Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
John Nilsson

SV: Ubuntu skivor till en stor mässa (Piratpartiet)

Inlägg av John Nilsson »

plun skrev:Hursomhelst så är det då ett dilemma att tex MS satt det i system att även sprida sina program via piratkopiering, pengarna tar de sedan in på OEM marknaden där alla tvingas köpa sin OEM licens.
Detta är ju en taktik från MS sida. Bör TPB plocka bort MS torrents för att ta ställning för Free Software? Jag tycker inte det. TPB är inte rätt ställe att ta den fighten. Vad som krävs är inte censur utan utbildning. Hur som så spelar det ingen roll vad vi tycker om TPB de lyssnar nog inte på någon av oss ;)

Rätt väg är att motverka att MS kan utföra samma taktik i andra sammanhang. T.ex. genom att titta på hur skolor använder MS mjukvaror eller förväntar sig att eleverna använder det. Pirapartiet tar aktivt ställning för att myndigheter (skolor) inte skall tvinga proprietärprogramvara på folk. Piratstudenterna driver denna frågan innom Uppsalas studenrkår.
Hur man då pedagogiskt förklarar det här är ju en svår fråga, troligen så måste det till att även tex PB hjälper till att förklara det här "slaveriet".
Hmm. Med PB menar du Piratbyrån? Vet inte om de är så intresserade av att ge sig in i denna frågan också. I övrigt tycker jag att Stallman är rätt så pedagogisk. Det gäller bara att sprida budskapet. Ung Pirat skulle t.ex. kunna göra detta. Planen är att ha en Ung Pirat-förening på varje gymnasieskola i landet. Vad dessa sysslar med är förståss upp till dem, men just utbildning i frågor om DRM, IT-säkerhet, Free Software osv lär bli aktuellt. Ett samarbete med Ubuntu här kunde ju vara aktuellt.
Hursomhelst så hoppas jag att några gör en "Format C:" efter den här debatten och inte sitter och tjuvkör sitt "junk"... ;)
Hehe, förhoppningsvis. Ju fler som "flyr till den fria världen" desto bättre.
Dilemmat sedan är ju alla som egentligen inte bryr sig utan enbart "toktankar".....
Vi har mycket arbete kvar...
Slutligen så är då media och PirateBay än helt annan femma för där är situationen
en helt annan med giriga mediabolag.
På tal om media. Då och då så publicera kvällspressen listor med program för att "snabba upp datorn" eller något annat trams. Varför pressar ni inte lite på dem för att skriva om fria program?
Det behövs nog mer debatt...  Tack !
Verkligen. Inte minst innom PP. Jag tycker som sagt att fler FOSS entusiaster borde ge sig in i debatten. Varför inte börja på PPs forum?
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

gasol skrev: Så har vi nåt status quo och ingen svar på huruvida PP ska få skivor?

Innan vi hamnar ännu mer off topic...
Jag har skickat PM till Louie, det är h*n och jag som beslutar om skivutskick tillsammans. Vi har inte mottagit någon ansökan enligt de kriterier som vi ställt upp i http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,9131.0.html
Innan det är gjort har ingen ansökan genomförts.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Barre skrev:
k_jermeus skrev: Skillnaden är att Ubuntu förknippas med Piratpartiet, speciellt efter all uppståndelse som har varit här.

Är det OK om det hade varit denna tråd istället?:

"Vi är ett gäng Nationaldemokrater som skulle behöva x antal skivor. Kan ni skicka dessa"
Ja, enligt mig så skulle detta vara ok, eftersom Ubuntu är opolitisk..
Eller skall vi ha en lista på vilka partier som enligt dig och plun är ok att sympatisera med?

Jag säger vad jag tycker om det är ok för dig. Som det verkar nu så är ju ändå majoriteten emot mig och Plun.
Mycket möjligt att majoriteten har rätt, det får framtiden visa.
Detta ändrar ändå inte min åsikt i frågan.
Jag vill ogärna förknippas med politiska partier när jag kör ett vanligt operativsystem på datorn oavsett vilket.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
rever

Inlägg av rever »

John Nilsson är en mycket kompetent Piratpartist ge gärna frågor till honom.

Först och främst. Det är inte Piratpartiet centralt som efterfrågar utan det är en egen lokalavdelning i Västerbotten. (som är fasligt förtjusta i Ubuntu och vill sprida det vidare) Vi i Västerbotten är väldigt fristående från Piratpartiet centralt. Det vi har gemensamt är att vi strävar efter samma mål och står för samma principer osv. Organisatoriskt är som sagt en annan femma.

300 cd-skivor är mer än tillräckligt. Vi är glada om vi får ca 200. Alla skivor kommer garanterat att gå åt för det är en väldigt stor mässa med massor av besökare. Att kunna ge intresserade människor som är trött på MS dynga ett snyggt proffsigt fodral med en Ubuntu dist i gör en ofantlig skillnad.

