Vart är mina inlägg? del 2

Diskussion gällande forumet
Okänd

Vart är mina inlägg? del 2

Inlägg av Okänd »

I vanlig ordning när Plun har skrivit något felaktigt så har en tråd raderats. Plun postade en guide till att patcha AWN som var direkt felaktig. Då var jag ändå snäll. Posten innehöll inte ett rätt. Jag påtalade detta och posten raderades i vanlig ordning. När ska detta få ett slut?

Plun är vuxen. Han kan stå till svars själv när han skriver felaktigheter. Jag har nu blivit varnad i PM för att jag ledde användaren på rätt spår efter att Plun gett sig in på något han inte behärskade. Moderatorn säger att han nu ska diskutera med Plun om hur posten ska skrivas om!!!

Låt posten vara kvar och på så sätt kanske Plun lär sig att inte posta saker han inte vet något om...
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

SV: Vart är mina inlägg? del 2

Inlägg av TicToc »

Jag tycker att det är bra att ta bort saker som är fel.
Okänd

Inlägg av Okänd »

trixon skrev: Jag tycker att det är bra att ta bort saker som är fel.
Vem bestämmer det?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tragiskt... :P
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Tragiskt... :P
Att du ljuger om att du kompilerat saker som du inte kompilerat?

Ja det är tragiskt...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Moderering TACK... 8)
Okänd

Inlägg av Okänd »

plun skrev: Moderering TACK... 8)
Ska sanningen modereras?
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Sid skrev: Vem bestämmer det?
Jadu, vem vaktar väktarna? Jag tror mig förstå vad du är ute efter. Men samtidigt undrar jag om man behöver ta ett forum/LoCo på så stort allvar. Jag är ny i den här världen, för mig låter det här som överdrivna problem. Jag vill tacka dig för att du rör runt och skapar lite tankeställare, trots att jag ofta får en besk eftersmak av vissa läsningar. Är lite nyfiken på vad som driver dig och som skapar din hängivenhet.
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag sympatiserar med trixons grundinställning. Fast den som vill får väl också ta det hela på allvar? Forum skall väl vara så bra som möjligt. Jag tror vi är överens om att Sids hängivenhet gör att han har mycket att bidra med.

Utan att gå in på något aktuellt fall tycker jag man kan diskutera hur man skall göra om en befattningshavare skulle "klanta sig". Att bara sudda bort det hela går ju mycket stick i stäv med principer om öppenhet. Jag jämför gärna med politik: När Mona köpte Toblerone är det ju självklart att journalisterna inte  bara "suddade bort det". (I.o.f.s. en detalj i politiken.)

Som jag förstått Sids argumentering i andra trådar menar han att om han kritiserar forumledningen så censureras han. Moderering tas ibland till om åsikten är olämplig. Jag tycker att det är en allvarlig anklagelse, en viktig fråga att diskutera.

Jag var lite naiv när jag börjad i forum, jag trodde det var en demokrati med yttrandefrihet, men jag tror inte så är fallet. "Fram med hårdhandskarna" är rubriken på en tråd om moderering, nedan följer ett citat från en befattningshavare inom Ubuntu se:
plun skrev: ... det är ynkedom att man inom Ubuntu Sveriges väggar ska ha rätten att tycka vad man vill.
Jag är av den åsikten att demokrati är viktigare än vilket operativsystem man kör. Jag tror dock att det inte bara är en principfråga. Åsiktsförtryck funkar inte i längden, speciellt inte i västvärlden där vi är vana att kunna säga vad vi vill. Jag tror Ubuntu tappar effektivitet på alltför extensiv moderering och efterföljande diskussioner. Dessutom verkar det ju bli "revolution" ibland, det kostar också kraft. Jag kan inte detaljerna, men det har väl redan varit en "revolution" i Ubuntu se?

Jag undrar om det inte är bättre att låta folk ha sina åsikter. Om några personer ältar samma frågor hela tiden så får dom väl göra det? Det är väl det som är åsiktsfrihet. Beroende på hur man ser deras träta så "håller dom på sin stådnpunkt" alternativt "skämmer ut sig själva". Jag tror forum kanske blir stabilare om man inte undertrycker åsikter.

Den, i det här inlägget, aktuella tråden modererades av DeepThought på ett mycket bättre sätt än vad som vanligen sker: Det fanns en motivering till modereringen, relevant information ur det censurerade hade sparats. Det finns ett löfte om att tråden kommer att låsas upp. Det är ett mycket bra steg, att hänvisa till regler som kan diskuteras.

