Extern skärm
-
Extern skärm
Hej
Jag kör Ubuntu Feisty Fawn på en laptop. Jag har en extern som jag förut, då jag körde windows, ofta använde som skärm då jag jobbade hemma.
När jag kopplade in den externa skärmen hittades den automatiskt, men i Ubuntu händer inget. Jag har letat efter nån inställning där man kan välja skärm, men inte hittat nåt.
Nån som vet hur man gör?
Jag kör Ubuntu Feisty Fawn på en laptop. Jag har en extern som jag förut, då jag körde windows, ofta använde som skärm då jag jobbade hemma.
När jag kopplade in den externa skärmen hittades den automatiskt, men i Ubuntu händer inget. Jag har letat efter nån inställning där man kan välja skärm, men inte hittat nåt.
Nån som vet hur man gör?
- DeepThought
SV: Extern skärm
En liten fråga först:
Vad sitter det för grafikkort i datorn? Det kan nämligen skilja lite från grafikkort till grafikkort hur man gör..

Vad sitter det för grafikkort i datorn? Det kan nämligen skilja lite från grafikkort till grafikkort hur man gör..

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
-
Det heter :
Intel Graphics Media Accelerator 950
Intel Graphics Media Accelerator 950
Tror inte att det finns nån inställning i Ubuntu.
Som jag förstått det så är detta hårdkodat i laptopen så att grafikkortet styr grafiken mot den interna o/e externa skärmen/porten. Kombinationerna kan skilja mellan laptopar.
Har du provat med att växla skärm manuellt från laptopen? Brukar vara nån funktions- i kombination med en Fx-tangent?
Funkar inte det så är det nog så att din externa skärm inte kan tolka det som kommer in av någon anledning. Prova t.ex med en lägre upplösning och se om det hjälper.
Som jag förstått det så är detta hårdkodat i laptopen så att grafikkortet styr grafiken mot den interna o/e externa skärmen/porten. Kombinationerna kan skilja mellan laptopar.
Har du provat med att växla skärm manuellt från laptopen? Brukar vara nån funktions- i kombination med en Fx-tangent?
Funkar inte det så är det nog så att din externa skärm inte kan tolka det som kommer in av någon anledning. Prova t.ex med en lägre upplösning och se om det hjälper.
Ja, kolla knappen som föregående talare snackade om.
Sen kan du testa att stänga av datorn en gång, kan vara så att vissa portar, både digitala och analoga kan ha lite problem med att skicka ut signal om de inte hittat någon skärm.
Händer mig varjedag på jobbet och det under os x, så testa.. Det är värt ett försök.
Sen kan du testa att stänga av datorn en gång, kan vara så att vissa portar, både digitala och analoga kan ha lite problem med att skicka ut signal om de inte hittat någon skärm.
Händer mig varjedag på jobbet och det under os x, så testa.. Det är värt ett försök.
-
Nu har jag testat båda metoderna utan framgång.
-
Det här är tyvärr inget trivialt problem. Jag är ingen guru på detta, men så här långt har jag kommit i mina efterforskningar om detta, jag kör oxo Feisty på en laptop med ett Intel integrerat kort.johan_berg skrev: Nu har jag testat båda metoderna utan framgång.
Det verkar som om grafik interfacet har 2 "heads". Xorg är antagligen bara uppkonfat att använda det ena, men inte det andra, alltså måste man på något sätt göra detta. Googlar man så hittar man ett antal guides och liknande där andra har fått detta att funka (har inga länkar i huvet just nu tyvärr). Nån jag läste om hade fått det att funka genom att ha 2 xorg.conf filer och låta maskinen känna av vid boot om en extern skärm var ansluten och i så fall använda xorg.conf filen som var skräddarsydd för extern skärm, annars användes orginal xorg.conf. VIssa har tydligen fått till det genom att konfa upp stöd för bägge varianterna i xorg.conf genom att definiera flera devices och screens, men då krävs det att man förstår xorg.conf filen ordentligt, annars kan det bli jobbigt :-) Iochförsig, har man bara en backup av den så kan man ju alltid återställa om X skulle lägga av...
Annat kom emellan så jag hann aldrig bli klar med detta, skulle du hitta nån enkel metod så skriv gärna här hur du bar dig åt :-), om jag hinner titta på detta och kommer på hur man ska göra så ska jag lägga upp det här.
På ubuntuforums.org hittade jag en del om detta när jag höll på och letade.
