Hjälp att komma igång med Wine

ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Hjälp att komma igång med Wine

Inlägg av ycc »

Hej,

jag har just installerat Wine. Jag vill köra ett Windows program som heter Wenlin. Enligt flertalet Googlade länkar finns förhoppningar att det skall funka:
08/10/2003 Wine has advanced enough to run Wenlin, and it does it quite well. I'd give it about 90%, but this is enough for me to not bother using it in Windows under ...
Som jag ser det är Wenlin mycket robust och har en föredömlig struktur. Man behöver inte installera om man inte vill. Bara kopiera mappen (med några undermappar) och starta .exe filen. Så enkelt har det funkat sedan Win95.

Det enda jag hittills har provat är:
1. Från directoriet där wenlin.exe ligger:
wine wenlin.exe
Wenlin startar inte, man får bara tillbaka terminalpromptern.
2. winecfg
Jag har provat att ändra Windowsversion, felbeteendet är dock samma. Det verkar också som om någon emulator för ljudkortsdrivrutin (?) har installerats, men det vet jag inte om det skett på rätt sätt. (Jag behöver i alla fall inte ljud.)

Jag är inte alls van att köra Wine (eller Linux) så jag hoppas att jag kan få några idéer i forum om hur man brukar angripa Wineproblem. Mycket troligt kan jag ha missat något grundläggande, det är första gången jag kör Wine.

Tacksam för förslag :)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 13 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

SV: Hjälp att komma igång med Wine

Inlägg av Dick Lundberg »

En sak du kan prova är att starta programmet direkt från filhanteraren, genom att dubbelklicka på programfilen. (Det kräver att du har exe-filer associerade med Wine.) an tycker att det inte ska vara nån skillnad att stå i en terminal och skriva "wine *.exe" men av någon anledning är det så. Sedan har du lite grafiska inställningar i winecfg.exe du kan laborera med. Man kan tex ändra om Ubuntus fönstersystem ska bossa över wine-programmen eller inte och det är värt att testa. Sedan tycker jag att du ska gå in på http://winehq.org ch söka på programmet du försöker köra i deras AppDB. Där brukar man hitta tips på hur man ska få igång ett visst program.

Well... God lycka! Jag har själv svurit högt över Wine många gånger men nu när jag blivit kompis med det fungerar i stort sett alla mina windowsspel och det är jag superglad för.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

SV: Hjälp att komma igång med Wine

Inlägg av ycc »

Dick Lundberg skrev: En sak du kan prova är att starta programmet direkt från filhanteraren, genom att dubbelklicka på programfilen. (Det kräver att du har exe-filer associerade med Wine.) Man tycker att det inte ska vara nån skillnad att stå i en terminal och skriva "wine *.exe" men av någon anledning är det så.
Respekt, Dick!  :) Tipset gjorde att programmet kom upp. De basala funktionerna går att använda.

Kanske det är en sak som gör att många av oss tycker datorer är intressanta, man hittar ibland lösningen där man inte först förväntade? - Jag provade förstås omedelbart samma metod på min Realplayer som har samma felbeteende (typen "inget händer"), fast utan Wine, men där hjälpte det inte.

I/O verkar lite speciell i Wine. Wenlin kan inte skriva till Ubuntu (eller Windows) partitioner. Inte FAT32. NTFS-3g är installerat. Det går inte att klippa/klistra från några Ubuntuprogram jag testat in i Wenlin. Man kan med lite jobb klippa FRÅN Wenlin till Ubuntu och låta Wenlin LÄSA filer från Ubuntu-disken, så det är i alla fall en början.

Tack för ett avgörande tips.

Förslag till moderator: Var snäll sätt inte "LÖST" på tråden ännu. Alla funktioner går inte ännu.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 13 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"