Boota från cd och spara data på usbminne?

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Torandi

Boota från cd och spara data på usbminne?

Inlägg av Torandi »

Tjopp!
Jag har fått ett 512 mb usb-minne som jag funderar på bästa användingen för,
först hade jag tänkt ha DSL på det.. men sen kom jag på, tänk om man skulle boota ubuntu från
en live cd, men spara alla inställningar och all data på ett usbminne.
Någon som tror det kan vara möjligt?
(Jag är villig att prova det mesta med usb-minne, har redan formaterat det en massa gånger,och installerat mbr och grub osv :P)

EDIT: Tror jag löste det.. om man satte en e2label som casper-cow skulle det funka.. ska prova nu.
Senast redigerad av 1 Torandi, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Boota från cd och spara data på usbminne?

Inlägg av DeepThought »

Montera minnet som /home vetja! Lite litet, men ändå..

Jag har f.ö. försökt skapa ett USB-minne som går att boota ifrån (LiveCDn på usb-minne), körde (under edgy):

dd if=/dev/hdx of=/dev/sdx --några-bra-flaggor

eller något sådant för att knycka LiveCDn (går givetvis att använda .iso:n om man vill). Har inte hunnit testa än dock, men har du något tips för att göra så att det går att boot:a från minnet? Eftersom du redan lekt runt lite, tänkte jag ;)

Det hade varit fint om vi lyckas med detta, för det kan vara ytterligare ett alternativ till de som idag har problem med att bränna skivan ordentligt, tänkte jag :D
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Torandi

SV: Boota från cd och spara data på usbminne?

Inlägg av Torandi »

Hum.. kommer inte riktigt ihåg hur jag gjorde nu.. det var ett litet tag sen.. men jag lyckades nästan,
jag valde att installera dsl till usb-minnet, och försökte boota från det sen.
Problemet var dock att kernelen inte laddade usb-drivrutinerna förän den hade föränn efter att den hade försökt
mounta root.. dvs den hittade ingen root..
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"