Formatering och partitionering innefrån ubuntu

Dixon

Formatering och partitionering innefrån ubuntu

Inlägg av Dixon »

Jag skulle vilja förbereda ett dualboot-system (nu kör jag bara ubuntu), dvs formatera och lägga upp partitioner för att sedan kunna installera windows och ubuntu. Jag har försökt med gparted men det programmet vill inte hjälpa mig. Finns det något annat program som kan göra detta för mig?
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Formatering och partitionering innefrån ubuntu

Inlägg av DeepThought »

Saken är den att du inte kan ändra storlek på, partitionera om och/eller formatera monterade partitioner/hårddiskar. Det betyder att du måste avmontera dem först, vilket är svårt om du t.ex. vill förändra din root-partition (om inte omöjligt, så iallafall inte att rekommendera).

Istället kan du starta upp med LiveCDn och starta GParted därifrån (eller ladda ner en GParted-liveCD och köra med den). Det fungerar utmärkt! Se bara till att ta rätt hårddisk/partition ;)

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Dixon

Inlägg av Dixon »

Tack för tipset, jag skall testa live-cd:n  :)
Dixon

Inlägg av Dixon »

Jag skulle behöva lite ytterliggare hjälp. Jag laddade ner gparted live-skiva men då jag inte hittade en fungerande cd att bränna den på testade jag med min ubuntu-liveskiva istället. När jag startade gparted så ville den inte formatera till ntfs, den säger att enhet eller resurs upptagen. Nu vill inte mitt installerade ubuntu starta heller men det är i och för sig inte så viktigt eftersom jag ändå tänkt att ominstallera allting. Vad göra?
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Vad vill du göra?
Få igång Feisyn igen eller radera allt och börja från början?
Eller har du data som du vill rädda först?
Dixon

Inlägg av Dixon »

Tack, jag löste det till slut. När jag körde gparted och valde att formatera en partition så öppnade programmet av någon anledning katalogen till enheten. Så det enda jag behövde göra var att stänga ner fönstret innan formateringen kunde starta. :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"