Men som jag ser det är ändå grundfrågan huruvida vi har rätt att skriva "befattningshavaren xxx har klantat sig". Som jag fattar så är det det som utlöst modereringen, som DeepThought uttrycker det:
"Jag har precis raderat ett antal inlägg, eftersom de handlade om åsiker gällande andra medlemmars kunskaper om hur man patchar, snarare än om den aktuella patchen"

Om Sveriges ledare har vi (som bekant) rätten att säga "Mona har problem med tänkandet."  ;) men, såvitt jag kan förstå, har vi inte motsvarande rättighet i Ubuntu se. Jag tror detta faktum kan missgynna både forumet och operativsystemet.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 11 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Ett litet snabbt svar (har jobbat natt, ska strax gå och krama kudden).

Först en liten länk till forumets regler - inte för att dänga dom i huvudet på någon, utan mer för att dom ska vara lättåtkomliga i tråden.
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10492.0.html

Några av dom raderade inläggen från supporttrådarna bröt mot denna regeln
Att ge sig in i en ny diskussion utan att debattera huvudfrågan är inte tillåtet. Däremot kan vi vara toleranta ifall någon ibland går något off-topic, så länge det inte missbrukas. Inlägg som är off topic kan redigeras utan förvarning och motivering, men om möjligt så försöker vi meddela personen varför dennes inlägg är redigerat med en kort motivering.
Vi är - tycker jag - väldigt toleranta mot OT i trådarna, men när det handlar om supporttrådar så är det viktigt att det inte urartar. Meningen med en supporttråd är att hjälpa en medlem med hans/hennes problem, inte att diskutera ideologiska frågor. Det rör bara till det och är respektlöst mot den som söker hjälpen.

I caféet så har vi tillåtit både mer OT och mer diskussion men där har förekommit en del brott mot denna regel
Det är inte tillåtet att trakassera andra medlemmar eller att ta till personangrepp och smädelser.
Nu är det inte bara Sids inlägg som tagits bort och det finns fler som brutit mot dessa regler. I "stridens hetta" så har det möjligen också försvunnit inlägg som borde varit kvar. Alla inlägg finns sparade och vi försöker nu gå igenom och se hur vi ska hantera dessa. Det finns en del här som vill att dessa inlägg ska tillbaka, men det finns också många medlemmar som hört av sej och som vill att vi ska ta bort betydligt fler. Om ett litet tag kommer väl också LoCo-rådet att finnas på plats och då kommer dom givetvis att få ta del av allt som har hänt.

Jag förstår fullkomligt att det finns önskemål om öppenhet, men även i ett demokratiskt samhälle förekommer det vissa saker som av olika skäl inte delges alla. I samhället finns också en rättsapparat det finns ett polisväsende, det finns lagar och förordningar som måste följas. Även om ett forum inte är lika allvarligt eller lika blodigt viktigt som själva samhället vi lever i, så finns det ändå i samma verklighet.
Ibland måste det ske vissa ingrepp, man kan inte alltid gör precis allt som man vill.  Precis som för lagarna i samhället, så är forumsreglerna inte där för att jäklas med folk, dom är till för att alla - eller i vart fall dom flesta - ska trivas.

Precis som i samhället så måste givetvis alla som har någon form av ansvar få ta emot kritik, men "personangrepp och smädelser" är inte ett bra sätt att göra det på. Tex så framför du själv nu kritik mot oss som administrerar forumet, men du gör det på ett sakligt sätt och genom att framföra argument. Ett sådant sätt att framföra kritik ger tankeställare som kan leda framåt, så att vi blir bättre. Ingen av oss är givetvis felfri.  ;)

En fråga kan jag i alla fall besvara
Jadu, vem vaktar väktarna?
Snart blir det LoCo-rådet!  8)

Ojdå, det här blev visst lite längre än vad jag tänkt. Godnatt eller godmorgon!  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Hej vulfgar

tack för att ni i forumledningen tar er tid att diskutera den här frågan. Det är också trevligt att läsa det du skriver, oberoende av åsikt så är det ju centralt att kommunicera. Bra att reglerna kom fram, det är viktigt att alla, medlemmar och moderatorer, följer dessa. Jag har inte hunnit detaljstudera reglerna ännu.
vulfgar skrev: Vi är - tycker jag - väldigt toleranta mot OT i trådarna, men när det handlar om supporttrådar så är det viktigt att det inte urartar.
Det håller jag med om. Jag är ingen forumräv så jag vill inte avge något slutgiltigt omdöme. Ibland tror jag dock nästan att det ofta kan vara bra att inte skära i dom hetsiga debattrådarna med motiveringen OT. Diskussionen förlorar moment. Om man anser, i motsats till den som delade tråden, att två ämnen hör ihop, så måste man nu följa två trådar och i värsta fall referera i kors mellan dom.

