Ubuntu Feisty Fawn 7.04 Problem :(

Zidichy

Ubuntu Feisty Fawn 7.04 Problem :(

Inlägg av Zidichy »

Tja e ny här, fick se Ubuntu genom en polare som skicka en film om OS:t på youtube

Måste säga att de ser så jävla grymt ut, å ja hoppas de är lika fett som de ser ut å vara  ;D

iaf tankade ner
Skrivbords-cd:

Här laddar du hem de olika versionerna av skrivbords-cd:n, välj "Intel x86" om du är osäker
För AMD64

Denna Pc som jag tänkte jag skulle testa OS:t på har följande hårdvara i sig..

Amd 64 3200+ cpu
2gb ram ( kingston )
8800 gts Pci-e
å ett par hård diskar..

vad som händer är att jag startar cd:n jag brände Ubuntu på allt funkar bra fram tills att jag har klickat på > Start or install Ubuntu  denna bild ( http://www.ubuntu-se.org/drupal/files/u2/start.png ) efter de så förblir min skärm svart å inget mer händer..

så vad gick snett ? tog jag ner fel fil eller vad? ???
Användarvisningsbild
elegantmachine
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

SV: Ubuntu Feisty Fawn 7.04 Problem :(

Inlägg av elegantmachine »

oftast beror dessa problem på att man bränt ison i för hög hastighet. prova ett annat brännarprogram, om du kör nero, i 2x hastigheten.
PC load letter
Zidichy

Inlägg av Zidichy »

jag tog inte fel version av Ubuntu  ::) ?

tänkte jag skulle testa ubuntu-7.04-desktop-i386

om den funka bättre..

btw har de nån betydelse om C:\  har ett OS på sig?
Senast redigerad av 1 Zidichy, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Det är bättre/lättare att köra med 32-bitarsversioner (i386) även om du har en 64-bitarsprocessor (om du inte måste ha 64-bitarsstöd av någon speciell anledning) eftersom en hel del saker är lite svårare att installera på 64-bitarsvarianten.

Sedan så spelar det ingen roll om det finns något OS på disken redan, du kan under installation välja om du vill formatera om helt eller ha kvar delar av hårddisken till det gamla OSet så att du kan köra "dual-boot", d.v.s. att du väljer operativsystem vid uppstart.

Kan dessutom passa på att hälsa dig välkommen till forumet! :D
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Zidichy

Inlägg av Zidichy »

DeepThought skrev: Det är bättre/lättare att köra med 32-bitarsversioner (i386) även om du har en 64-bitarsprocessor (om du inte måste ha 64-bitarsstöd av någon speciell anledning) eftersom en hel del saker är lite svårare att installera på 64-bitarsvarianten.

Sedan så spelar det ingen roll om det finns något OS på disken redan, du kan under installation välja om du vill formatera om helt eller ha kvar delar av hårddisken till det gamla OSet så att du kan köra "dual-boot", d.v.s. att du väljer operativsystem vid uppstart.

Kan dessutom passa på att hälsa dig välkommen till forumet! :D
Tack så mycket DeepThought  :)

ska va jobbig å fråga dig mera saker xD

hur är de med drivers å dylikt...

från nvida´s hemsida ska jag då tanka

Graphics Driver > GeForce 8 Series > Linux x64

ser juh inte direct Ubuntu där ännu :P
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Ubuntu Feisty har en inbyggd funktion för att aktivera proprietära drivrutiner, så du bör inte behöva hämta dem från nVidias hemsida. När du installerat är det bara att starta "Hanterare för proprietära drivrutiner" om du vill använda sådana :)

Om inte det fungerar finns ytterligare sätt att lösa det, men att hämta dem från nVidias hemsida kräver lite pillande, så om du inte vill/måste så  tycker jag att du skall testa de inbyggda metoderna först.

Det finns sedan en hårdvarutavla på forumet, samt två tavlor för de mest besvärliga typerna av hårdvara: grafikkort och trådlösa nätverkskort.
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Zidichy

Inlägg av Zidichy »

DeepThought skrev: Ubuntu Feisty har en inbyggd funktion för att aktivera proprietära drivrutiner, så du bör inte behöva hämta dem från nVidias hemsida. När du installerat är det bara att starta "Hanterare för proprietära drivrutiner" om du vill använda sådana :)

Om inte det fungerar finns ytterligare sätt att lösa det, men att hämta dem från nVidias hemsida kräver lite pillande, så om du inte vill/måste så  tycker jag att du skall testa de inbyggda metoderna först.

Det finns sedan en hårdvarutavla på forumet, samt två tavlor för de mest besvärliga typerna av hårdvara: grafikkort och trådlösa nätverkskort.
tackar =)

lär nog besvära dig rätt mycket om jag får problem xD
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Hej,
Vad har du för moderlokrt?
Min Athlon64 x2 sitter på ett Abit UL8, som använder ULi M1689.
https://lists.ubuntu.com/archives/kerne ... 00596.html
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=934

Trots att trådarna är 2-år gamla så verkar problemet fortfarande aktuellt. Själv kan jag inte få igång AMD64-versionen (i386:an funkar dock finfint).
Precis samma symtom som du: första menyn går bra... Men vill jag gå vidare (oavsett vad jag väljer, t.o.m. boot: live noapic noalpic) så får jag "Loading Linux kernel", "Kernel Live" och *poof* skärmen slocknar, samt att LEDs på tangentbordet börjar blinka.

@elegantmachine: jag föreslår att sånt står på hjälpsidan om CD-brännning.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

PsynoKhi0 skrev: Hej,
Vad har du för moderlokrt?
Min Athlon64 x2 sitter på ett Abit UL8, som använder ULi M1689.
https://lists.ubuntu.com/archives/kerne ... 00596.html
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=934

Trots att trådarna är 2-år gamla så verkar problemet fortfarande aktuellt. Själv kan jag inte få igång AMD64-versionen (i386:an funkar dock finfint).
Precis samma symtom som du: första menyn går bra... Men vill jag gå vidare (oavsett vad jag väljer, t.o.m. boot: live noapic noalpic) så får jag "Loading Linux kernel", "Kernel Live" och *poof* skärmen slocknar, samt att LEDs på tangentbordet börjar blinka.

@elegantmachine: jag föreslår att sånt står på hjälpsidan om CD-brännning.
Hej och välkommen till forumet. :)

Varför vill du köra med 64-bitars versionen?
Som det tidigare nämnts är det väl inte det bästa valet.
Om minnet inte sviker mig så är 64-bitars system tänkt för serverbruk med, för en privatperson är iaf prestandavinsten minimal. :)
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 17 gånger.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Hej och tack :P
Jag skulle vilja köra 64-bitars versionen bara för jag kan ;D
Aja funkar det inte för mig är det kanske bäste egentligen, trots att det kanske inte löser problemet för andra ;)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"