behöver råd om monitor

pulchr

behöver råd om monitor

Inlägg av pulchr »

Hej!

Första posten och jag behöver lite tips. Det är så att jag för tillfället har en Samsung CRT monitor som tar upp alldeles för stor plats på mitt skrivbord. Skärmen ger väldigt bra bild och fungerar i både Win XP & Ubuntu (dualboot). Men nu ska jag köpa två stycken tunna skärmar som ska stå bredvid varandra.

Av någon anledning så misslyckas Windows XP ungefär varannan boot att identifiera skärmens modell och kör den då som standardskärm i 60Hz, vilket är extremt irriterande. Jag kan gå in i ATIs kontrollpanel och tala om för den att det är en Samsung SyncMaster 959NF, men sånt trams ska man inte behöva göra.

Med tanke på att hårdvarustödet i Linux varierar med tillverkaren (jag har ett X-FI och har fått betala för det...) så tänkte jag höra med er därute vilka tillverkare av skärmar ni kan rekommendera?

Läste en tråd här med någon som haft en väldig otur med Fujitsu-Siemens, så det tänkte jag undvika.

Någon som använder Samsung och som det fungerar bra för t ex?

Extrafråga: Behöver man tänka på något speciellt angående skärmval om man nu var korkad nog att köpa ett ATI kort (Radeon X1900GT)?
Användarvisningsbild
HOLMEN
Fadder
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: behöver råd om monitor

Inlägg av HOLMEN »

Skärmar brukar väl egentligen vara bland de minsta problemen när det gäller hårdvarustöd. Jag har aldrig haft problem och skulle du på något konstigt få det så går det att fuska upp Hz och upplösning. Jag tror absolut inte att det är några problem.

Men om  du VERKLIGEN vill vara säker så köp en HP eller Samsung. De är väldigt positiva för Linux så det ska inte vara nåt alls då.

Det som du vill funkar garanterat. Finns massor med guider där ute får sådana ändamål.
Ubuntu-användare sedan 2005.
Del av Core apps Dev
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: behöver råd om monitor

Inlägg av Hund »

Samsung 740BF har jag. Helt underbar skärm. :)

Edit:

Välkommen till forumet!
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"