Samba hjälp, Olika konton med olika rättigheter till samma mapp (från windows)
-
- Kontakt:
Samba hjälp, Olika konton med olika rättigheter till samma mapp (från windows)
Hej, Jag håller på att göra om min windows fil server till en linux (äntligen).
Men mitt problem är utdelningen av filerna, jag har ju vissa i familjen som inte ska se/komma åt alla mappar.
Samt att jag skule vilja att bara jag har skrivrättigheter till alla mappar medans de andra bara har läsrättigheter.
hur gör jag detta?
Men mitt problem är utdelningen av filerna, jag har ju vissa i familjen som inte ska se/komma åt alla mappar.
Samt att jag skule vilja att bara jag har skrivrättigheter till alla mappar medans de andra bara har läsrättigheter.
hur gör jag detta?
SV: Samba hjälp, Olika konton med olika rättigheter till samma mapp (från window
Denna länken kanske hjälper dig med rättigheterna.
http://ubuntu-se.org/Wiki/Samba?highlight=%28samba%29
-
- Kontakt:
SV: Samba hjälp, Olika konton med olika rättigheter till samma mapp (från window
Den hjälpte mig inte riktigt som jag hade tänkt men kom nog på ett annat sätt att lösa det. Om jag gör ett "läs" konto och i det mountar och delar ut /media/utdelat som bara har läsrättigheter så kan jag ju till mitt konto dela ut /media med skrivrättigheter. Borde inte det funka?zenbios skrev: Denna länken kanske hjälper dig med rättigheterna.
- danno
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
Hittade exemplet nedan, har inte provat själv...
Detta skall göra utdelningen readonly utom för medlemmar av gruppen staff
att bara dela ut saker till "sig själv" kan man göra med att peta in valid users = jag
det går även att ange flera, separerade med mellanslag: valid users = jag du hon han
Detta skall göra utdelningen readonly utom för medlemmar av gruppen staff
Kod: Markera allt
[public]
comment = Public Stuff
path = /home/public
public = yes
writable = yes
printable = no
write list = @staff
det går även att ange flera, separerade med mellanslag: valid users = jag du hon han
-
- Kontakt:
danno skrev: Hittade exemplet nedan, har inte provat själv...
Detta skall göra utdelningen readonly utom för medlemmar av gruppen staffatt bara dela ut saker till "sig själv" kan man göra med att peta in valid users = jagKod: Markera allt
[public] comment = Public Stuff path = /home/public public = yes writable = yes printable = no write list = @staff
Nu börjar vi komma nån stans

-
- Kontakt:
SV: Samba hjälp, Olika konton med olika rättigheter till samma mapp (från windows)
Nu har jag fått skrivskydet att funka så bara admin konton kan få skrivrettigheter. Men jag skulle vilja att utdelningen blir dold och inte går att öppna för icke admin konton.
Typ /carlos öppen och skrivbar för admin konton
/carlos/media öppen för alla
med öppen menar jag att det ska genom samba delningen vara synlig. Någon som har nått tips, provade runt med olika alternativ som "write list = @staff" fasst ""public list = @admin" men det funka inte.
Typ /carlos öppen och skrivbar för admin konton
/carlos/media öppen för alla
med öppen menar jag att det ska genom samba delningen vara synlig. Någon som har nått tips, provade runt med olika alternativ som "write list = @staff" fasst ""public list = @admin" men det funka inte.
Om du menar att när man klickar in sig på linuxdatorn från windowsdatorn, ska den öppna mappen synas? I så fall lägger du till
Då ska den synas.
browseable = yes
- danno
Kan det bero på att katalogerna ligger i varandra?
borde inte vara så, men vad händer om du "lyfter ur" media så att den inte ligger i carlos/ ?
Jag brukar ibland dela ut tomma kataloger, som jag monterar saker i vid behov:
utdelad tom katalog: /home/media
innehållet: mount --bind /home/carlos/media /home/media
borde inte vara så, men vad händer om du "lyfter ur" media så att den inte ligger i carlos/ ?
Jag brukar ibland dela ut tomma kataloger, som jag monterar saker i vid behov:
utdelad tom katalog: /home/media
innehållet: mount --bind /home/carlos/media /home/media
Jag vet inte, men anar att det nog kan vara så. Rättigheterna blir välan lite röriga. Jag hade nog gjort flera olika kataloger, och lagt dessa i /home/.
-
- Kontakt:
SV: Samba hjälp, Olika konton med olika rättigheter till samma mapp (från windows)
hittade hjälpen här http://www.brennan.id.au/19-Network_File_System.html
vart ganska enkelt la en linjen valid users = så funkade det prima, utdrag ur min smb
Så nu så kommer alla åt mappen Media medans endast eriksson25 kontot kommer åt Allt mappen. Och dessa ligger
/carlos/Allt/Media
Men tack för alla förslag och jag hoppas att nån som har samma problem kan få hjälp.
vart ganska enkelt la en linjen valid users = så funkade det prima, utdrag ur min smb
[Allt]
path = /home/eriksson25
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = no
write list = @admin
valid users = eriksson25
[Media]
path = /home/eriksson25/Media
available = yes
browsable = yes
public = yes
writable = no
write list = @admin
/carlos/Allt/Media
Men tack för alla förslag och jag hoppas att nån som har samma problem kan få hjälp.
- danno
Bra att du fick till det!
Skall nog göra något liknande själv, vid tillfälle.
Skall nog göra något liknande själv, vid tillfälle.
Fint att det ordnade sig.