Varmt trots massa fläktar...

AkeJO

Inlägg av AkeJO »

Hej.

Jag har ett litet problem som är mer relaterad till pc'n i sig och hårdvara. Jag upptäckte det efter jag lyckades installera och konfigurera sensor applet till Ubuntu.

Förra året var min pc het, så spel jag spelade var sega och hackiga.. Jag fick tipset att byta fläkt. Jag bytte ut fläkten till en Zalman(kommer inte ihåg märket) och till denna kom också en liten kyldel till chipset. Jag pressade dit det och sen verkade som om pc'n var ok eftersom spel funkade bättre.

Jag har kollat runt och sett att cpu(P4 3GHz) 'ska ha' en temp på ca 45-55 grader celsius och max kring 60-65 vid belastning. Efter min 'applet installation' visade cputemp på nära 80 grader när jag startade CoV(City of Villains)..

Jag undrar nu om jag har satt kylaren till cpu fel, pastan(artic5) felaktigt(eftersom jag strök ut den och inte 'droppade' en droppe som nån nämnde i efterhand eller om det är något annat, kass luftcirkulation osv.. Jag har, förutom transformatorfläkten en fläkt i taket på lådan och en i 'väggen' och så cpufläkten(som kör i ca 2500 varv enl sensor applet) såklart.

Jag har blivit en utpräglad mjukvarumänniska på senare år som bara byter delar på pc'n om jag e tvingad så jag misstänker att jag missat nåt i mitt 'kyl ned pc'n' projekt.

Har någon en idé om hur stor del en 'lite sned' cpufläkt, eller miss vid pasta applicering gör, chassifläktarnas effektivitet för cirulationen osv får ni gärna kasta in tips mm här, för jag börjar bli orolig för cpu'n, moderkortet i sig och datorns livslängd.
Jocke

Inlägg av Jocke »

vanliga tempsensorer brukar aldrig visa exakt du måste ha en extern temp för att få exakt, jag vet att intels prollar ur prescott serie tror jag det är blir riktigt varma men 80C är lite väl mkt kolla på att den nya kylaren är riktigt monterad prova byte kylpasta. Men observera att du ska ha en mkt tunt lagar kylpasta.
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

Sitter nu på sambons laptop... Min pc är i delar i köket :)

Jo jag kollade biosen, jag stängde pc'n, lät den kyla ned sig lite och kollade i biosen efter en uppstart. då visade cou temp på 56 direkt och pendlade sen, fortfarande i biosen, mellan 56-59 i viloläge. Sidan på pc'n var avtagen.

En undran.. Cpu fläkt drar UT luft, men de två separata fläktarna(tak/vägg) blåser båda in. Kan det vara så att varmluft inte kan cirkulera rätt?

Jag plockade ned pc'n och tog ur cpu och det ser ut som om det bildats en 'ring' dvs nästan INGEN pasta i mitten och det mesta utsmetat i en cirkel utåt.

Sist jag kleta på pasta strök jag på det över hela cpu'n, men läste nånstans nån dag sedan att man egentligen ska 'dutta' dit ett riskorn stor pasta sen bara pressa dit kylaren så den pressar ut pastan.

Fundering.. Om jag har en fläkt i taket och flyttar väggfläkten till baksidan i gallret ovanför pci-e kortet, vänder på det så det blåser utåt borde väl luftcirkulationen bli mycket bättre luften går från ovan, ned i pcn och ut där bak..

Observera att extravärme inte borde komma från överklockning, jag har inte ökat nåt o i bios är 'dynamisk OC' ställt till normal.
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

[quote="Jo4Cim"]vanliga tempsensorer brukar aldrig visa exakt du måste ha en extern temp för att få exakt, jag vet att intels prollar ur prescott serie tror jag det är blir riktigt varma men 80C är lite väl mkt kolla på att den nya kylaren är riktigt monterad prova byte kylpasta. Men observera att du ska ha en mkt tunt lagar kylpasta.[/quote]
Stämmer 'ett riskorn stor klump' sen pressas detta ut när man trycker dit kylaren då? Kan vara det eftersom jag strök ut pastan(Arctic 5 eller vad det hette) över hela cpu'n och det kan ha blivit lite spill mm.
Användarvisningsbild
Chippen

Inlägg av Chippen »

vad jag vet så ska man stryka ett mycket tunt lager av kylpastan, om du har för mycket ger det motsatt effekt...'

är datorn stabil när det visas att CPUn ligger på 80 grader kan du nog räkna med att det är fel på sensorn och att tempraturen är en annan...
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

[quote="Råch"]vad jag vet så ska man stryka ett mycket tunt lager av kylpastan, om du har för mycket ger det motsatt effekt...'

är datorn stabil när det visas att CPUn ligger på 80 grader kan du nog räkna med att det är fel på sensorn och att tempraturen är en annan...[/quote]
Njae, det var 'ok' i våras, testade tempen då och har kollat i bios då och då. Man kan säga att från Feb till nu har tempen ökat från runt 50 med 65 i belastning till runt 60 och 75-85 i belastning. Det kanske kan vara så att pastan torkat 'fel' och värmeledningen blivit värre med tiden pga appliceringen.. Värmen i rummet skiljen inte mycket trots klimatändringen mars-augusti så jag kan nästan räkna bort det.
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Kylpastan är till för att få kontaktyta då flänsen och processorn inte är helt plana. Då kylpastan leder värme sämre än metallen blir det som redan sagt negativa effekter om man har på för mycket.

Min brorsa har en P4 Celeron (tror det är Prescott) och även han hade värmeproblem. Det antog vi berodde på spänningen som var rätt fel. -12 låg på -5 och -5 låg på -3 osv. Så kolla spännigen i BIOS också.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

Ny pasta på cpu'n, jag tok en liten liten click och strök ut den mycket försiktigt, pressade tillbaks allt och nu säger monitorn 50 grader i viloläge, utan 'väggfläkten' sa bios 52 grader så ganska lika, jag antar att sensors funkar moderkortet ligger på 38 grader.

Ska starta upp spel sen och se om det blev något bättre. Hoppas det inte överstiger 60-65 eller nåt .)

Tackar för responserna.
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

[quote="Quartus"]Kylpastan är till för att få kontaktyta då flänsen och processorn inte är helt plana. Då kylpastan leder värme sämre än metallen blir det som redan sagt negativa effekter om man har på för mycket.

Min brorsa har en P4 Celeron (tror det är Prescott) och även han hade värmeproblem. Det antog vi berodde på spänningen som var rätt fel. -12 låg på -5 och -5 låg på -3 osv. Så kolla spännigen i BIOS också.[/quote]
Ok... Ny info, volt o spänning .)

Prescott, är de namn på både celeron OCH genuin P4? Min cpu är en 'riktig' så att säga. P4 3GHz HT o allt det där.

Vilken spänning menar du? det finns ju en liten lista i biosen, vcore osv..
Användarvisningsbild
Quartus
Kontakt:

Inlägg av Quartus »

Processorn kör väl på 3.3 V, så det är väl den du bör kolla.

Celeron är/var ju Intels namn på sina budgetprollar. Kärnan däremot är ju samma i båda varianter, Prescott i detta fallet.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
AkeJO

Inlägg av AkeJO »

[quote="Quartus"]Processorn kör väl på 3.3 V, så det är väl den du bör kolla.

Celeron är/var ju Intels namn på sina budgetprollar. Kärnan däremot är ju samma i båda varianter, Prescott i detta fallet.[/quote]
Tackar, själv tappade jag tråden någonstans runt P2 eller nåt :)
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"