Misslyckades med att starta X-servern
-
Jag har kört Ubuntu i ett par månader, och det har inte varit några problem. Tills idag, då jag inte kom in, utan fick meddelandet: Misslyckades med att starta X-servern. Troligtvis för att den inte är korrekt inställd. Vill du se utdata från X-servern för att analysera problemet?. Jag klickade på ja, men blev inte mycket klokare.
Det kan vara allt från tangentbord till grafikkortet som den klagar på och utan mer information så är det svårt att svara på rak arm. Dock så är det ganska stor chans att det är drivrutinerna till grafikkortet, prova att lösa detta genom att köra sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg och se till att välja rätt inställningar (när det gäller grafikdrivrutinen så kör på vesa om inget annat funkar, nv är också bra om du har ett nvidia kort (använder sig av open source drivrutinen utan 3d support (har jag för mig) och den brukar lösa det ofta för mig (tills jag installerat drivrutinerna från NVIDIA).
Jag vet inte om detta gjorde dig något klokare men prova så får vi se
Jag vet inte om detta gjorde dig något klokare men prova så får vi se

- Gurra72
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
- Kontakt:
I en uppgradering av Xorg som kom igar finns en bug som p[verkar vissa kort tydligen.
nedgradera x/org igen genom -
sudo apt-get install xserver-xorg-core=1:1.0.2-0ubuntu10
sedan
sudo /etc/init.d/gdm restart
nedgradera x/org igen genom -
sudo apt-get install xserver-xorg-core=1:1.0.2-0ubuntu10
sedan
sudo /etc/init.d/gdm restart
Ubuntu.. an ancient african word for - I cant configure Slackware 

- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kolla in denn sida för hjälp med Xorg.
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
-
Jag har samma problem, testade gurra72's tips, men jag får "Version '1:1.0.2-0ubuntu10' for 'xserver-xorg-core' was not found." 

Den senaste uppdateringen för problemet hittar du på: http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=241254
Jag hade precis hunnit installera de nyaste ATI drivisar och passa på att uppdatera xorg också. Sen hade jag två problem
funkar dock nu.
Jag hade precis hunnit installera de nyaste ATI drivisar och passa på att uppdatera xorg också. Sen hade jag två problem

-
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
körde: "sudo apt-get upgrade" så funkade det igen.
//Jonas
//Jonas
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Hi folks,
Ja Du ahlsperra, jag satt som Du och bara undrade ......
Jag vågade inte nämna något till hustrun i morse när min dator bara var död. Så mycket gott som jag snackat om min Ubuntu .... F-N!!!! Jag höll tyst. Jag trodde att jag fått hem ett virus som fejkade gårdagens nedladdning. Som jag har skrämt gumman för att hon skall gå över till Ubuntu och där satt jag med havererat OS....
Hela kvällen på jobbet har jag gått och längtat hit in till forumet, för att se om jag var ensam om problemet. I så fall vore det sannolikt ett virus. Döm om min glädje när jag fann denna tråd och att det var en "bugg".
Kan man verkligen glädjas åt en bugg?
Ja, jag gjorde det ikväll. Alternativet, med annat skit från nätet, hade varit mångfaldigt värre. Samtidigt är det tur att det finns fler datorer i huset en sådan här gång. Det var via lilla mors XP-burk jag nådde in till forumet. Annars hade inte ens Internet varit tillgängligt, ju. 
Det var gurra72:s tips här ovan som räddade mig.
Stort tack (TACK)!
Nu hoppas jag innerligt att det kommer att kunna lösa sig även för Dig Roggesnell. Jag tror nog att någon här inne kan ge Dig den hjälp Du behöver. En koll bara:
Nu skall jag gå över till petriO:s länk och se om jag vågar installera dagens annonserade uppdatering
eller om jag får gräva fram gurras notering igen.
Ha det gott, Ubuntuvänner
Hälsar Br Tuck
Ja Du ahlsperra, jag satt som Du och bara undrade ......
Jag vågade inte nämna något till hustrun i morse när min dator bara var död. Så mycket gott som jag snackat om min Ubuntu .... F-N!!!! Jag höll tyst. Jag trodde att jag fått hem ett virus som fejkade gårdagens nedladdning. Som jag har skrämt gumman för att hon skall gå över till Ubuntu och där satt jag med havererat OS....

Hela kvällen på jobbet har jag gått och längtat hit in till forumet, för att se om jag var ensam om problemet. I så fall vore det sannolikt ett virus. Döm om min glädje när jag fann denna tråd och att det var en "bugg".
Kan man verkligen glädjas åt en bugg?

