Som bekant har Gaim gått och blivit Pidgin.
När jag försöker avinstallera Gaim (.deb-paketet för Pidgin står i konflikt med Gaim) vill den ta bort ubuntu-desktop om jag försöker sköta det där via Synpatic. Detta vore ju lite olyckligt.
Hur får jag bort Gaim så att jag kan installera Pidgin?
Installation av Pidgin
SV: Installation av Pidgin
Hämta debfilerna istället från getdeb.
http://www.getdeb.net/release.php?id=1045
OBS 2 filer.
Funkade utmärkt för tidigare version i Feisty, kör Gutsy nu
http://www.getdeb.net/release.php?id=1045
OBS 2 filer.
Funkade utmärkt för tidigare version i Feisty, kör Gutsy nu
ubuntu-desktop är ingen fara att avinstallera. Paketet används bara vid installation och uppgradering av Ubuntu. Avinstallera du det om det inte drar med sig andra saker vid avinstallationen. Kom ihåg att installera det igen när du ska uppgradera bara.jpotex skrev: Som bekant har Gaim gått och blivit Pidgin.
När jag försöker avinstallera Gaim (.deb-paketet för Pidgin står i konflikt med Gaim) vill den ta bort ubuntu-desktop om jag försöker sköta det där via Synpatic. Detta vore ju lite olyckligt.
Hur får jag bort Gaim så att jag kan installera Pidgin?
Jag föreslår att någon tråd klistras där det framgår att ubuntu-desktop kan avinstalleras när man installerar Pidgin. Den här frågan lär komma upp fler gånger.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Hm, jag har både Gaim och Pidgin (från getdeb) installerat, det fungerar utmärkt och jag har kvar ubuntu-desktop också.
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
<OT>
</OT>
Skriv ett nytt inlägg om detta och PMa mej, så kan jag klistra. Behöver inte bara ha med pidgin/gaim att göra utan kanske mer generellt. Nämn gärna kubuntu och xubuntu också. Ta med lite info om när man behöver installera om meta-paketen och ev konsekvenser. (Jag vill inte skriva om något jag inte testat själv)Sid skrev: Jag föreslår att någon tråd klistras där det framgår att ubuntu-desktop kan avinstalleras när man installerar Pidgin. Den här frågan lär komma upp fler gånger.
</OT>
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

för mig så löste det sig genom att skriva sudo apt-get install update-notifier
Senast redigerad av 1 toxic76, redigerad totalt 19 gånger.