Hej på er,
Har isntallerat vncserver på Ubuntu 7.04 server (med kubuntu-desktop på) och ansluter med RealVNC från min Vista-burk. Anslutning funkar hur bra som helst, fast jag har "fel tangentbord". Det är inte svenskt utan EN tror jag. Någon som vet hur man fixar det?
Tack
Stefan
VNC och svenska tangenter?
SV: VNC och svenska tangenter?
Kan du ändra layouten i din Kubuntu-server via VNC?
Om du har installerat kubuntu-desktop genom kommandoraden på en server (på engelska), då finns en risk för problem med språkinställningar samt fel vid övrig lokalisering, t ex tidsformattering, papperstorlek o dyl.
Kan det vara en inställning hos VNC-klienten på din Vista-maskin?
Om du har installerat kubuntu-desktop genom kommandoraden på en server (på engelska), då finns en risk för problem med språkinställningar samt fel vid övrig lokalisering, t ex tidsformattering, papperstorlek o dyl.
Kan det vara en inställning hos VNC-klienten på din Vista-maskin?
/M
Det var nog RealNVC som felet låg i, och där hittade jag inga inställningar alls. Drog ner TightVNC viewern istället och där funkar det bra med svenska tangenter. Fast å andra sidan så funkar varken Opera eller Firefox så bra då inte bilder och iconer återges som annat än svarta boxar... Lite svåranvänt då. Konqueror funkar OK.
/Stefan
/Stefan
Hej Stefan,
Prova gärna nx från nomachine.com som erbjuder motsvarande funktionalitet som VNC dock är lättare att ställa in samt har kryptering. Installera gratisversionen (freenx) till nxserver, nxnode och nxclient.
Det finns klienter till windows. Glöm inte att först installera openssh-server på maskinen. När du installerar direkt från .deb paket från Nomachine kommer du ocså att behöva köra "sudo apt-get install -f" efterråt, så att systemet hinner installerar några extra paket som behövs. NX konfigureras automatiskt och det är bara att börja använda.
Prova gärna nx från nomachine.com som erbjuder motsvarande funktionalitet som VNC dock är lättare att ställa in samt har kryptering. Installera gratisversionen (freenx) till nxserver, nxnode och nxclient.
Det finns klienter till windows. Glöm inte att först installera openssh-server på maskinen. När du installerar direkt från .deb paket från Nomachine kommer du ocså att behöva köra "sudo apt-get install -f" efterråt, så att systemet hinner installerar några extra paket som behövs. NX konfigureras automatiskt och det är bara att börja använda.
Det måste finnas andra problem i ditt system om Firefox inte fungerar som det ska. Visserligen är Konqueror väl integrerad med KDE (jag antar att du kör Kubuntu) men Firefox är troligtvis den bästa browsern med tanke på användbarhet och säkerhet, hoppas du får ordning på det.brago skrev: ... funkar varken Opera eller Firefox så bra då inte bilder och iconer återges som annat än svarta boxar...
/M
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Det är stor skillnad på freenx och nomachines gratisversion. Freenx är en gpl-version av servern som klarar av nx-protokollet. http://freenx.berlios.de/Macchi skrev: Prova gärna nx från nomachine.com som erbjuder motsvarande funktionalitet som VNC dock är lättare att ställa in samt har kryptering. Installera gratisversionen (freenx) till nxserver, nxnode och nxclient.
Om man dubbelklickar på deras debfil så installeras alla behövda filer, inklusive ssh-servern, och de andra. om man försöker installera med terminalkommandon kan det vara krångligare. Däremot kan man bli tvungen att installera de olika debfilerna i "rätt" ordning då de kräver det. Det är bara att ladda ner de debfiler du vill ha, och dubbelklicka på den första, om den vill att en annan debfil ska isntalleras före, stäng installationsprogrammet och dubbelklicka på den istället.Macchi skrev: Glöm inte att först installera openssh-server på maskinen. När du installerar direkt från .deb paket från Nomachine kommer du ocså att behöva köra "sudo apt-get install -f" efterråt, så att systemet hinner installerar några extra paket som behövs.
Edit: la till länk
Edit2: Kan tilläggas att nx-teknologin är grovt mycket säkrare än vnc. Tänk bara på att ditt normala lösenord till att logga in används till ssh-servern, och därför bör den vara ett lösenord som är svårt att gissa, eller ännu hellre, använd "nycklar"... http://ubuntu-se.org/Wiki/G%C3%B6r_SSH_mer_s%C3%A4ker
Edit3: Den stora skillnaden mellan freenx och nomachine är i stort sätt bara licensformen. De kommunicerar alldeles utmärkt med varandra och att blanda freenx med nomachines nx är inte ett problem.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 21 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Bra att ni påminner om vikten av bra lösenord eller nycklar för ssh.
Ska man använda ssh och nx via internt då rekommenderar jag att stänga av onödiga användare (från den tjänsten) samt välja helt andra portar än 22. Alternativt kan man också installera DenyHosts för att förhindra och stoppa på en gång eventuella försökt till intrång.
Visst, det är skillnad på fri och gratis. Tyvärr har jag haft problem med freenx och gick över till gratis nx som har bättre kompatibilitet och flera förbättringar. Jag har en mycket pragmatisk inställning till öppen programvara. Det är inte fel att bra produkter kan skapa en ekonomisk ersättning för utvecklarna. I en snart framtid planerar jag investera i några licenser från Nomachine doch hoppas att de ska jobba mer aktivt med opensource versioner. Även Canonical har gratisversioner av kommersiella produkter (proprietary). För att överleva i en verklig marknad måste man använda en lagom kombinanation mella kommersiell och öppen källkod.
Ska man använda ssh och nx via internt då rekommenderar jag att stänga av onödiga användare (från den tjänsten) samt välja helt andra portar än 22. Alternativt kan man också installera DenyHosts för att förhindra och stoppa på en gång eventuella försökt till intrång.
Visst, det är skillnad på fri och gratis. Tyvärr har jag haft problem med freenx och gick över till gratis nx som har bättre kompatibilitet och flera förbättringar. Jag har en mycket pragmatisk inställning till öppen programvara. Det är inte fel att bra produkter kan skapa en ekonomisk ersättning för utvecklarna. I en snart framtid planerar jag investera i några licenser från Nomachine doch hoppas att de ska jobba mer aktivt med opensource versioner. Även Canonical har gratisversioner av kommersiella produkter (proprietary). För att överleva i en verklig marknad måste man använda en lagom kombinanation mella kommersiell och öppen källkod.
/M
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Hmm, det var en stor skillnad när nomachine var på version 2.X och freenx inte släppt något på bra länge (dvs kvar någonstans på 1.X). Nu är de jämförelsevis jämna. Nomachines (utan licens) klarar bara två klienter i taget, det är väl största skillnaden.Macchi skrev: Tyvärr har jag haft problem med freenx och gick över till gratis nx som har bättre kompatibilitet och flera förbättringar.
Annars tycker jag det bara är tråkigt när folk överallt skriver om freenx i inlägg och/eller guider och sedan egentligen pratar om nomachines gratisversion, händer hela tiden...
More Mekaniserad at http://blippe.se.