Personlig åsikt: Första steget för de allra flesta människor är inte att ta ställning till om mjukvara ska vara fri eller open source (väl när de börjar komma in i "värmen" så inser de saker å ting) , utan för de allra flesta "svenssons" handlar det om att upplysa och låta folk prova och se att det finns alternativ! 

Fortsätt gärna diskussionen. :)
John Nilsson

Inlägg av John Nilsson »

rever skrev: John Nilsson är en mycket kompetent Piratpartist ge gärna frågor till honom.
Man tackar! :D
Personlig åsikt: Första steget för de allra flesta människor är inte att ta ställning till om mjukvara ska vara fri eller open source (väl när de börjar komma in i "värmen" så inser de saker å ting) , utan för de allra flesta "svenssons" handlar det om att upplysa och låta folk prova och se att det finns alternativ!
Just frihet är ett koncept som är svårt att förklara för folk rätt upp och ner. På senare tid har dock en viss konkret form av frihet aktualiserats vilket underlättar det hela lite. DRM-debatten och de allt knasigare tekniska implementeringarna har börjat sätta sina spår även hos Svensson. Just friheten från DRM är en frihet som många kan relatera till, och en frihet som de tar hänsyn till i frågan Ubuntu v. Vista. Så tryck på den punkten.
Okänd

Inlägg av Okänd »

John Nilsson skrev:
Detta är ju en taktik från MS sida. Bör TPB plocka bort MS torrents för att ta ställning för Free Software? Jag tycker inte det. TPB är inte rätt ställe att ta den fighten. Vad som krävs är inte censur utan utbildning. Hur som så spelar det ingen roll vad vi tycker om TPB de lyssnar nog inte på någon av oss ;)

Rätt väg är att motverka att MS kan utföra samma taktik i andra sammanhang. T.ex. genom att titta på hur skolor använder MS mjukvaror eller förväntar sig att eleverna använder det. Pirapartiet tar aktivt ställning för att myndigheter (skolor) inte skall tvinga proprietärprogramvara på folk. Piratstudenterna driver denna frågan innom Uppsalas studenrkår.

Verkligen. Inte minst innom PP. Jag tycker som sagt att fler FOSS entusiaster borde ge sig in i debatten. Varför inte börja på PPs forum?
Jo jag tycker att är man en övertygad pirat så borde man inse att det bara är bra att Vista
samt Photoshop mfl försvinner från "godisskålen", alla tjänar på det i långa loppet.

Nu ligger Bush lågt eftersom MS lobbyn troligen inte är på hans administration och
ser det angeläget att sänka PB,  med all sannolikhet så skickar de några "tuffingar" igen
när tiden är mogen som skrämmer slag på nuvarande svenska regering som liksom Bodström inte vet vad de ska göra när amrisarna hotar med WTO avtalsbrott.  8)

Så då är det troligen bra att det är MS fritt på PB.... ;)

Angående MS och universitet/högskolor är ju läget bedrövligt med att MS skänker bort sina licenser.

http://www.microsoft.com/sverige/licens ... fault.mspx

Hursomhelst så klarar jag inte faktumet att ni inte klarar frågan om PB och kommersiella
program...
Senast redigerad av 1 Okänd, redigerad totalt 6 gånger.
John Nilsson

Inlägg av John Nilsson »

plun skrev:Hursomhelst så klarar jag inte faktumet att ni inte klarar frågan om PB och kommersiella program...
Vad är det du inte tycker vi klarar? Vad är du tycker vi borde göra?
Användarvisningsbild
lokpest

Inlägg av lokpest »

Jag förstår nog inte varför man skall använda verktygen censur och förbud. Bara för att Piratpartiet tycker att man ska få fildela M$ om man vill så betyder ju inte det att vi rekommenderar det.

Det är faktiskt ganska långt mellan legalt och uppmuntrande. Det finns massor som jag tycker är tokigt som jag aldrig skulle rekommendera att göra, det betyder inte att jag vill förbjuda det.
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Okänd

Inlägg av Okänd »

John Nilsson skrev:
plun skrev:Hursomhelst så klarar jag inte faktumet att ni inte klarar frågan om PB och kommersiella program...
Jo man måste göra klart för alla att man är lika mycket "slav" även om man kör en
crackad Vista eller XP.

Microsoft kommer aldrig att saluföra sina program som öppen källkod, kommer inte att hända.

Det man gör är att cementera Windowsanvändningen i hela värdeln.

Ta den här besvikna Indiern:
Re: It's official: Pirates crack Vista
A very sad day indeed. Here in Calcutta, India, all us Linux lovers were finally happy that Vista cannot be pirated and people would have to pay at least 50% cost of the computer to run Vista. This would make people use Linux. Sad. I agree with gradedcheese.

http://ubuntuforums.org/showthread.php? ... ta+cracked

Jag hoppades själv på samma sak och är djupt besviken att MS lämnade pirateriet öppet.

