migrering av inställningar från windows

ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

migrering av inställningar från windows

Inlägg av ehnar »

Har försökt att surfa runt och hitta något om migrering av data från XP till Ubuntu, men inte lyckats.

Installerade Ubuntu FF 7.04 (Nordic...) , och fyllde i att den skulle migrera intställningar för mail & Firefox, men när installationen var klar fanns de inte med.

Hur kan jag göra för att få tag på dessa inställningar från NTFS-partitionen? Finns det något enkelt knep? Terminal "hacka" eller finns det något snyggt skal att jobba i? Eller går det för bokmärken att göra "drag-n-drop"?
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

SV: migrering av inställningar från windows

Inlägg av Jarulf »

Bokmärken är hyfsat enkelt att fixa in.

Om du i Firefox väljer att importera bokmärken kan du bläddra dig till din Windows-partition, sen gå in i Documents and Settings\Användarnamn\Application Data\Mozilla\Firefox\Profiles\profilnamn\bookmarksbackup och välja den med nyaste datumet.

Detta förutsätter då att din Windows-partition finns monterad i Ubuntu, vilket borde ske automagiskt. Har den inte blivit mountad finns det massor av information om hur man löser sånt både på forumet och i dokumentationen.
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/159
Bild
ehnar

Inlägg av ehnar »

Funkade finfint att importera bokmärkena :D tack!

Men... Hur gör jag för Thunderbird då?
Det verkar inte lika enkelt...
Hamnar bara på lägg till konto. rss osv...
Hur gör jag för att importera där? Det verkar ju tungt att behöva skriva in allt från början....
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Thunderbird har jag inte den blekaste om hur man fixar runt med, använder mig bara av Gmail...

En snabb googling gav dock detta, kanske värt att prova:

http://www.krog-madsen.dk/wp/2006/09/23 ... -to-linux/
Bild
ehnar

SV: migrering av inställningar från windows för Thunderbird

Inlägg av ehnar »

Hmmm

det står :
"First step is to set up a new profile in Thunderbird. This will get stored under “~/.thunderbird/xxxxxxxx.default” (where xxx is some kind of hash value). Next, copy all files from the Windows profile (under Documents and Settings/Application Data/Thunderbird/xxxxxx.default) into the Linux profile. This may or may not include your mail folders, which by default are stored under the profile, but may be customized. In my case, the mail folders were on another drive accessible to both Windows and Linux, so I just let them stay there.

In the profile data is a file called prefs.js. This include the setup of email and newsfeed accounts. In this file are paths to the mail folders. In the Windows profile, these point to something like C:\…\…\. These obviously do not work under Linux, so edit all occurrences to the new path, e.g. something like /home//.thunderbird/xxxxxxx.default/… Make sure the profile and mail folders are read and writeable."

Om jag går i filbläddraren, var hittar jag mappen i linux som motsvarar ~/ ?

För en newbie å windows-nisse är det ju enklaste vägen att gå, via filbläddraren, men ~ tecken används ju inte av windows... så var är det? Resten verkar ju vara föjbart, men det gäller ju att komma igång ;)
Senast redigerad av 1 ehnar, redigerad totalt 12 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

~ motsvarar hemkatalogen.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
ehnar

SV: migrering av inställningar från windows av Thunderbird

Inlägg av ehnar »

ok tack, men... vilken mapp ska det kopieras in i då, är inte riktigt med där...

Det finns  redan thuderbird mappar under
/usr
/var/lib
/usr/share
/usr/share/doc
/usr/lib
/etc

Är det någon av dessa, eller ska jag skapa en ny?
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Så dom hade inte skrivit vilken katalog det skulle kopieras till. Det var värst.

I Linux sparas ofta inställningar och dylikt under kataloger som heter nåt i stil med .programnamn under din hemkatalog. Bläddra dig fram till din hemkatalog och leta efter en katalog som heter nåt i stil med .thunderbird, eller så kanske inställningarna ligger i .mozilla.

Någon som kör thunderbird kanske kan svara?
Bild
ehnar

SV: migrering av inställningar från windows av thunderbird

Inlägg av ehnar »

mapparna heter mozilla.thunderbird allihop, lagrade under strukturerna beskrivna tidigare. Är det det som menas med .thunderbird, eller ska mappen heta /.mozilla.thunderbird då?

Jag har iofs outlook express som jag skulle kunna importera från, men frågan kvarstår ändå hur...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Mappen heter så här, i vilken de olika kontona förvaras

/home/plun/.thunderbird/6mczpxrn.default/Mail

6mczpxrn.default  är då ett slumpat mappnamn pga säkerhet.

Via Nautilus och Ctrl-H så ser du då dolda mappar som börjar med en punkt.

Enklast sedan så skapar du dina mailkonton och koiperar sedan mailen
till kontot.  Du ser hur mapparna skapas under Mail

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

~/.thunderbird/xxxxxxxx.default

motsvarar

/home/ehnar/.thunderbird/xxxxxxxx.default

eftersom ~/ motsvarar /home/ehnar/ (eller vad för användarnamn du nu har på din ubuntumaskin)

För att se gömda mappar (.nånting) i Nautilus (filhanteraren i Ubuntu) trycker du <Ctrl>+<H>. I terminal är det "ls -a" som gäller.

För att börja ska du alltså skapa en ny profil i Thunderbird på Linux. Denna kommer att få en egen katalog under /home/ehnar/.thunderbird/yyyyyyyy.default.

Sen ska inställningarna kopieras från Windowsinstallationen till Linuxinstallationen. Detta kan göras från terminalen eller via nautilus, vilket man är mest bekväm med. Med terminalen blir det såhär:

Kod: Markera allt

cp -r /sökväg/till/windowsdisken/Documents\ and\ Settings/Program\ Data/Thunderbird/xxxxxxx.default/* /home/ehnar/.thunderbird/yyyyyyyy.default
-r gör ett rekursivt anrop, dvs tar alla underkataloger under xxxxxxx.default. Sökvägen kan behöva modifieras. Enklast gör du genom att använda autokompletteringsmetoden genom att trycka <Tab> två ggr. och få alternativen listade. Mellanslag (Documents and Settings) måste föregås av en "\" eftersom det är ett specialtecken för filnamn. Om du använder autokompletteringen så sköts detta automatiskt.

EDIT: plun hann före. :)
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 12 gånger.
ehnar

Inlägg av ehnar »

Tack! Funkade finfint :D Tog det jag var van vid, filbläddraren ;) får väl lära mig hantera terminalfönster med sudo och apt m.m. det verkar ju vara bra att kunna.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"