Problem med installation av Ubuntu v7.04
-
Problem med installation av Ubuntu v7.04
Hejsan!
Är ny inom Linux/Ubuntu och blev bara less på Microsoft när jag köpte Vista uppgradering för 1800kr och Office 2007 Student för 1000kr och sedan kände jag mig nödvändigad att betala 500kr för antivirus+antispyware+brandvägg.
Det slutade med att den versionen jag fick med av min datortillverkare (Microsoft Media Center Edition 2005) som det STÅR är svenskt, egentligen i grund och botten är engelskt.
Min uppgradering till Winows Vista Home Premium kräver först:
A) Svenskt operativsystem som jag inte har även fast jag är i Sverige och datorn inköpt där, datorn säljs som "Vista Ready" också.
B) Saknar drivrutiner till min hårddisk som är SATA (försökt lösa det i ca. 1 dag) sen har jag inte orkat med skiten.
C) Windows Home Premium kan bara uppgraderas (nästan bara iaf.) från Windows XP Home
Iaf. så vill jag testa Ubuntu.
Jag har bränt ut den senaste versionen (7.04) och kollat integriteten via alternativet som finns på cdskivan, inga problem.
Bootar från den, väljer att starta från CD:n, visst inga problem den laddar Ubuntu-loggan med en indikator.
Den bootar länge och sedan kommer det upp ett terminalfönster (som MS-DOS med brist på bättre ord) och massor med text om drivrutiner som laddas etc. kommer fram.
Sedan får jag en kommandoprompt och inget mer händer.
Datorn:
Fujitsu-Siemens Amilo XI 1546
Intel Core 2 Duo 1.83GHz
1GB RAM
120GB HDD SATA
X1800 ATI
Otaliga mängder USB-saker kopplade till datorn
Eftersom jag inte vet vad av all den text som försvinner förbi skärmen som kan vara intressant för er då jag inte kan operativsystemet så v.g. skriv gärna vad jag ska klargöra för jag vill gärna få igång Ubuntu.
Tacksam för svar - TheSwede86
Är ny inom Linux/Ubuntu och blev bara less på Microsoft när jag köpte Vista uppgradering för 1800kr och Office 2007 Student för 1000kr och sedan kände jag mig nödvändigad att betala 500kr för antivirus+antispyware+brandvägg.
Det slutade med att den versionen jag fick med av min datortillverkare (Microsoft Media Center Edition 2005) som det STÅR är svenskt, egentligen i grund och botten är engelskt.
Min uppgradering till Winows Vista Home Premium kräver först:
A) Svenskt operativsystem som jag inte har även fast jag är i Sverige och datorn inköpt där, datorn säljs som "Vista Ready" också.
B) Saknar drivrutiner till min hårddisk som är SATA (försökt lösa det i ca. 1 dag) sen har jag inte orkat med skiten.
C) Windows Home Premium kan bara uppgraderas (nästan bara iaf.) från Windows XP Home
Iaf. så vill jag testa Ubuntu.
Jag har bränt ut den senaste versionen (7.04) och kollat integriteten via alternativet som finns på cdskivan, inga problem.
Bootar från den, väljer att starta från CD:n, visst inga problem den laddar Ubuntu-loggan med en indikator.
Den bootar länge och sedan kommer det upp ett terminalfönster (som MS-DOS med brist på bättre ord) och massor med text om drivrutiner som laddas etc. kommer fram.
Sedan får jag en kommandoprompt och inget mer händer.
Datorn:
Fujitsu-Siemens Amilo XI 1546
Intel Core 2 Duo 1.83GHz
1GB RAM
120GB HDD SATA
X1800 ATI
Otaliga mängder USB-saker kopplade till datorn
Eftersom jag inte vet vad av all den text som försvinner förbi skärmen som kan vara intressant för er då jag inte kan operativsystemet så v.g. skriv gärna vad jag ska klargöra för jag vill gärna få igång Ubuntu.
Tacksam för svar - TheSwede86
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
SV: Problem med installation av Ubuntu v7.04
Vilken fil laddade du ner? Det finns många olika versioner, den du ska köra är ubuntu-7.04-desktop-i386.iso
Koppla även ut så länge onödiga USB-tillbehör.
Koppla även ut så länge onödiga USB-tillbehör.
Senast redigerad av 1 Bossieman, redigerad totalt 9 gånger.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
-
ubuntu-7.04-desktop-i386.iso
Det enda jag har inkopplat nu är min mus via USB (Intellimouse Explorer 3.0) och en kylplatta till laptopen (Akasa).
