GB minne beroende på vad varje virtuell & fysisk server gör. På jobb kör vi varje virtuell server med minst 512 MB tilldelat minne (oavsett om det är Windows eller Linux instanser).

Får du problem med att motivera kostnaden högre upp i ledningen så bara visa på vad skillnaden i att satsa på lite internminne är kontra att du lägger ner minst 40 timmars jobb på att få in allt i ett kluster och ovanpå det få in vmware. Sådana insatser tar alltid betydligt längre tid än man tror. Den gyllene regeln är ju : Riktig arbetstid = {Den tiden du trodde att det skulle ta} x 2 (eller snarare 2.5)
Macchi

Inlägg av Macchi »

Johan R-E skrev: Riktig arbetstid = {Den tiden du trodde att det skulle ta} x 2 (eller snarare 2.5)
Lite off topic men jag måste lägga mig i och nämna att tidsfaktorn är (tyvärr) varken 2 eller 2,5.

Tidsfaktorn för att genomföra en prototyp av en idé är minst PI (alltså 3,14)

Tidsfaktorn för att implementera idén i produktionsmiljö är minst PI-KVADRAT (alltså 9,87)

Det är ett vanligt ingejörsskämt som dock brukar bekräftas av de allra flesta. Bortom detta finns ju obegränsad optimism eller ett tekniskt paradigmskifte.

OBS: Jag håller med att det är för lite minne samt tycker också att servrarna på ca 700 elle 800 MHz riskerar vara lite klena för tyngre tillämpningar med VMWare. Man ska också titta noggrant på I/O för LTSP eftersom den tenderar att använda hela nätverkskapacitet för kommunikation med terminalerna. För att lindra detta kan man lägga i ett extra nätverkskort och ett separat nätverk för kommunikationen med Internet eller andra servrar. Det brukar hjälpa för att få ned svarstider.
/M
mattiash

Inlägg av mattiash »

Tjena !!

Tack för hjälpen har ändrar lite nu i uppbyggnaden.
Installerar nya edu på dom och ska sedan clustra dom med openssi.

Hoppas med det att klustra ltsp burkarna så att dom delar på jobbebelastningen och även tar över ifall någon av dom skulle paja.
Dom har 2 stycken nätverkskort i sig så jag ska använda det ena till clienterna och det andra till clustringen.

Sedan tar jag min bättre server som har 3 gig i ram installerar vmware på den och lägger min mainserver på den. där jag har alla hemkataloger,mail,http ja ni fattar.

Men nu har jag en till fråga min main server är ju idag fysik går det att få den till virtuel på något sätt ?
Eller måste jag sätt upp en ny ?

// matte
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"