Nätverksproblem

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Badboys

Nätverksproblem

Inlägg av Badboys »

Hej !
Jag har ett problem med att ansluta till internet genom min router.
Jag kör ett hemnätverk med en kabelrouter & nätverkskort av fabrikat Realtek 8139C. Problemet är att jag kan ansluta till routern och configurera den men kan inte ansluta till internet.
Men felet är kanske inte nätverkskortet utan i routern. Kan nån hjälpa mig ?
Är ny på att använda linux och ubuntu.
Okänd

Nätverksproblem

Inlägg av Okänd »

Har du någon kontakt med nätverket över huvud taget? kan du t.ex pinga dom andra datorerna? Har du provat att köra direkt ut på nätet utan routern (alltså koppla adsl-modemet rätt in i datorn nätverkskort)?
Användarvisningsbild
Arendagan

Nätverksproblem

Inlägg av Arendagan »

[quote="Badboys"]Hej !
Jag har ett problem med att ansluta till internet genom min router.
Jag kör ett hemnätverk med en kabelrouter & nätverkskort av fabrikat Realtek 8139C. Problemet är att jag kan ansluta till routern och configurera den men kan inte ansluta till internet.
Men felet är kanske inte nätverkskortet utan i routern. Kan nån hjälpa mig ?
Är ny på att använda linux och ubuntu.[/quote]
Vad är det för router du kör??
pheex

Nätverksproblem

Inlägg av pheex »

Efterssom du kan ansluta till routern fungerar ju nätverket i linux. Frågan är om hur det är konfigureras, DHCP (automatisk tilldelning av IP-nummer) eller manuellt?

Det kan vara DNS du saknar. Testa att pinga ett känt ip nummer tex. 194.71.11.70 (ftp.sunet.se) om det fungerar har du kontakt med nätet men måste ställa in en DNS server. Detta görs genom att editera filen /etc/resolve.conf (måste göras som root)

Om det inte är det som är problemet kan kolla är om du har något default gateway inställd. Det gör du genom att gå ut i terminalen och skriva

route -n

I listan du får upp skall en rad finnas där destinationen och genmask är 0.0.0.0 och gateway är ställd till den ipadress din router har i det interna nätverket. Raden anger vart paket som inte skall till det lokala nätet skall skickas.
“Computer science is no more about computers than astronomy is about telescopes.” /Edsger Dijkstra
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"