Det finns flera läsvärda Vistatrådar hos Ubuntuforums....
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

Är egentligen väldigt märkligt att fildelningsdebatten är lika livlig på detta forum som på ex. idg:s.
Men det är en debatt som kan hålla på i all oändlighet. Tror inte vi blir klokare av att mata en massa trådar hela tiden.
Är ju i stort sett samma personer som är involverade i debatten (inkl. mig).
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
John Nilsson

Inlägg av John Nilsson »

plun skrev:
John Nilsson skrev:
Jo man måste göra klart för alla att man är lika mycket "slav" även om man kör en
crackad Vista eller XP.
Hur menar du, rent konkret, att Piratpartiet skall göra för att göra detta klart?
Okänd

Inlägg av Okänd »

John Nilsson skrev:
plun skrev: Jo man måste göra klart för alla att man är lika mycket "slav" även om man kör en
crackad Vista eller XP.
Hur menar du, rent konkret, att Piratpartiet skall göra för att göra detta klart?
Jo man måste då göra upp i sitt partiprogram om hur man ser på det här.

Jag ser ingen trovärdighet när man ser hur ledsna man blir i alla Linuxcommunitys
över hur Vista tillåts att breda ut sig, till på köpet med hjälp av pirater som borde
kämpa för motsatsen.

Du kan besöka vilken distributions forum och se liknande debatter som hos Ubuntuforums.
OpenSuse, Fedora, Mandriva, PCLinux osv..... men alla biter ändå ihop.

Mycket tråkigt att inte piratrörelsen inser detta.... :-\
John Nilsson

Inlägg av John Nilsson »

plun skrev:
John Nilsson skrev:
plun skrev: Jo man måste göra klart för alla att man är lika mycket "slav" även om man kör en
crackad Vista eller XP.
Jo man måste då göra upp i sitt partiprogram om hur man ser på det här.
Du tycker alltså att vi borde skriva in ett stycke eller två i vårt principprogram om att proprietär programmvara är lika dålig för användare oavsett om den är skyddad av upphovsrätt eller inte, oavsett om den är crackad eller inte?

Man skulle kunna göra det. Men det är ju inget som direkt påverkar vår politik. Har du någon allternativ formulering som på ett mer konkret sätt skulle ha en inverkan på våra framtida politiska ställningstaganden?
Jag ser ingen trovärdighet när man ser hur ledsna man blir i alla Linuxcommunitys över hur Vista tillåts att breda ut sig, till på köpet med hjälp av pirater som borde kämpa för motsatsen.
Nu kan jag iofs inte komma på något tillfälle där eventuella crackar av vista skulle hyllas eller uppmuntras i anslutning till Piratpartiet. Har du någon länk?
Okej, så långt är jag med. Men piratrörelsen är inte synonymt med piratpartiet. Kanske skulle piratrörelsen låta sig övertygas om piratpartiet skulla agera kommunkationsbrygga mellan frikodare och pirater. Men då måste fler frikodare ge sig in i Piratpartiet för att driva sin agenda.
Senast redigerad av 1 John Nilsson, redigerad totalt 7 gånger.
Gunne
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Hmm, intressant debatt i denna tråden. Vill skriva några tankar och synpunkter.
Detta är ju en taktik från MS sida. Bör TPB plocka bort MS torrents för att ta ställning för Free Software? Jag tycker inte det. TPB är inte rätt ställe att ta den fighten. Vad som krävs är inte censur utan utbildning. Hur som så spelar det ingen roll vad vi tycker om TPB de lyssnar nog inte på någon av oss
Man kanske skulle kunna förenkla tankeformuleringarna med detta förenklade försöket till liknelse.

- Kör man med sitt fordon på en - Allmän väg - så gäller regler och förordningar för det

- Kör man med sitt fordon på en - Privatägd väg - så gäller regler och förordningar för det.

Reglerna skiljer sig åt på en del punkter, oavsett det är regler och förordningar avsedda att följas.

- Använder man - proprietär mjukvara - med sitt datorsystem så gäller regler och förordningar för det.

- Använder man - GNU/Linux mjukvara - med sitt datorsystem så gäller regler och förordningar för det.

Reglerna skiljer sig åt på en del punkter, oavsett det är regler och förordningar avsedda att följas.