Det enda jag har inkopplat nu är min mus via USB (Intellimouse Explorer 3.0) och en kylplatta till laptopen (Akasa).
- DeepThought
Det verkar med all säkerhet ha med ditt grafikkort att göra, tyvärr vet jag inte exakt vad man skall göra för att få igång det. Det lättaste är nog att installera med hjälp av alternate-CDn (som inte kräver att du får igång det grafiska gränssnittet, utan använder en icke-grafisk installation) och sedan fixa iordning drivrutinerna för grafikkortet när du väl installerat.
Gå in på lämpligt nerladdningsställe och hämta "Alternate install CD". T.ex. här:
http://releases.ubuntu.com/7.04/
Lycka till!
Gå in på lämpligt nerladdningsställe och hämta "Alternate install CD". T.ex. här:
Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
Nu kom jag längre med ubuntu-7.04-alternate-i386 men nu kommer det upp om jag vill partionera hårddiskar och jag vill ju bara starta cd:n och testa, man måste alltså välja att partionera en hårddisk för att kunna testa operativsystemet från cd:n/ram-minnet?DeepThought skrev: Det verkar med all säkerhet ha med ditt grafikkort att göra, tyvärr vet jag inte exakt vad man skall göra för att få igång det. Det lättaste är nog att installera med hjälp av alternate-CDn (som inte kräver att du får igång det grafiska gränssnittet, utan använder en icke-grafisk installation) och sedan fixa iordning drivrutinerna för grafikkortet när du väl installerat.
Lycka till!
Alternativen jag har att välja på finns här (LÄNK):
http://i180.photobucket.com/albums/x316 ... CT0014.jpg
- DeepThought
Jaha, alternate-skivan är bara för installation
Jag tolkar det som att den inte är intressant just nu då, eftersom du vill testa först?
Hm, eftersom du vill testa måste du alltså köra med LiveCDn, och således får vi se till att komma på ett sätt att få igång den med ditt grafikkort (vilket jag tror är felet) istället.. Jag vet inte riktigt hur det görs (kör själv inte ATI-kort), men har för mig att det skall gå på något sätt

Hm, eftersom du vill testa måste du alltså köra med LiveCDn, och således får vi se till att komma på ett sätt att få igång den med ditt grafikkort (vilket jag tror är felet) istället.. Jag vet inte riktigt hur det görs (kör själv inte ATI-kort), men har för mig att det skall gå på något sätt

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
Vi efterlyser härmed någon som har upplevt problem med ATI-korten och Ubuntu och har en lösning/hjälp att bjuda på!DeepThought skrev: Jaha, alternate-skivan är bara för installationJag tolkar det som att den inte är intressant just nu då, eftersom du vill testa först?
Hm, eftersom du vill testa måste du alltså köra med LiveCDn, och således får vi se till att komma på ett sätt att få igång den med ditt grafikkort (vilket jag tror är felet) istället.. Jag vet inte riktigt hur det görs (kör själv inte ATI-kort), men har för mig att det skall gå på något sätt![]()
-
Har svårt att hitta hur jag redigerar poster som jag redan skrivit, men här kommer iaf. en "lösning".
LÄNK:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=414194
Det man ska göra är alltså att använda alternative cd:n och sedan göra det som står i länken, det verkar alltså INTE att i dagsläget gå att boota från live cd:n utan att behöva installera operativsystemet utan man måste installera operativsystemet.
Edit: Märkligt, på denna post ser jag knappar "Ändra" osv. men inte på den ovan.
LÄNK:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=414194
Det man ska göra är alltså att använda alternative cd:n och sedan göra det som står i länken, det verkar alltså INTE att i dagsläget gå att boota från live cd:n utan att behöva installera operativsystemet utan man måste installera operativsystemet.
Edit: Märkligt, på denna post ser jag knappar "Ändra" osv. men inte på den ovan.
ctrl+alt+f1-f4 någon av f1-f4 är det tror f1, testa det, funkade för mig när min livecd inte vill funka sen så laddade den in altl och bara vips!:D Så det är värt ett försök!TheSwede86 skrev:
Proccesor: Amd Dual Core 4600+ 2,4 ghz
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S
Grafikkort: Geforce 6600 (någonting)
Minne: 2*1024 mb
LJudkort: Creative Auidgy
Bildskärm: iiyama ProLite E1900S