Styra Internet-access för program ?

hauge

Styra Internet-access för program ?

Inlägg av hauge »

Nu har jag kört linux (ubuntu 7.04) en månad på en dator och börjar få en svag känsla för systemet eller hur det funkar, även om det är tusen frågetecken.

Brandväggen firestarter visade sig vara något bättre än jag trodde (när jag väl läste manualen  :) ). Jag har dock med åren blivit ganska paranoid när det gäller datorer och vill själv bestämma vilka program som får gå ut på nätet.

Då till frågan: Finns det ingen brandvägg/program som t.ex comodo eller zonealarm till linux ? (där man också kan tillåta eller neka program rättigheter att gå ut på nätet).
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Styra Internet-access för program ?

Inlägg av Lars »

Det ska gå med netfilter (--cmd-owner), men enligt man-sidan fungerar det inte på multiprocessorsystem. Jag vet inte om det finns något smidigt sätt att använda detta på heller, om det inte är så att man tycker om att konfigurera netfilter manuellt.

Men generellt skulle jag vilja säga att det finns så mycket social kontroll runt öppen-källkodsprogram så att man inte behöver oroa sig för att de ringer hem.
hauge

SV: Styra Internet-access för program ?

Inlägg av hauge »

okidoki.. som du säger... med öppen källkod o social kontroll så att säga så är risken liten.

Tackar för svaret ..

tråd kan låsas vad mig anbelangar

/mats
Skriv svar

Återgå till "Program - inaktuell"