hjälp med scroll + diamanten

erik_aslin

hjälp med scroll + diamanten

Inlägg av erik_aslin »

hej igen.

Jag har tre frågor som rör skrivbordseffekter

1. Innan jag installerade beryl innebär alt + muscroll att man scrolla lugnt och fint. medan nu innebär det att det aktiva fönstret blir transparant. Båda funktionerna är bra, vet någon hur jag kan komma åt att använda den lugna och fina scrollning samtidigt som jag har beryl igång?

2. Jag hörde av en bekant att med ubuntu kan man zooma ut ur skrivbordet för att få upp en fler sidig diamant (där sidorna så klart är de olika skriborden) och sedan snurra på den och välja fritt. Det låter så otroligt häftigt men jag har inte lyckats hitta den än. Vet ngn vad jag pratar om och kan tipsa mig?

3. Nu innebär att dra muspekaren längst upp till höger att skrivbordet zoomas ur och man får välja mellan aktiva fönster, Visst en trevlig funktion men väldigt störigt eftersom den ligger så nära "avsluta program-krysset". Vet ngn hur jag ändrar detta eller tar bort funktionen?

tack!
Okänd

SV: hjälp med scroll + diamanten

Inlägg av Okänd »

För att ibörjan gå vilse bland alla inställningar så kan man
installera simple paketet.

sudo apt-get install beryl-settings-simple

Meny Program Systemverktyg  > kolla även Advanced !

1. Du kan knäppa av Opacity eller transparens inställningen via

Visuella effekter > Opacity osv > fliken shortcuts o bindningar.

2. Är inte riktigt med , du snurrar på kuben om du går ut på en fri yta och scrollar med musrullen  eller  Ctrl-Alt>vänstermusknapp...

3. General Options > Shortcuts/Genvägar > Fliken Screen Edges, Skärmhörn

Fritt översatt för jag kör SVN av Beryl  ;)
erik_aslin

Inlägg av erik_aslin »

hej, jag är ledsen men jag är verkligen en novis. jag efterfrågar två förtydligande och svar på en ny fråga

2. finns det ingen möjlighet att ha använda båda? fast på olika kommandon då?

3.. vad menar du med general options? hittar ingen sådan. har f.ö. på svenska.

ny fråga: När jag skriver detta så får jag nästan alla ord rödmarkerade, understrykning. alltså för att de är felstavade. Jag har nordic remix skivan, feisty 7.04. hur fixar jag detta?

Stort tack!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo du kan definiera vad du vill via keybindings... töm fältet och testa.

Nu är många upptagna men kanske  Alt > uppåtknapp för transparens...?  (utan att kolla)
Du får testa själv.

General Options > Allmänna inställningar, nu kan man ha gjort om det här för jag
kör 0.3.0SVN men det borde finnas där.

Hursomhelst finns "Hot Corners" i simple inställningen.

Angående rättstavning så har du nog inte kompletta språkpaket installerade.

http://ubuntu-se.org/drupal/node/256

:)
erik_aslin

Inlägg av erik_aslin »

nu fungerar allt förutom rödmarkeringarna. När jag högerklickar på t.ex. ordet förutom så får jag upp en massa engelska alternativ. Hur gör jag för att ställa in datorn så att svenska språket ska gälla?

Jag har installerat svenska under system - administration - språkstöd

Sen har jag en ny fråga också. Titt som tätt när jag sitter och skriver så kommer jag åt musplattan (jag har en laptop) och då klistrar datorn in en snutt text som den själv har hittat ngnstans. Detta är helt sjukt och gör mig vansinnig. Det är alltså ingen text som jag tryckt ctrl c utan bara som jag har läst eller markerat nyligen.

Tack så mkt!
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det här kanske är något:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=271052

Sedan kan du stänga av rättstavningen om du går in i Redigera -> Inställningar -> Avancerat och kryssar ur en ruta där. Du kan säkerligen ändra språket också, men jag lyckades inte med detta.

Om du är nyfiken på vad jag försökte med, men inte fick att fungera, så kommer det här:
Om du skriver in about:config i adressfältet, och sedan skriver "spell" (utan"") i Filter-rutan så bör en rad där det står "spellchecker.dictionary" dyka upp. Jag antar att värdet på den borde gå att ändra till sv-SE, men det fungerade inte för mig, så antagligen skall man installera någon ordlista också :-\
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"