Varför valde du Ubuntu?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

SV: Varför valde du Ubuntu?

Inlägg av Emka »

jag ville inte längre stödja piraterna och hade ett pirat-XP som jag inte ville behålla, jag insåg sen hur mkt ett XP kostade  :o

jag övervägde först att skaffa en bärbar som det redan låg vista på men lade ett inlägg på flashback och fick då reda på ubuntu som jag f.ö aldrig hört talas om, jag hade tidigre hört nåt om linux men trode det var lite för avancerat för nån som knappt kunde XP men av nyfikenhet så gick jag iaf in på länken och det faktum att det var gratis gjorde att jag testade det, fastnade ganska så fort även om det var en stor omställning, utan er hjälp här och de personer jag pratat med på msn, jag beundrar ert tålamod, skulle jag aldrig klarat det.

nu slapp jag köpa ny dator också bara för att få ett ärligt windows. ubuntu äger!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emka skrev: jag ville inte längre stödja piraterna och hade ett pirat-XP som jag inte ville behålla, jag insåg sen hur mkt ett XP kostade  :o

jag övervägde först att skaffa en bärbar som det redan låg vista på men lade ett inlägg på flashback och fick då reda på ubuntu som jag f.ö aldrig hört talas om, jag hade tidigre hört nåt om linux men trode det var lite för avancerat för nån som knappt kunde XP men av nyfikenhet så gick jag iaf in på länken och det faktum att det var gratis gjorde att jag testade det, fastnade ganska så fort även om det var en stor omställning, utan er hjälp här och de personer jag pratat med på msn, jag beundrar ert tålamod, skulle jag aldrig klarat det.

nu slapp jag köpa ny dator också bara för att få ett ärligt windows. ubuntu äger!
Jag önskar att fler tänkte som du. Välkommen till Ubuntu :)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Sid skrev:
Emka skrev: jag ville inte längre stödja piraterna och hade ett pirat-XP som jag inte ville behålla, jag insåg sen hur mkt ett XP kostade  :o

Jag önskar att fler tänkte som du. Välkommen till Ubuntu :)
Tänk om alla tänkte så. ;D
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Kerath

Inlägg av Kerath »

Jag har alltid velat använda Linux och har aldrig gillat MS fasoner. Började med att installera Debian 3.0 på min dator, allting fungerade som det skulle förutom upplösningen och jag kunde inte installera nvidias drivrutiner. Jag älskade terminalen och var glad över att man inte automatiskt kom in i det grafiska utan att man var tvungen att skriva "startx". Tyvärr var Debian för svårt för mig, särskilt då jag inte visste hur jag skulle få hjälp.

Sedan hörde jag talas om Ubuntu som skulle vara användarvänligt och installerade det. Till min stora besvikelse möttes jag av en grafisk inloggning och jag behövde inte längre skriva kommandon för att starta om/stänga av datorn. När jag kommit över det fastnade jag direkt (det var 6.06 på den tiden). Tyvärr så innehöll edgy och feisty så mycket ögongodis att jag tröttnade och bytte till etch (som nu var väldigt nybörjarvänligt jämfört med förr).

Har provat diverse Debian/Ubuntu-baserade distar men använder nu främst Debian och snart också Slackware. Men jag gillar gemenskapen här starkt och jag vill gärna hjälpa folk med att komma igång!  :D
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!

Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
Användarvisningsbild
darpe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av darpe »

jag köpte en ny dator på jobbet, jag fläskade på ordentligt och när jag var klar var den fullproppad med grejjer, bland annat 8 gb ram, och jag som är helt rudis på hårdvara visste inte att max för 32bit os är 4 gb!
så där stod jag med en dator som skulle lösa alla mina problem med minnesätande program, men den hittade bara 4 gb? jag ska villigt erkänna att det var lite pinsamt att göra den upptäckten.
då fick jag tipset av min blodbroder att testa ubuntu 64 bitars, han kände en spelprogrammerare som körde den och var helfrälst.