Jag kör också Intel men min externa fungerade "out of box".
Du "funktions" kombination som sätter igång den porten?
Själv trycker jag in Fn+F8 (som det står CRT/LCD på) och då slås den externa skärmen på. Det var någongång den inte slogs på som jag startade om datorn och då fungerade det.
Själv trycker jag in Fn+F8 (som det står CRT/LCD på) och då slås den externa skärmen på. Det var någongång den inte slogs på som jag startade om datorn och då fungerade det.
-
Hmm, intressant, men hur får du till olika upplösningar ? För det vill man ju ha...jag vill inte köra 1280*800 på den externa...fabsy skrev: Jag kör också Intel men min externa fungerade "out of box".
Eftersom jag inte behöver ha min skärm på laptopen igång när jag kör min externa så är det bara att gå in och byta upplösning under System > Inställningar > Skärmupplösning.
Har aldrig testat att köra två skärmar ihop samtidigt så om det är så du vill ha de så har jag ingen aning.
Har aldrig testat att köra två skärmar ihop samtidigt så om det är så du vill ha de så har jag ingen aning.
Jag antar att du först och främst i så fall behöver ett grafikkort som stöder det. Har själv aldrig haft behovet så har inte grottat i det.
Kolla om du har ett Primary och Secondary device mha kommandot
sudo lshw | less
Stödet brukar också synas som display:0 och display:1
Tillägget less ovan för att du ska kunna bläddra i terminalen.
Har du det så blir det en del moddande i xorg.conf.
Nu spånar jag lite då jag aldrig testat det själv.
Du behöver alltså två xorg.conf mergade till en, dvs två Section för Monitor, Device och Screen plus två Screen-rader i ServerLayout.
Sök lite på nätet för där bör det finnas lite tips.
Kolla om du har ett Primary och Secondary device mha kommandot
sudo lshw | less
Stödet brukar också synas som display:0 och display:1
Tillägget less ovan för att du ska kunna bläddra i terminalen.
Har du det så blir det en del moddande i xorg.conf.
Nu spånar jag lite då jag aldrig testat det själv.
Du behöver alltså två xorg.conf mergade till en, dvs två Section för Monitor, Device och Screen plus två Screen-rader i ServerLayout.
Sök lite på nätet för där bör det finnas lite tips.
Här är lite tankar kring det grafikkortet på en Dell 420:
http://www-spht.cea.fr/en/Images/Pisp/j ... -linux.php
I den länkas till en xorg.conf-fil:
http://www-spht.cea.fr/en/Images/Pisp/j ... 0_20070402
Den är inställd för ditt grafik-kort med två skärmar, den ena placerad under den andra.. Leta efter "Below" och byt ut det till LeftOf eller RightOf så får du en dual-screen-lösning. Dock bör du byta ut upplösningarna och hålla på lite. Ta först och främst backup på din nuvarande /etc/X11/xorg.conf
eller nåt liknande.
Editera xorg.conf-filen genom att trycka <Alt>+<F2> och skriva:
Klipp och klistra från websidan och editera.
För att dual-screen ska fungera måste skärm nummer två sitta ipluggad vid uppstart av datorn, annars detekteras den inte.
Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig på ett mer pedagogiskt och enkelt sätt.
http://www-spht.cea.fr/en/Images/Pisp/j ... -linux.php
I den länkas till en xorg.conf-fil:
http://www-spht.cea.fr/en/Images/Pisp/j ... 0_20070402
Den är inställd för ditt grafik-kort med två skärmar, den ena placerad under den andra.. Leta efter "Below" och byt ut det till LeftOf eller RightOf så får du en dual-screen-lösning. Dock bör du byta ut upplösningarna och hålla på lite. Ta först och främst backup på din nuvarande /etc/X11/xorg.conf
Kod: Markera allt
cp /etc/X11/xorg.conf /home/username/xorg.conf.backup20070607
Editera xorg.conf-filen genom att trycka <Alt>+<F2> och skriva:
Kod: Markera allt
gksudo gedit /etc/X11/xorg.conf
För att dual-screen ska fungera måste skärm nummer två sitta ipluggad vid uppstart av datorn, annars detekteras den inte.
Jag är ledsen att jag inte kan hjälpa dig på ett mer pedagogiskt och enkelt sätt.

-
Innan såna här grejer är lika enkla som i Windows kommer Linux aldrig slå igenom hos den stora massan.
Men jag fick det att funka i alla fall. Tack för tipsen!
Men jag fick det att funka i alla fall. Tack för tipsen!
Ja, detta kan/måste definitivt bli enklare i framtiden. 
Bra att det löste sig för dig!

Bra att det löste sig för dig!