Dålig bildkvalitet vid videouppspelning på ATI-kort
Dålig bildkvalitet vid videouppspelning på ATI-kort
Tjena!
Jag har installerat de senaste drivrutinerna till mitt grafikkort (ATI Radeon X600) och jag tror att jag har fått ner alla väsentliga codecs, men ändå är bildkvaliteten vid videouppspelning 'pixlig' eller vad man nu ska säga - både i VLC, mplayer och Totem.
Jag antar att grafikkortsaccelerationen inte används vid videouppspelningen, främst eftersom jag hade samma problem i Windows XP när jag skaffade nyare drivrutiner till grafikkortet (jag var tvungen att gå tillbaka till drivrutiner från 2004 för att allt skulle funka, men även då var det problem - vissa pixlar blev missfärgade på skrivbordet och i webbläsaren).
Grejen är den att det funkar ju helt perfekt att spela exempelvis Unreal Tournament med D3D-acceleration, varför jag på sätt och vis utesluter att det kan vara ett hårdvarufel. I Windows XP fastnade mina drivrutiner tydligen i en "oändlig loop", vilket gjorde att jag inte ens kunde använda det, men det gör det inte nu i linux.
Några förslag? Finns det några tester jag kan köra på mitt grafikkort för att se om något är fel på det?
Skärmbild: [img width=800 height=640]http://i16.tinypic.com/6fgh30i.png[/img]
Jag har installerat de senaste drivrutinerna till mitt grafikkort (ATI Radeon X600) och jag tror att jag har fått ner alla väsentliga codecs, men ändå är bildkvaliteten vid videouppspelning 'pixlig' eller vad man nu ska säga - både i VLC, mplayer och Totem.
Jag antar att grafikkortsaccelerationen inte används vid videouppspelningen, främst eftersom jag hade samma problem i Windows XP när jag skaffade nyare drivrutiner till grafikkortet (jag var tvungen att gå tillbaka till drivrutiner från 2004 för att allt skulle funka, men även då var det problem - vissa pixlar blev missfärgade på skrivbordet och i webbläsaren).
Grejen är den att det funkar ju helt perfekt att spela exempelvis Unreal Tournament med D3D-acceleration, varför jag på sätt och vis utesluter att det kan vara ett hårdvarufel. I Windows XP fastnade mina drivrutiner tydligen i en "oändlig loop", vilket gjorde att jag inte ens kunde använda det, men det gör det inte nu i linux.
Några förslag? Finns det några tester jag kan köra på mitt grafikkort för att se om något är fel på det?
Skärmbild: [img width=800 height=640]http://i16.tinypic.com/6fgh30i.png[/img]
SV: Dålig bildkvalitet vid videouppspelning på ATI-kort
Vad har du för upplösning när du spelar?
Vad är det för upplösning på filmen du kör?
1280x1024 respektive 512 x 384. Det verkar dock kvitta vilken upplösning filmen är på.CryingFreeman skrev: Vad har du för upplösning när du spelar?
Kanske ska jag förresten formulera om frågan: hur får jag bättre kvalitet när jag kör ett filmklipp med sämre upplösningen än den jag kör skrivbordet i, när jag kör den i fullskärm?Syzygy skrev:1280x1024 respektive 512 x 384. Det verkar dock kvitta vilken upplösning filmen är på.CryingFreeman skrev: Vad har du för upplösning när du spelar?

Har precis samma problem, måste ju vara fler som har detta problem?
Känns inget vidare, känns tungt om man måste byta tillbaka till XP
Känns inget vidare, känns tungt om man måste byta tillbaka till XP
för att se om ni har ati egna drivrutiner installerade och kör på för fullt, så skriv detta i terminalen:
ska se ut så här:
Gäller att det är ATI på båda raderna, är det inte det, så kör ni nog öppna drivrutiner eller default drivrutiner.
Kod: Markera allt
fglrxinfo
Kod: Markera allt
[zinden@localhost ~]$ fglrxinfo
display: :0.0 screen: 0
OpenGL vendor string: ATI Technologies Inc.
OpenGL renderer string: ATI RADEON 9600 Series
OpenGL version string: 2.0.6650 (8.39.4)
display: :0.0 screen: 0
OpenGL renderer string: ATI Radeon Xpress Series
OpenGL version string: 2.0.6458 (8.36.5)
Mkt underligt, kan ju vara nått simpelt men man är så mkt nybörjare...
Har ett ATI Radeon Xpress 1100, inget värsting kort... men jag har betydligt skarpare bild i XP.
OpenGL renderer string: ATI Radeon Xpress Series
OpenGL version string: 2.0.6458 (8.36.5)
Mkt underligt, kan ju vara nått simpelt men man är så mkt nybörjare...
Har ett ATI Radeon Xpress 1100, inget värsting kort... men jag har betydligt skarpare bild i XP.
testa ändra drivers för just vlc.....i settings. Så det är antingen X11 eller X.
går också i mplayer....
Bara testa sig fram, kan vara det som strular......
går också i mplayer....
Bara testa sig fram, kan vara det som strular......