så där stod jag med ett orange/rött/gult piller i ena handen och ett blått i den andra, jag svalde det bruna, och Redmond was going bye bye

in åkte ubuntu och ut åkte xp, jag har inte tittat i backspegeln en enda gång, och nu kör jag ubuntu på min "stora" jobbdator, på min bärbara, på min frus datorer är det snart också installerat (jag har veto i den frågan), och när jag ändå är igång ska jag nog installera det på min mor o fars datorer också. sa jag föresten att jag är som en nyfrälst, nu missionerar jag  hårt för ubuntu.
I am the captain of my pain
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag fick veta om Ubuntu i ungefär samma veva jag blev medlem i Piratpartiet våren 2006.
Jag hade även deltagit och fortfarande deltar i Usenetgrupperna och diskussionerna där.
Där skrevs det mycket om Linux och hur överlägset ett posix filsystem är jämfört med
Windows. Jag blev egen inom usenetcommunityn och fick reda på att Linux är standarden
där, så jag provade Linux.. observera att jag hade en nntp-server igång som jag var tvungen
att nyinstallera och konfigurera under Ubuntu. Samma program som under windows.

Själva operativet var en barnlek att installera även om jag till en början inte
kunde något om hur systemet var uppbyggt. (alla dessa /etc /home /usr ...)
Linux ersatte XP helt och hållet. Jag hoppade alltså över steget med Dual-Boot.
Okänd

Inlägg av Okänd »

ANOBiS skrev: Jag fick veta om Ubuntu i ungefär samma veva jag blev medlem i Piratpartiet våren 2006.
Jag hade även deltagit och fortfarande deltar i Usenetgrupperna och diskussionerna där.
Där skrevs det mycket om Linux och hur överlägset ett posix filsystem är jämfört med
Windows. Jag blev egen inom usenetcommunityn och fick reda på att Linux är standarden
där, så jag provade Linux.. observera att jag hade en nntp-server igång som jag var tvungen
att nyinstallera och konfigurera under Ubuntu. Samma program som under windows.

Själva operativet var en barnlek att installera även om jag till en början inte
kunde något om hur systemet var uppbyggt. (alla dessa /etc /home /usr ...)
Linux ersatte XP helt och hållet. Jag hoppade alltså över steget med Dual-Boot.
Synd att ert partiprogram medvetet motarbetar användandet av fri mjukvara...
Användarvisningsbild
keerd
Kontakt:

Inlägg av keerd »

Jag har kört Debian och Ubuntu-server ett tag.
En av labbassistenterna på min skola ville ha information om hur man installerade Beryl osv till Ubuntu och jag såg då hur jädra snyggt det var.
Jag for hem och checkade hur det skulle gå med min dator... Det var lite meck till en början med nu när det är igång så kommer jag never ever att gå över till Windows igen.
Windows är onödigt långsamt och jag finner opensource som ett fint påfund i denna kapitalistvärld :)

Jag har numera ett helt Microsoft-fritt hem.

;D
HP NX9420 - Ubuntu FeistyFawn
Intel Core 2 Duo 2 MB cache 1,83 GHz
DDR II SDRAM - 667MHz - PC2-5300 2 GB
ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/img/ubuntu-user2.php?user=15335"[/img]
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sid skrev:
ANOBiS skrev: Jag fick veta om Ubuntu i ungefär samma veva jag blev medlem i Piratpartiet våren 2006.
Nu var Du allt elak och började att Fudda när jag hade avslöjat min stora hemlighet om
"det dära Linux". Jag glömde skriva att jag nu har alla program jag behöver utan att
behöva betala ett enda rött öre. Det hade jag dock även tidigare, så där var ingen skillnad!!!
Okänd

Inlägg av Okänd »

ANOBiS skrev:
Sid skrev:
Nu var Du allt elak och började att Fudda när jag hade avslöjat min stora hemlighet om
"det dära Linux". Jag glömde skriva att jag nu har alla program jag behöver utan att
behöva betala ett enda rött öre. Det hade jag dock även tidigare, så där var ingen skillnad!!!
Jo en viktig skillnad. Nu har du tillgång till källkoden. Det hade du inte förut.
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av HOLMEN »

Underbar grundfilosofi, lika underbart med att folk tillgår att hjälpa och dela filosofin och dess operativ vidare till andra.
Folk delar lika på erfarenheter.

Ubuntu är stabilare, säkrare, grymmare, snyggare, mer anpassningsbart, stabilare (igen), säkrare (igen), öppnare, gratis, m.m.

apt-get!!!!!

Out of the box, härligt med kodande i terminalen.

Mer optimerat för nästan allt!
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"