Redigera menyn i xubuntu
Redigera menyn i xubuntu
Hej gott folk!!
Undrar var man redigerar den aktuella menyn i xubuntu?? Har kollat i Inställningar -> Menyredigeraren men där finns inte alla kategorier med.
Undrar var man redigerar den aktuella menyn i xubuntu?? Har kollat i Inställningar -> Menyredigeraren men där finns inte alla kategorier med.
Redigera menyn i xubuntu
Du ska ha menyfilen i ~/.config/xfce4/menu.xml.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Redigera menyn i xubuntu
Okej.. jag kollade där men den filen finns inte i den mappen. Däremot så finns det ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml men den ser inte heller alls ut som min meny.
Redigera menyn i xubuntu
Ah! Missade jag desktop.
Knepigt. Det borde stå i den filen.
Knepigt. Det borde stå i den filen.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
Redigera menyn i xubuntu
Tack för hjälpen iaf. I värsta fall kan man ju göra om den versionen av menyn och sen spara den som en ny meny
SV: Redigera menyn i xubuntu
Sitter med samma problem. Har en hel drös med progs. som jag vill rensa från mina undermenyn. Har du kommit på hur man får fram alla underrubriker där man går in imenyredigeraren??Arendagan skrev: Okej.. jag kollade där men den filen finns inte i den mappen. Däremot så finns det ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml men den ser inte heller alls ut som min meny.
- Sorken
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
I /usr/share/applications/ öppnar du programmen med mousepad, eller liknande.
Och lägger till NoDisplay=true om du inte vill ha dom i menyn.
KING.. precis vad jag har letat efter..Sorken skrev: I /usr/share/applications/ öppnar du programmen med mousepad, eller liknande.

Tyvärr, för mig själv, har jag redan maxat ihop en egen meny

tack för hjälpen
- Sorken
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Konfigurera Xfce-menyn
En enkel förklaring till hur man ändra i Xfce-menyn.
I ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml kan man ändra include.....style="*"... Välj mellan:
"simple" är standard, och innehåller inga subcategories (subkategorier?).
"multilevel" visar subcategories.
I /etc/xdg/xfce4/desktop/menu.xml (menu.xml.sv för svenska överättningar) finns mer info om hur man ändrar i menyn.
I /etc/xdg/xfce4/desktop/xfce-registered-categories.xml.sv hittar man samtliga categories/subcategories som finns. Den går även att redigera, om den sparas direkt gäller den globalt. Sparas den i ~/.config/xfce4/desktop/ gäller den lokalt, kom ihåg att ändra i menu.xml så att rätt fil används ( En beskrivning hur finns i /etc/xdg/xfce4/desktop/menu.xml ).
För att se/ändra vilken category ett program tillhör, gå in i /usr/share/applications/ "programmet" leta efter Categories=
Komihåg att ta backuper på filerna som ändras, så det är lätt att återställa om det blir galet.
Hoppas det går att följa guiden, synpunkter är alltid välkomna.
I ~/.config/xfce4/desktop/menu.xml kan man ändra include.....style="*"... Välj mellan:
"simple" är standard, och innehåller inga subcategories (subkategorier?).
"multilevel" visar subcategories.
I /etc/xdg/xfce4/desktop/menu.xml (menu.xml.sv för svenska överättningar) finns mer info om hur man ändrar i menyn.
I /etc/xdg/xfce4/desktop/xfce-registered-categories.xml.sv hittar man samtliga categories/subcategories som finns. Den går även att redigera, om den sparas direkt gäller den globalt. Sparas den i ~/.config/xfce4/desktop/ gäller den lokalt, kom ihåg att ändra i menu.xml så att rätt fil används ( En beskrivning hur finns i /etc/xdg/xfce4/desktop/menu.xml ).
För att se/ändra vilken category ett program tillhör, gå in i /usr/share/applications/ "programmet" leta efter Categories=
Komihåg att ta backuper på filerna som ändras, så det är lätt att återställa om det blir galet.
Hoppas det går att följa guiden, synpunkter är alltid välkomna.
Ahh,, ska testa detta när jag kommer hem til datorn.. verkar vara ett vettigt alternativ..