Network service discovery disabled

Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Network service discovery disabled

Inlägg av Maxim »

Hej efter varje start av systemet får jag upp detta felmedelande
"Network service discovery disabled
Your current network has a.local domain,which is not recommended and incomatible whit the Avahi network service discovery.The service has been disabled"

jag har sökt och letat efter felet men ej hittat något som kan hjälpa mig.. ska säga att jag sitter bakom en router och ett adsl modem. allt verkar fungera endå med internet och dylikt
hur rättar jag till detta?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Network service discovery disabled

Inlägg av johanre »

Personligen skulle jag avinstallerat avahi-utils. Samtidigt kan jag nämna att avahi är och har varit till stor hjälp för dem som har många tjänster (skrivare, delade filareor, etc) på sitt interna nätverk som de lätt vill komma åt. Om du inte har det så avinstallera paketet. Har du det så får du nog fundera lite till.
Maxim
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Maxim »

Johan R-E skrev: Personligen skulle jag avinstallerat avahi-utils. Samtidigt kan jag nämna att avahi är och har varit till stor hjälp för dem som har många tjänster (skrivare, delade filareor, etc) på sitt interna nätverk som de lätt vill komma åt. Om du inte har det så avinstallera paketet. Har du det så får du nog fundera lite till.
Hej jag har inte Avahi-utils på systemet men jag har en massa i Avahi-Autoipd/deamon och dessa paket.. vet inte vilken jag ska ta bort dock..samt att jag vill nog ha kvar skrivar tjänster och dyl.så jag får väl klicka ner den efter varje start då. lite frustrerande dock att man inte kan lösa det på något smidigt sätt  :-\
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo den här avahidemonen får du enkelt bort via

Meny System>administration > Nätverk

Fliken Allmännt och bocka ur Automatisk tjänsteidentifiering.

Sen kan man ha kul med Avahi och göra jordens jukebox  :D

Något på experimentstadiet fortfarande men med Exaile funkar det OK
samt med Itunes från en Windozedator.

http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11414.0.html

Have fun... ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"