Plötsligt problem med bittorrent
Plötsligt problem med bittorrent
Jag har kört ubuntu i ett par veckor nu, utan några större problem. För ett par dagar sedan märkte jag att min internetanslutning var i det närmaste obefintlig beträffande hastighet, vilket påverkar både öppnandet av sidor och torrentnedladdningar.
Efter en "lekmansfelsökning" insåg jag att det var min torrentklient (ktorrent) som orsakade nedsäkningen av hastighet - när jag stänger av ktorrent så går att nyttja anslutningen utan problem.
Är det någon som haft en liknande problem? Märk väl att jag inte haft några som helst problem tidigare, utan det är ett nytt problem. Jag har inte ändrat något när det gäller anslutningar och inte tagit hem något nytt program, men något måste ju rimligtvis ha förändrats.
Efter en "lekmansfelsökning" insåg jag att det var min torrentklient (ktorrent) som orsakade nedsäkningen av hastighet - när jag stänger av ktorrent så går att nyttja anslutningen utan problem.
Är det någon som haft en liknande problem? Märk väl att jag inte haft några som helst problem tidigare, utan det är ett nytt problem. Jag har inte ändrat något när det gäller anslutningar och inte tagit hem något nytt program, men något måste ju rimligtvis ha förändrats.
SV: Plötsligt problem med bittorrent
Ktorrent använder ju sig av din lina, så det e klart det går saktare att surfa
när du har det i gång o tankar torrents.
eller har ja missuppfattat mig nu i din fråga eller?
när du har det i gång o tankar torrents.
eller har ja missuppfattat mig nu i din fråga eller?

Nja det var kanske jag som uttryckte mig felaktigt, och jag förstår att torrentklienten slukar en del av hastigheten
.
Vad jag menade var att det har fungerat bra fram tills för några dagar sedan. När jag nu använder ktorrent - eller någon annan torrenklient - dör nätet. Det är i princip ingen hastighet på nedladdningarna och det går inte att surfa heller.

Vad jag menade var att det har fungerat bra fram tills för några dagar sedan. När jag nu använder ktorrent - eller någon annan torrenklient - dör nätet. Det är i princip ingen hastighet på nedladdningarna och det går inte att surfa heller.
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Har du provat att begränsa bandbredden i torrent-klienten, så att den inte sugger upp all bandredd?
Din ISP justerar hastigheten olika för olika trafik?Danjehl skrev: Vad jag menade var att det har fungerat bra fram tills för några dagar sedan. När jag nu använder ktorrent - eller någon annan torrenklient - dör nätet. Det är i princip ingen hastighet på nedladdningarna och det går inte att surfa heller.
Om du inte använder något alls o kör ett TPtest, får du lika
dålig hastighet då med?
dålig hastighet då med?
Ska köra ett tptest igen, men saken är att jag inte är missnöjd med hastigheten i övrigt, när jag inte har en torrentklient igång och bara ska hämta något paket med synaptic eller dyl. Då funkar det som det ska.
ktorrent är sänkt till 500kb/sec från installation oxå.
den får du höja själv så du får lite mer fart på dina nerladdningar.
under settings--> configure KTorrent--> både under downloads o general
den får du höja själv så du får lite mer fart på dina nerladdningar.
under settings--> configure KTorrent--> både under downloads o general
Jag ska testa runt lite och se om jag kan få det hela att funka som tidigare åtminstone. Tack för tipsen