Hur kommer det sig att det är så låga versioner på så många program, de är spridda, de används, och de fungerar, till en viss del, ibland. Har nog inte sett motsvarande låga versioner bland windowsprogram.
Jag frågar detta efter som jag är lite osäker på hur/när man bör göra uppräkningen.
Själv så brukar jag använda mig av Major.Minor.Release.Build, med fullstäningt godtycklig uppräkning.
Det nuvarande projektet har version Sub 0.0.0.0, då jag tycker det är för färskt att räkna upp något, trots att det har gjorts en build eller två.
Finns det några bra riktlinjer att använda sig av?
Deflation på versionsnummer i linuxvärlden? Hur räkna upp...
- HenrikAn
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Deflation på versionsnummer i linuxvärlden? Hur räkna upp...
Bra vet jag inte, men kolla wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Version_numbering
Gillar TeX lite ovanliga versionsnumrering:
[quote]
TeX
TeX has an idiosyncratic version numbering system. Since version 3, updates have been indicated by adding an extra digit at the end, so that the version number asymptotically approaches π. The current version is 3.141592. This is a reflection of the fact that TeX is now very stable, and only minor updates are anticipated. TeX developer Donald Knuth has stated that the "absolutely final change (to be made after my death)" will be to change the version number to π, at which point all remaining bugs will become permanent features.
[quote]
[quote]
TeX
TeX has an idiosyncratic version numbering system. Since version 3, updates have been indicated by adding an extra digit at the end, so that the version number asymptotically approaches π. The current version is 3.141592. This is a reflection of the fact that TeX is now very stable, and only minor updates are anticipated. TeX developer Donald Knuth has stated that the "absolutely final change (to be made after my death)" will be to change the version number to π, at which point all remaining bugs will become permanent features.
[quote]

The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
- John Gilmore
version 1.0.x brukar alltid vara en väldigt stabil release när programmet är i princip klart och det bara är buggfixar kvar.
Windowmaker te.x. är fortfarande på version 0.92.?
Windowmaker te.x. är fortfarande på version 0.92.?
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Att det är så höga versionsnummer i Windows-världen beror nog mycket på att det är marknadsföringsavdelningen som bestämmer, stor skillnad i versionsnummer säljer bättre helt enkelt. För öppen källkod så finns inte samma behov eftersom alla uppgraderar gratis, då kan teknikerna sätta versionsnumret efter hur stor skillnad det är i källkoden.
Själv brukar jag använda x.y.z. Version 1.0.0 är första fullt fungerande släpp, sedan ökar z vid buggfixar, y ökas vid "lite" extra funktionalitet, x ökar vid "mycket" ändrad funktionalitet.
Själv brukar jag använda x.y.z. Version 1.0.0 är första fullt fungerande släpp, sedan ökar z vid buggfixar, y ökas vid "lite" extra funktionalitet, x ökar vid "mycket" ändrad funktionalitet.
Den här tråden fick mig att tänkta på när slackware gjorde ett hopp i versions nummer från 4.0 till 7.0 i ett steg, bara för att inte hammna så långt efter Red Hat ^_^
- DeepThought
Jaha! Är det därför alltså!?gasol skrev: Den här tråden fick mig att tänkta på när slackware gjorde ett hopp i versions nummer från 4.0 till 7.0 i ett steg, bara för att inte hammna så långt efter Red Hat ^_^

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Tack, efter att ha läst och funderat lite kom jag fram till den enda tänkbara lösningen.HenrikAn skrev: Bra vet jag inte, men kolla wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Version_numbering
![]()
Mitt program har med trigonometri, geodesi mm. att göra. Då skall givetvis versioner räknas upp i form av grader, minuter och sekunder. Alternativet är rena pi-kvoter. Men det kändes lite 'upptaget'.
Stegningen görs med exv. 1/20 av (sitt fulla värde + 1) (för att det skall hända lite)
Dvs huvudversionen grader stegas med 18, minuter och sekunder med 3.
Jag får då samtidigt en grafisk presentation med en tårtbit el dyl som visar versionnummer.
Programmet är färdigt när det har gått ett varv...
När jag stegar, det får bli ett senare problem.