Jag provade att installera U6.06 förut, på en egen disk och då kunde jag sedan inte starta w2k, som var på en annan disk. Nu vill jag prova U7.04 på egen disk men vill också kunna boota den befintliga w2k på den andra disken.
Är det något särskilt jag behöver göra för att det ska fungera, eller ska jag bara göra en standardinstallation på den tomma disken? Spelar det någon roll i vilken ordning diskarna kommer i bootsekvensen i bios?
U7.04 och win2000 på två diskar
SV: U7.04 och win2000 på två diskar
Ett mycket vanligt fel vid installation av Linux med två hårddskar och dubbel-boot är att man inte installerar bootladderan grub på den första hårddisken.
Den förstahårddisken ska ha kvar Windows och ska refereras på BIOS som prioritet vid start. Rör inte det.
Ändra inte heller något annat kring windows-partitionerna vid installationen.
Den andra hårddisken får den nya installationen av Ubuntu. Boot-laddaren Grub MÅSTE installeras i den FÖRSTA hårddisken. Ubuntu kommer automatisk att lägga i ett alternativ i menyn för att starta Windows.
Lyckat till.
Hör av dig,
Den förstahårddisken ska ha kvar Windows och ska refereras på BIOS som prioritet vid start. Rör inte det.
Ändra inte heller något annat kring windows-partitionerna vid installationen.
Den andra hårddisken får den nya installationen av Ubuntu. Boot-laddaren Grub MÅSTE installeras i den FÖRSTA hårddisken. Ubuntu kommer automatisk att lägga i ett alternativ i menyn för att starta Windows.
Lyckat till.
Hör av dig,
/M
SV: U7.04 och win2000 på två diskar
Det gick bra. Grub var som standard inställd på hd0. Tack för hjälpen!