Diskussionen i debattrådarna skall och får ju alltid gå OT ett bra tag, som du säger. Att sedan försöka klippa av på ett "rättvist" ställe är nog oftast omöjligt. Man kommer nog ofta att kritiseras när man skär i en sådan tråd. Om kritiken är riktig eller ej är ibland svårbedömbart och har nästan mindre praktisk betydelse. Det kan uppstå en lång efterföljande diskussion huruvida moderering används för att undertrycka åsikter - och den diskussionen måste ju tas, varje gång den uppstår, anser jag.

(Om dom diskuterande däremot har lite lugnare diskussionsstil så kanske det är lättare att dela tråden. I den situationen hinner alla fatta vad som hänt.)

I dessa ”multitrådar” kommer det då att skrivas saker som inte passar ämnesnamnet. Fast det finns väl åtminstone sökfunktioner som gör att man kan leta i tråden även om ämnesnamnet inte stämmer? (Möjligheten finns ju också att ändra ämnesnmnet i sitt inlägg, det blir kvar i tråden i alla fall tror jag. (Inte som i Usenet.) Vet dock inte om detta är bra?)
vulfgar skrev: ... men även i ett demokratiskt samhälle förekommer det vissa saker som av olika skäl inte delges alla.
Det stämmer förstås, men i detta fall vet jag inte om ett forum har vad som skulle motsvara militär eller annan sekretessbelagd information. I vilket fall vill absolut veta vilken typ av information jag inte har rätt till. Vem anser att jag inte har rätt att se informationen och varför? Måste redovisas. Situationen har ju dock alltså förbättrats, tror jag:
vulfgar skrev: Alla inlägg finns sparade och vi försöker nu gå igenom och se hur vi ska hantera dessa.
zero gravity skrev: ... vi nu flyttat alla modererade inlägg till en öppen del av forumet. ... Nu har vi beslutat om en mkt öppnare moderering ...
Jag tror det är ett bra beslut som fattats. Jag tror att om man postar alla bortskurna inlägg på en låst tavla så vinner forum på det. Dom måste finnas tillgängliga för "meta-diskussioner" om hur moderering sker, tycker jag. Jag tror inte att detta system kommer missbrukas på något sätt. Men det kommer tiden att utvisa.
vulfgar skrev: En fråga kan jag i alla fall besvara
Jadu, vem vaktar väktarna?
Snart blir det LoCo-rådet!  8)
Jag hoppas att LoCo-rådet blir bra. Jag tror att det är viktigt att rådet blir fristående från övriga ledningen. I en viss fråga skulle det ju kunna vara så att alla i Ubuntus ledning hyser likartad åsikt och det gäller ju då att LoCo-rådet, om det skulle anse nödvändigt, har styrkan att gå emot en unison ledning. Annars kommer ju rådet, i sådana situationer, inte att tillföra något.

Trevligt att dessa frågor kommer upp till diskussion  :)
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

oberoende av åsikt så är det ju centralt att kommunicera
Jepp, håller med dej där!

Jag håller fö också med när det gäller OT i rena debatt-trådar. Vi kommer däremot att försöka vara lite fastare när det gäller supporttrådar, antingen genom att dela eller genom att ta bort, det senare är ju inte samma problem nu när alla har möjlighet att se vad som tagits bort. När det gäller debatter kan det vara svårt eller omöjligt att dela även när tråden spårat ur, man får bedöma från fall till fall.

När det gäller sådant som inte skall vara offentligt så kan jag givetvis inte känna till alla tänkbara scenarior, men ett exempel är personlig info av olika slag. Även eventuella varningar är sådant som vi inte går ut med, detta med hänsyn till den medlem det gäller. Om sådant ska offentliggöras är upp till vederbörande själv. Givetvis kommer LoCo-rådet att få information om sådant för att kunna göra en bedömning om det var riktigt eller inte. Förhoppningsvis så skall dock LoCo-rådet inte ha speciellt mycket att göra, men det har varit trevligt att ha haft dom på plats under denna period.

Lite info om LoCo-rådet
http://www.ubuntu-se.org/drupal/?q=node/171
där finns precis det som du var inne på med
Rådsmedlem får inte inneha annat, administrativt uppdrag inom LoCo't.
  :)
En mycket viktig punkt!

Du har väl fö sett att nomineringar pågår till LoCo-rådet http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,10914.0.html
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Skriv svar

Återgå till "Forum"