Detta handlar om partionering men det var så grundläggande så jag tänkte att det passade bättre i nybörjarforumet.
1) Om jag skall göra en swap-partition skall den heta /swap eller swap?
2) Om jag fyller i 512 MB så står det sedan att storleken är 508 MB eller något sådant, jag vet att det har något med storleken på bytes att göra (1 KB=1024 bytes) men skall jag skapa partitionen genom att skriva 512 eller behöver jag räkna om det först?
Fråga om swap
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Fråga om swap
Man ska inte behöva skriva in /swap utan istället för att formatera med ex. ext3 så finns även alternativet swap med i listan. Håller du på och installerar om datorn?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Jag försökte göra detta igår men fick aldrig till det, jag hittade aldrig swap i listan så det fick bli en automatisk partitionering. Men jag tänkte göra om det idag så att det blev riktigt från början.
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Var ett tag sen men har för mig att du kan välja att partionera ett växlingsutrymme eller liknande. Sen så är det bara att markera den som swap. Sen så räcker det med att du skriver 512, att det blir 508 är inget att oroa sig för.
Abusus non tollit usum
Tack jag skall försöka med detta!
edit:
Ok nu verkar jag ha fattat lite, jag valde ext3 mountingpoint / 10GB
Sedan valde jag swap 512MB
och till sist ext3 mountingpoint /home -resten
Men spelar det någon roll om jag väljer logical eller primary?
edit:
Ok nu verkar jag ha fattat lite, jag valde ext3 mountingpoint / 10GB
Sedan valde jag swap 512MB
och till sist ext3 mountingpoint /home -resten
Men spelar det någon roll om jag väljer logical eller primary?
Senast redigerad av 1 Dixon, redigerad totalt 9 gånger.
- DeepThought
Nej, det skall det inte göra. Enda skillnaden är att du bara kan ha fyra primära partitioner, där du kan ersätta en primär med en utökad (extended) som sedan innehåller de logiska. Det har att göra med någon begränsning i hur disken hanteras, så man möjliggjorde de utökade partitionerna för att kunna få in ytterligare partitioner.Dixon skrev: Men spelar det någon roll om jag väljer logical eller primary?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...