Rooträttigheter med grafiska program?

CMagnusB

Inlägg av CMagnusB »

Hej

Jag skriver en uppsats för att hjälpa lärare på t ex mediaprogrammet att komma igång med en labbserver. Dvs en nybörjar lärare skall kunna sätta upp en LAMP eller WAMP server.

Eftersom detta är en lärarkonfiguration för klassrummen, så kommer jag att rekommendera att installationen ghostas och därmed görs redo för att använda på alla elevdatorer. Så root-lösenordet kommer att vara tillgängligt för alla till att börja med. Ingen av datorerna kommer att nås från resten av skolnätverket, och lärarna som är min referensgrupp vill lära eleverna att ta ansvar för att samarbeta och inte förstöra för varandra. När jag var nästan klar med grunden, så föreslår min handledare att jag skall titta på ubuntu istället för Fedora. Jag tror att tanken med att byta til ubuntu är i linje med denna tanke.

Så nu är det vid första anblicken så att jag måste skriva om det mesta. T ex sudo istället för att logga in som root. För att få lärarna att känna sig trygga i båda miljöerna, så har jag använt mycket av grafiska filhanterare, och med root så ser lärarna alla mappar osv. men jag börjar tröttna på att behöva skriva hela installationen som ett dos program pga sudo.

Den enkla vägen är att säga till min handledare att ubuntu är olämplig, men någon kanske kan enkelt berätta för mig hur jag jobbar med su/root rättigheter i filhanteraren.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hej och välkommen CMagnusB!

Som jag förstod det så vill du ha möjligheten att köra grafiska program som "rootanvändare", isåfall skall du testa att köra gksudo programnamn (om det är Ubuntu, i Kubuntu är det kdesu istället). På så vis kan du enkelt lägga in en programstartare t.ex. i menyn: "Nautilus (root-rättigheter)" och som kommando i startaren köra gksudo nautilus (kanske gksudo nautilus --browser eller vad den flaggan nu är?).

Har jag förstått din önskan rätt då? :-\

(Jag flyttar ut frågan som en ny tråd)

EDIT: om det skulle underlätta mycket så går det att aktivera root-användaren i Ubuntu också, kan ej komma på exakt hur, sök på forumet eller så (jag skall kolla upp det med en gång).

EDIT2: den är hopplöst utdaterad, men kolla in http://ubuntu-se.org/Wiki/RootSudo sålänge! Tror att instruktionerna gällande aktivering av root-användare gäller fortfarande!
Senast redigerad av 1 DeepThought, redigerad totalt 19 gånger.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
CMagnusB

SV: Rooträttigheter med grafiska program?

Inlägg av CMagnusB »

Hej

Tack för hjälpen. Har man bara en liten ledtråd hur man skall göra så hjälper det enormt. :D
Jag vill tacka för hjälpen genom att skicka med en länk: http://www.psychocats.net/ubuntu/graphicalsudo där författaren (på engelska) utvecklar lite om vilka problem man kan hamna i beroende på om man kör sudo eller gksudo (kdesu).

Edit 1: För att få en bra beskrivning av filrättigheter så fortsätter författaren med följande
http://www.psychocats.net/ubuntu/permissions där man får veta mer om man t ex kör Kubuntu eller xubuntu.

mvh
CMagnusB
Senast redigerad av 1 CMagnusB, redigerad totalt 12 gånger.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"