Hallå
Har några filer (filmer) som jag har kopierat över/flyttat till sonens profil/skrivbord, har testat i terminalen med flytta, mv, cp även kört med sudo nautilus och flyttat filerna, men när han loggar in och ska titta på dem så fungerar det inte att öppna dem, vilket prog jag än väljer att öppna dem med så blir det felmeddelanden, vad kan det tänkas vara för fel jag gör? Är det någon rättighet som inte "hänger" med, sonen är ju inte admin på något sätt.
/B
behörigheter vid filflyttning?
- Konservburk
SV: behörigheter vid filflyttning?
Om du kopierar/flyttar med ditt användarkonto så är det fortfarande
ditt konto som äger filerna även om de ligger på sonens skrivbord.
Med sudo så blir "root" ägare, men bara vid kopiering. Vid flytt ändras
inte ägaren
Nu kan du nog inte kopiera dem med sonens konto eftersom han inte
verkar ha läsrättigheter till dina filer.
Du kan antigen ge alla konton läsrättigheter:
Eller ändra så att sonens konto äger filerna:
ditt konto som äger filerna även om de ligger på sonens skrivbord.
Med sudo så blir "root" ägare, men bara vid kopiering. Vid flytt ändras
inte ägaren
Nu kan du nog inte kopiera dem med sonens konto eftersom han inte
verkar ha läsrättigheter till dina filer.
Du kan antigen ge alla konton läsrättigheter:
Kod: Markera allt
chmod a+r filens_namn
sudo chown sonens_konto filens_namn
hej igen
har lite problem med att få till det, är inloggad som sonen, gör chmod a+r på filmen Bilar:
"isak@bengt-desktop:~/Desktop$ chmod a+r Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi
chmod: ändrar rättigheter på "Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi": Operationen inte tillåten
isak@bengt-desktop:~/Desktop$ "
När jag försöker ta "ägarskap" på filen blir det så här:
"isak@bengt-desktop:~/Desktop$ sudo chown isak Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi
sendmail: fatal: open /etc/postfix/main.cf: No such file or directory
Sendmail?? Är jag ute och cyklar?
Ska jag var inloggad i min egen profil och göra ändringarna på filerna för att sen kopiera över dem? Har kommit en liten bit på vägen tror jag, för först när de blev överkopierade hade de ett "hänglås" på sig, borde väl betyda att sonen inte "ägde" filerna, de är borta nu.....
/B
har lite problem med att få till det, är inloggad som sonen, gör chmod a+r på filmen Bilar:
"isak@bengt-desktop:~/Desktop$ chmod a+r Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi
chmod: ändrar rättigheter på "Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi": Operationen inte tillåten
När jag försöker ta "ägarskap" på filen blir det så här:
"isak@bengt-desktop:~/Desktop$ sudo chown isak Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi
Sendmail?? Är jag ute och cyklar?

/B
- Konservburk
Om "isak" inte äger filen, så kan "isak" inte heller ändra läsrättigheterna.bengt__s skrev: "isak@bengt-desktop:~/Desktop$ chmod a+r Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi
Ett konto måste ha speciella rättigheter för att kunna köra kommandon med sudo.bengt__s skrev: "isak@bengt-desktop:~/Desktop$ sudo chown isak Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi
Annars försöker sudo skicka mail till administratören om att någon obehörig pillar
med sådant som de inte ska pilla med.
Du måste med andra ord vara inloggad med ditt eget konto när du ordnar detta.
Om du fortfarande inte lyckas så vill jag veta vad följande ger för utdata:
ls -l ~isak/Desktop/Bilar.2006.Swedish.DVDRip.XviD-ColdLine.avi
Hallå
Nu funkar det, browsade såklart via terminalen från mig till hans skrivbord och gjorde ändringarna på filerna där, tack för tipsen! höjde hans behörighet lite också, default fick inte hans konto "använda ljudenheter" så filmerna gick inte att starta? (om det nu berodde på det)?
Men nu funkar det, tack igen
/B
Nu funkar det, browsade såklart via terminalen från mig till hans skrivbord och gjorde ändringarna på filerna där, tack för tipsen! höjde hans behörighet lite också, default fick inte hans konto "använda ljudenheter" så filmerna gick inte att starta? (om det nu berodde på det)?
Men nu funkar det, tack igen
/B