Ubuntu bygger på GNU/Linux mjukvara, och andemeningen med Ubuntu är att sprida budskapet om detta. Ubuntu hänger sig åt de licensregler som gäller för GNU/Linux mjukvara och med Ubuntu inrymns också att det är den bästa licensformen för mjukvaran.
Bästa hälsningar,
Gunne
John Nilsson

Inlägg av John Nilsson »

Gunne Steen skrev:- Använder man - GNU/Linux mjukvara - med sitt datorsystem så gäller regler och förordningar för det.
Beror ju på hur man ser det.
Activities other than copying, distribution and modification are not covered by this License; they are outside its scope. The act of running the Program is not restricted, and the output from the Program is covered only if its contents constitute a work based on the Program (independent of having been made by running the Program). Whether that is true depends on what the Program does.
(Min emfas)
Användarvisningsbild
lokpest

Inlägg av lokpest »

Plun, så som jag läser din argumentation verkar du mena att alla som piratkopierar är pirater ur ideologisk synpunkt (mao tycker och argumenterar för att det är rätt). Ungefär samma fel som folk göra att den som försvarar piratkopiering är någon slags "stortankare" som sitter å fyller hårdiskar för skojs skull.

Alla som piratkopierar är inte en del av piratrörelsen och inte nödvändigtvis sympatisörer med piratpartiet (eller tpb/pb/etc).
Senast redigerad av 1 lokpest, redigerad totalt 7 gånger.
they may take our code, but they'll never take... OUR FREEDOM!
Okänd

Inlägg av Okänd »

John Nilsson skrev:
Jag ser ingen trovärdighet när man ser hur ledsna man blir i alla Linuxcommunitys över hur Vista tillåts att breda ut sig, till på köpet med hjälp av pirater som borde kämpa för motsatsen.
Nu kan jag iofs inte komma på något tillfälle där eventuella crackar av vista skulle hyllas eller uppmuntras i anslutning till Piratpartiet. Har du någon länk?
Okej, så långt är jag med. Men piratrörelsen är inte synonymt med piratpartiet. Kanske skulle piratrörelsen låta sig övertygas om piratpartiet skulla agera kommunkationsbrygga mellan frikodare och pirater. Men då måste fler frikodare ge sig in i Piratpartiet för att driva sin agenda.
Jo "pudelns kärna ligger ju i de här 2 punkterna.

Förhoppningsvist så inser även ni hur moderna Linuxcommunitys ser på saken.

Moderna Linuxcommunitys med frikodare är då alltså mycket ledsna över piraters
framfart med Vista, men som man då ser i debatten så är det då inte särskilt svårt att
cracka något som redan är "broken".

För min del så kommer jag inte längre med detta.
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

Det var ett jävla tjöt..
Då antar jag att de som verkligen tryckt här och hatar MS för att de kör sluten kod inte använder sig av nVidias proprietära drivare osv.. Annars är det nog lite hyckleri det handlar om här.

Sen så såg jag något inlägg om hur fult det är av skolor att enbart köra "vissa" programvaror.. Det tycker jag man kan se på två sätt. Visst det är fel att de "hookar" till sig eleverna och skolorna på det sättet.. Men i många fall så finns det inget annat val.

Som utbildningen jag går. Där pumpar adobe och esko graphics in massa programvaror och hårdvara. Och i det fallet kan jag faktiskt säga "gimp i all ära, men det slår inte PS" Varken i funktionalitet eller branschens efterfrågan. Så använingen av stängt kod är ett MÅSTE i en ekonomi och arbetsmarknad vi har.
Okänd

Inlägg av Okänd »

fabsy skrev: Det var ett jävla tjöt..
Då antar jag att de som verkligen tryckt här och hatar MS för att de kör sluten kod inte använder sig av nVidias proprietära drivare osv.. Annars är det nog lite hyckleri det handlar om här.

Sen så såg jag något inlägg om hur fult det är av skolor att enbart köra "vissa" programvaror.. Det tycker jag man kan se på två sätt. Visst det är fel att de "hookar" till sig eleverna och skolorna på det sättet.. Men i många fall så finns det inget annat val.
Nej jag hatar inte MS däremot efter 2 års testande av Vista så insåg jag i höstas det absurda
med detta operativsystem.

Sen är det då en fråga hur upplyst man är för att kunna skilja på frikodare och pirater.

Piraterna borde kunna inse frikodarnas syn på spridningen av Windows Vista samt andra kommersiella program att det inte gagnar utvecklingen.

Nu diskuteras det här då i alla engelskspråkiga forum där man ser skillnaden och det
är användare från hela världen som ger sin syn på detta.

Visst kan det nu vara jobbigt att se att "ojdå" ser Linuxcommunityn så här på saken...!
Trill

Inlägg av Trill »

plun skrev:
John Nilsson skrev:
Moderna Linuxcommunitys med frikodare är då alltså mycket ledsna över piraters
framfart med Vista, men som man då ser i debatten så är det då inte särskilt svårt att
cracka något som redan är "broken".
Gosh!

Åsikter är åsikter och inte värt ett skit. Leverera lite faktan och jag kommer att börja lyssna.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"