Det var gurra72:s tips här ovan som räddade mig.
Stort tack (TACK)!

Nu hoppas jag innerligt att det kommer att kunna lösa sig även för Dig Roggesnell. Jag tror nog att någon här inne kan ge Dig den hjälp Du behöver. En koll bara:
I version, skriver du siffran 0 och inte stort alphanumeriskt, bokstaven O. Det kanske är oförskämt att fråga. Men själv var jag först lite tveksam, men valde numeriskt även framför ubuntu och det blev klockrent.Jag har samma problem, testade gurra72's tips, men jag får "Version '1:1.0.2-0ubuntu10' for 'xserver-xorg-core' was not found." sad
Nu skall jag gå över till petriO:s länk och se om jag vågar installera dagens annonserade uppdatering

Ha det gott, Ubuntuvänner
Hälsar Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
roggesnell
gurra72:s tips var för 64-bits datorer. Därför lyckades jag. Kanske ditt problem ligger där?
Följ petri0:s länk. Där kan Du få mer hjälp om alternativa koder.
Tummen upp för Dig
Br Tuck
gurra72:s tips var för 64-bits datorer. Därför lyckades jag. Kanske ditt problem ligger där?
Följ petri0:s länk. Där kan Du få mer hjälp om alternativa koder.
Tummen upp för Dig
Br Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Den nya uppgraderingen 10.4 som kommer uppe vid klockan fungerade för mig (ATI 8500) fick dock installera om ATIs drivrutiner vilka var inte standard ubuntus grejer.
Uppgraderingen som hette 10.3 orsakade kraschen och originalet var 10.1. Har en teori att deras avsikt var att skicka ut 10.2 men råkade skicka ut nästa utvecklingsversion 10.3. Sånt händer. Stackars de som just då höll på att visa till sina windowspolare hur bra Ubuntu är och visade hur uppdatering fungerar
En dålig dag för Ubuntu och Linux.
Behöver inte gå till ubuntuforums sajtens länkar om GUI fungerar, i annat fall om du har bara prompt kan länkarna på http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=241254 vara lösningen om inte
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
fungerar i prompten.
Jag var också glad att det var en bugg. Visste att den skulle bli fixad inom några timmar.
Hur länge skulle det tagit med Windows?
Uppgraderingen som hette 10.3 orsakade kraschen och originalet var 10.1. Har en teori att deras avsikt var att skicka ut 10.2 men råkade skicka ut nästa utvecklingsversion 10.3. Sånt händer. Stackars de som just då höll på att visa till sina windowspolare hur bra Ubuntu är och visade hur uppdatering fungerar

Behöver inte gå till ubuntuforums sajtens länkar om GUI fungerar, i annat fall om du har bara prompt kan länkarna på http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=241254 vara lösningen om inte
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
fungerar i prompten.
Jag var också glad att det var en bugg. Visste att den skulle bli fixad inom några timmar.
Hur länge skulle det tagit med Windows?

jag råkade åxå ut för att x inte startades kikade in här å sen körde jag sudo apt-get uppgrade så funkade det igen
tur sådana gånger att man har mera än en dator hemma
tur sådana gånger att man har mera än en dator hemma
vart nyfiken på linux os .vill inte behöva köra med windos nästa version
Glöm inte bort din LiveCD? För de flesta bör LiveCDn fungera utan massor med inställningar.
Eller varför inte skapa en partition och installera systern Kubuntu som använder samma /home?
Eller varför inte skapa en partition och installera systern Kubuntu som använder samma /home?
-
Jag har uppdaterat till 10.4 från 10.3. Det funkar fortfarande inte. Förmodligen därför att jag måste installera om druvrutinerna för mitt nvidia geforce fx5600 kort.
Hur gör jag det?
Hur gör jag det?
[quote="ahlzperra"]Jag har uppdaterat till 10.4 från 10.3. Det funkar fortfarande inte. Förmodligen därför att jag måste installera om druvrutinerna för mitt nvidia geforce fx5600 kort.
Hur gör jag det?[/quote]
Har du installerat drivrutiner till ditt kort tidigare eller kör du på standard?
Hur gör jag det?[/quote]
Har du installerat drivrutiner till ditt kort tidigare eller kör du på standard?
-
Jag har både windows 2000 och ubuntu. Jag har nog installerat drivrutiner innan jag installerade ubuntu, men från ubuntu har jag inte instalerat drivrutiner vad jag kan minnas.
ahlzperra: Du skriver att du uppdaterat men uppdatera gärna hela system igen genom att följa alla punkter här: http://www.ubuntu.com/FixForUpgradeIssue
-
Jag konfigurerade om xserver-xorg och nu funkar det igen!!