Script som sparar e-mail attachment till disk

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
perhagge

Script som sparar e-mail attachment till disk

Inlägg av perhagge »

Jag får vid jämna mellanrum mail med bifogade filer. Filerna skulle jag vilja spara till ett bibliotek i home. Detta skulle jag vilja göra med ett script som körs med cron.

Jag har telia så det är pop för att kolla mailen. Mailet kommer från en specifik avsändare och det är endast dessa mail som berörs.

Jag har installerat postfix. Vad mera behövs för att kunna åstadkomma detta, finns det något terminal mail program som man kan använda.

Det är mail från geocaching.com med .gpx filer som jag ska ta imot, för dom som vet vad geocaching är.

Tacksam för hjälp i rätt riktning.

/Pär

EDIT 1: Glömde , kör dapper server version. endast terminal. Används som webserver.
Senast redigerad av 1 perhagge, redigerad totalt 12 gånger.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Script som sparar e-mail attachment till disk

Inlägg av Lars »

Kika på fetchmail och procmail.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Mutt kanske också går att använda...
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
perhagge

Inlägg av perhagge »

Installerade fetchmail och la till en rad med poll till mitt telia pop konto. Installerade sen mutt och fick fram mail från telia där. I det här läget hade jag inte skapat någon .muttrc i home katalogen. Efter lite googlande hittade jag några rader som jag la till i .muttrc som jag även skapade då, för att kunna skicka mail. Kan nu skicka mail från mutt, men får inte fram nya mail skickade till e-mail adressen. Kollade fetchmail logen och den säger att det finns meddelanden på kontot, men det verkar inte som om den tar hem dom, eller så hittar inte mutt dom.

I fetchmail använder jag "keep" för att spara meddelanden på telia servern.

Vad kan ha hänt?

/Pär
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"